Gebogen paneeldeur maken

Tarcis

Nieuw lid
3 mei 2020
1
0
Hallo!

Iemand die me weg wijs kan maken bij het maken van een gebogen paneeldeur in massief hout?
Ik zou graag een massief houten deurtje maken met platband en een moluurtje op stijlen en regels, maar ik weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen.

Moet je eerst het deurpaneel maken en dan buigen?

Alke tips welkom!!

Grtz Tarcis

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom in de houtkeet !
wat bedoel je met 'gebogen' ?
gaat enkel de regel bovenaan een gebogen vorm hebben, maar in hetzelfde vlak liggen ?
of zal de horizontale doorsnede van de deur een gebogen vorm hebben ?
heb je een schets ?

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik zou graag een massief houten deurtje maken met platband en een moluurtje op stijlen en regels

Mischien goed waneer de noordnederlanders even uitlegt wat je met een "platband" en een "moluurtje" bedoeld

Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Platband = bossing.

Je hebt geen gemakkelijke oefening uitgekozen als klus.

Je bedoelt dat je een deurtje wil maken wat in de breedte gebogen is?
Dit houd in dat zowel paneel als regels ofwel moeten vervaardigd worden via lamineren.
Of, je gaat met massief hout aan de gang en zal dan een flink deel van de klus louter manueel moeten uitvoeren.
Dat wil zeggen dat de regels gezaagd kunnen worden uit een dik stuk hout, en op dikte worden gebracht worden met een spookschaaf.
Mouluren aan de regels moeten ofwel met de hand gestoken worden, of ze kunnen aangebracht worden met de topie, werkend tegen de as.
Paneel word samengesteld met smalle rechte "duigen" zoals bij een vat, en worden na verlijming hol en bol geschaafd met een corresponderende hol- en bol schaaf.

Zou voorstellen om je eerst eens goed in te lezen in de materie. Er komen namelijk een boel technische uitdagingen op je af.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.