Gatzagen-set

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
32
3
Utrecht
Hi,

Ik ben op zoek naar een goede set gatzagen (puur voor hout). Ik heb een losse gatzaag van Bosch die m.i. best ok is dus ik keek naar een set van Bosch.
Maar ik kwam ook een set van Makita tegen die veel meer gatzagen heeft. En dat is natuurlijk fijn. Anders mis je altijd net de maat die je nodig hebt. En dan kom ik opeens weer een ander set van Bosch tegen in dezelfde prijsrange waarvan me niet helder is hoe die dan weer anders is, behlave veel uitgebreider. Het is voornamelijk voor hobbymatig werken met hout (kleine werkstukken, kinderspeelgoed, etc) Is er iets te zeggen over kwaliteitsverschil?

Zie onderstaand de drie sets.




Alle hulp is van harte welkom!
 

jorisvh

Post veel
Ik heb een set van Bosch en ben daar tevreden van.
Het is de “wood and metal” reeks en met PowerChange Plus adapter.
zoiets
ik heb er eerst wat losse verzameld en dan een lege doos gekocht, maar achteraf gezien was een startset voordeliger geweest.
voor Bosch Pro accessoires is amazon.de zeer vaak de goedkoopste
 

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
32
3
Utrecht
Ik heb een set van Bosch en ben daar tevreden van.
Het is de “wood and metal” reeks en met PowerChange Plus adapter.
zoiets
ik heb er eerst wat losse verzameld en dan een lege doos gekocht, maar achteraf gezien was een startset voordeliger geweest.
voor Bosch Pro accessoires is amazon.de zeer vaak de goedkoopste
Dank. Mooi om te horen dat ze jou ook bevallen en jouw tip van amazon.de zorgt voor een mooie besparing. Ik heb de set daar besteld. Dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
137
83
Kapellen (Antwerpen)
Als je al een Bosch adapter hebt, is die reeks de meest voor de hand liggende keuze, ik heb diezelfde set als @jorisvh en vind die best ok. Ik ga ervan uit dat die ongeveer dezelfde kwaliteit zijn als mijn allereerste gatenzagen van Blu-Mol (ik denk dat ik die 30 jaar geleden ben beginnen gebruiken), dus ook dat ze bij gebruik in metaal (of in hout met af een toe een nagel) toch wel redelijk snel bot worden.

Nadeel van dit type gatenzagen is vooral dat ze zonder extra boring het zaagsel niet goed verwerkt krijgen en daardoor vrij gemakkelijk te heet worden. Dat kan je oplossen door net binnen de boorcirkel een of twee extra gaten te boren, maar dat is natuurlijk meer werk. Ik kreeg een paar jaar geleden de tip om
naar ProFit over te schakelen. Die voeren zaagsel veel beter af en hebben bovendien hardmetalen tanden. Ze zijn wat grover, maar werken wel veel sneller en verbranden het materiaal niet. Bijkomend voordeel is de bijzonder handige adapter waar je ook twee klokken op kan zetten als je een gat groter moet uitboren. Voor wat preciezer werk gebruik ik intussen graag Fostnerboren - variërend van Zobo en Festool tot Aldi (of ik frees heel precies gelijk welke maat met de Shaper Origin)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.312
186
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ecotools heeft ook een hele mooie set, de normale zagen hebben vaak een probleem dat je het gezaagde deel er niet zo simpel weer uit krijgt, daar heb je met deze veel minder last van, ook de zaagsel afvooer gaat een ztuk beter., Naast deze set hebben ze ook het andere type bi-metaal zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.901
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
die bosch is de beste
ik heb zowel een sds-stift als een 6-zijdige
je klikt de gatzagen er zo op en af
heel handig om de uiitgeboorde cirkel uitde gatzaag te duwen

dat spul van makita is een volledig achterhaald ontwerp
ellendig gedoe om de gatzaag op de stift te schroeven

1729113690555.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Voor hout vind ik de TCT zagen de beste keuze. Als je in spaanplaat, mdf of multiplex veel gaten moet boren zou dit mijn keuze zijn. Voor metaal zijn ze niet geschikt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.901
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zijn ook forstner/voorsnijboren te koop.
Is dat niet iets voor je.
vanaf een bepaalde diameter stap je van een forstner naar een gatzaag over
bij mij ligt dat tussen de 35 en 25 mm
vlinderboren halen die diameter nog
maar die heb ik er uit gegooid, want na een héél beperkt aantal keren gebruiken zijn ze bot
dus enkel nog spiraalboren of gatzagen
forstner gebruik ik hoofdzakelijk voor scharnieren (35 mm)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
32
3
Utrecht
die bosch is de beste
ik heb zowel een sds-stift als een 6-zijdige
je klikt de gatzagen er zo op en af
heel handig om de uiitgeboorde cirkel uitde gatzaag te duwen

dat spul van makita is een volledig achterhaald ontwerp
ellendig gedoe om de gatzaag op de stift te schroeven

Bekijk bijlage 149015
Dank voor de nuttige toevoeging. Goed om te weten dat die Makita-set geen serieuze optie is. Zeker omdat ik niet ontevreden ben over die ene losse gatzaag van Bosch die ik al heb.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.180
440
hoor de hobby denk ik dat snelheid minder van belang is
die T-lock ziet er handig ook maar kost ook het nodige.

mooie gaten maak ik met de bovenfrees.
is veel sneller als je het afwerken mee neemt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.901
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn verontschuldigingen @Wim Kluck
TCT was mij onbekend
ik dacht helemaal niet aan Profit
ik schreef dat ik vermoedde dat die TCT ook met zo'n stift waren die je in moet draaien
blijkbaar niet
Profit kende ik wel
en inderdaad een klikstift
jaren geleden bekeken, want dit is een prachtige oplossing om niet te moeten klooien bij het uit de klok halen van het hout
aan Profit zag ik toen 1 technisch minpunt: voor het hele gamma moet je 2 stiften kopen (denk ik toch)
ik denk dat ze ook aan de prijs zijn, zoals @boertje125 schrijft
ga ik nu niet uitvlooien
om de een of andere mij nu onbekende reden ben ik voor bosch met klikmechanisme gegaan
zoals reeds geschreven heb ik zowel een stift met sds- kant als 6-kant
of Profit een sds-stift heeft, weet ik niet
in ieder geval zit @PdenB goed met bosch met klikmechanisme
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.