Gaten met 'iets' zwart opvullen

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Beste,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar makkelijkere oplossingen om scheuren, noesten, ... op te vullen dan met lijm/zagemeel combinatie want dat geeft voor grote gaten een gepruts.
Ik ben hier ooit de tip tegengekomen van de Hema- 2 componenten (epoxy?) lijm en die mengen met kleurstof, maar dat proces duurt mij soms ook te lang.
Wat zijn die producten die je op youtube ziet (ofwel inspuiten, soort strijkijzer erop, met de handschaaf wegschaven en klaar ofwel inspuiten, met spuitbus versneller erover, schuren en klaar (starbond vond ik hiervan)).
Gebruikt iemand zo'n producten en waar bestel je ze? Het lijkt me voor mijn snijplanken fijn snel te werken op deze manier.

Bedankt!
Koen
 

Harm1991

Nieuw lid
8 jul 2021
11
5
Wezep
Ik moest zaterdag ook nog een grote noest op vullen. Toch ben ik niet echt tevreden over Knottec. Voor wat kleine gaten opvullen wil het prima. Maar voor noesten groter dan 2 cm word het niet erg mooi! Ik zal wel een foto bij voegen dan kan je het zien. Ik werk dan liever met epoxy. Maarja dat duurt even voor dat het droog is😌
 

Bijlagen

  • 8AC8950D-3DB9-4A87-B3A5-9ED8B16702E0.jpeg
    8AC8950D-3DB9-4A87-B3A5-9ED8B16702E0.jpeg
    97,1 KB · Weergaven: 35
  • 8882A731-FBA0-450F-87B4-BE46181C7E93.jpeg
    8882A731-FBA0-450F-87B4-BE46181C7E93.jpeg
    102 KB · Weergaven: 34

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een er een set van. Hier het linkje Producten
Let wel het product is gevoelig voor vocht. Het gaat dan bubbelend eruit.
??? hoe bedoel je dat precies? Dat het slecht te verwerken is op/in nat hout? Of dat het in de gebruikspraktijk van het 'behandelde' hout niet tegen vocht kan? Dat laatste kan ik me namelijk niet zo veel bij voorstellen - ze roepen dat het een hot melt glue op nylonbasis is...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
??? hoe bedoel je dat precies? Dat het slecht te verwerken is op/in nat hout? Of dat het in de gebruikspraktijk van het 'behandelde' hout niet tegen vocht kan? Dat laatste kan ik me namelijk niet zo veel bij voorstellen - ze roepen dat het een hot melt glue op nylonbasis is...
Nee Henk als je het staafje een tijdje uit de verpakking hebt krijg ik dit probleem bij het aanbrengen. Ze zitten per 10 verpakt en ik doe ze al in een ziplockzakje. Ik verwerk het op "droog" hout 8-14%
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mmm, interesting...

Ik heb eens naar MSDS en TDS gekeken, en het is niet puur plastic. Het is een mengsel van plastic (nylon), 'tackifiers', en 'antioxidants' (en wie weet wat nog meer). Het zou me zo maar niet verbazen als sommige van die coformulanten idd vochtgevoelig zijn, in elk geval voor initieel gebruik... Hoe dat met bestaande lijmverbindingen (of in dit geval gevulde knoestgaten) zit weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
kijk eens bij Akemi, MS76 tweecomponenten polyesterpasta, met plamuurmes op te brengen, is na 30 minuten hard en kan als hardhout worden bewerkt. Hech goed op hout. Ik gebruik de zwarte pasta om scheuren in houten sculpturen zichtbaar op te vullen. Prima spul!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Mmm, interesting...

Ik heb eens naar MSDS en TDS gekeken, en het is niet puur plastic. Het is een mengsel van plastic (nylon), 'tackifiers', en 'antioxidants' (en wie weet wat nog meer). Het zou me zo maar niet verbazen als sommige van die coformulanten idd vochtgevoelig zijn, in elk geval voor initieel gebruik... Hoe dat met bestaande lijmverbindingen (of in dit geval gevulde knoestgaten) zit weet ik niet.
Tijdens het vullen komen er belletjes in. Net alsof het vocht eruit kookt. Twee of drie keer vullen en het is niet meer te zien. Gevuld geen probleem. Ik heb nog best wat in naturelkleur liggen voor het vullen van hout buiten. Dat is net weer een wat andere variant. Gebruik ik bij schilderwerk buiten als er veel kleine scheuren in zitten. De epoxy die ik heb moet minimaal 5mm dik gevuld worden en je moet er toch lang op wachten voor de verder kan. Voor het vullen van gaten bij onze hobby vind ik het prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.