Gebogen plaatmateriaal schuren

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
46
6
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opknappen van een bakfiets (een krijgertje, je snapt wel waarom ;)). Maar omdat we er geen kinderen in gaan vervoeren en ik een extra dwarsbalk ga monteren tussen stuur en zadelbuis ben ik niet zo bang voor breken.

Hij heeft wel wat te lijden gehad, het hout is nog wel goed hard, maar de lak is slecht en ik wil het hout werk dus opknappen.

De rechte zijstukken heb ik behandeld met verfafbijt waarna de laklaag er makkelijk afgekomen is en daarna opgeschuurd met de schuurmachine.
Maar er zitten dus ook vier ronde kanten aan en hoe krijg ik die netjes geschuurd met een schuurmachine? Ik heb een 115x230 vlakschuurmachine, maar die gaat die ronding natuurlijk nooit netjes krijgen.

Tips zijn welkom. PS ik ga hem niet blank lakken maar een kleur geven.


Alvast bedankt!

Tim


IMG20240912171009.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Die rondingen zijn wel te schuren met een machine maar niet met iedere. Meest eenvoudige is een ronde schuurmachine en daar tussenpads op te zetten. Zachte wel te verstaan. Ik schuur mijn schalen ook machinaal. Met de kleine rotex 90 mm. Je kunt ook een een stift op een boormachine zetten en dan flexibele pads erop.
Handmatig met een schuurspons of met de hand gaat ook. Niet alle lakken zijn makkelijk te schuren.
Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.