Ge-olied teak stoel bijwerken

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb kort geleden twee geoliede teakhouten stoeltjes gekocht die door de vorige eigenaar 'opgeknapt' waren. Nu waren ze toen ik ze kocht nog een heel klein beetje 'pikkerig' en nu ik ze thuis heel goed bekeken heb zit de olie er op sommige plekken wat dik op. Nu na een paar weken zijn ze niet pikkerig meer. Ik heb op 1 plekje voorzichtig met korrel 400 een streperig plekje gladgeschuurd. Maar nu wil ik dit plekje opnieuw oliën. De vorige eigenaar had een 'biologische olie' gebruikt.

Nu heb ik heel veel gegoogled en gezocht op het forum, maar ik heb nog steeds geen idee wat voor olie ik het beste kan kopen. Het is echt een doolhof! Normaal smeer ik lekker 3 lagen epoxy en 3 lagen Epifanes vernis op mijn werkstukken maar dat is niet de bedoeling hier.

Als ik het foru, lees moet ik een luchtdrogende olie gebruiken, maar welke: gekookte lijnolie, tungolie, danish oil (dit lijkt geen olie te zijn maar een olie lak mengsel) en ik zou ook na het oliën de stoel nog in de was moeten zetten.

Er staat hier ook nog een teak gefineerde tafel die helemaal kaal is en ik zou het liefste iets kopen dat voor zowel de stoelen als de tafel geschikt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.