Gasveren voor zwevend bureau

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
15
12
Amsterdam
Hallo, ik zoek wat hulp met het uitzoeken van een goed / beter systeem voor het zwevend bureau dat ik voor mijn partner heb gemaakt. Het gaat om het systeem om het uitklapbare gedeelte stevig op z'n plaats te houden in open stand.

Materiaal: MDF iepen fineer.

Zie foto's voor de huidige situatie.

Na wat onderzoek kwam ik erop uit dat ik gastrekveren nodig zou hebben en heb deze gehaald:

Het installeren hiervan is erg moeizaam verlopen. De instructies voor het installeren van de veren gaan er van uit dat het bureau op dezelfde hoogte uitklapt als de onderkant van het frame. In mijn geval rust het uiteinde van het bureau onderin het frame. De veren geven nagenoeg geen steun en het bureaublad kan bijgevolg maar weinig kracht aan. Het idee is dat je er onbezorgd op kan leunen.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met gasveren en hoe deze precies te installeren in deze situatie. Zijn gasveren überhaupt niet aan de orde vanwege de grootte van het bureau (112x67cm) en kan ik beter met wat banden of staaldraad werken? Is er nog een andere optie die ik niet heb overwogen?

MDF voor het blad is wellicht niet het beste materiaal, het was een overschot van een ander project en ziet er erg mooi uit. Ik hoop alsnog een stevige oplossing te vinden zonder het blad te moeten wisselen voor een multiplex plaat.

Dank!

Reinald
PXL_20240805_131227141.jpg
PXL_20240805_131214950.jpg

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.796
802
Antwerpen
MDF voor het blad is wellicht niet het beste materiaal, het was een overschot van een ander project en ziet er erg mooi uit. Ik hoop alsnog een stevige oplossing te vinden zonder het blad te moeten wisselen voor een multiplex plaat.
Je hele MDF plaat wordt gedragen door 4 minuscule schroefjes en je pianoscharnier. Als je op het einde van je plaat leunt met je hele gewicht, heb je een enorme hefboom die door die 4 schroefjes moet worden opgevangen ???
Je kunt misschien een scharnierende poot aan de onderkant aanbrengen.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
487
214
Noardeast-Fryslân
Wij maken in de klepkast in onze camper (soortelijke constructie) gebruik van 2 x een Huwil Duolift klepschaar.
Ter verduidelijking wat foto's
Geopende klep
01 Klepkast.jpg

Klepschaar
02 Klepschaar.jpg

Zit vanwege het multiplex wat maar 9 mm dik is ook met kleine schroefjes vast maar houd het tot nu toe goed.

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
15
12
Amsterdam
Je hele MDF plaat wordt gedragen door 4 minuscule schroefjes en je pianoscharnier. Als je op het einde van je plaat leunt met je hele gewicht, heb je een enorme hefboom die door die 4 schroefjes moet worden opgevangen ???
Je kunt misschien een scharnierende poot aan de onderkant aanbrengen.
Dit is geen optie voor mijn partner, ik ben op zoek naar een oplossing waarbij het blad zwevend blijft.

Wij maken in de klepkast in onze camper (soortelijke constructie) gebruik van 2 x een Huwil Duolift klepschaar.
Ter verduidelijking wat foto's
Geopende klep
Bekijk bijlage 146218

Klepschaar
Bekijk bijlage 146219

Zit vanwege het multiplex wat maar 9 mm dik is ook met kleine schroefjes vast maar houd het tot nu toe goed.
Gebruik je dit ook als tafel? Kan het wat leun gewicht aan?

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
487
214
Noardeast-Fryslân
Gebruik je dit ook als tafel? Kan het wat leun gewicht aan?
Wordt ook als tafel gebruikt. Bij lichte belasting (bv tekenen of spullen uit de kast halen) is geen ondersteuning nodig. Als het regent ontbijten we aan deze tafel.
Mijn vrouw zit daarbij op het bed en gebruikt bij zwaardere belasting voor de zekerheid haar benen/knieën ter ondersteuning: zware belasting trekken de 9 mm schroefjes vermoedelijk niet.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
261
80
Ik zou gaan voor een oplossing met 2 staalkabeltjes. Er bestaan mooie subtiele kabeltjes en kabel klemmen etc. De hefboom is te groot, de driehoek die de klep schaar maakt is te klein. Met een kabel kun je dit vergroten. Op de bevestiging kun je ook je creativiteit loslaten. Meer sterkte kun je krijgen door
* Euro schroeven te gebruiken
* Deuvels in te lijmen ter plekke van normale schroefjes
* Een stukje hout op het gefineerde mdf te lijmen zodat je met langere schroeven kunt werken
* Rampa moeren te gebruiken
* Het kabeltje met een lus en een stop door het blad heen, dit verzinken en afstoppen met (eventueel contrasterend) hout, messing, rvs etc.

Laatst bewerkt:

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
942
235
Ik zou gaan voor een oplossing met 2 staalkabeltjes
Ook mijn idee. Je ziet dit soort bureautjes vaak met gasveren of met klepscharen voor neergaande klep.
Ik vind het er altijd fragiel uitzien, bevestigingspunt op 1/3 of 1/4 van het blad.
Vaak zijn ze ook ondiep, het blad hier heeft ook nog een behoorlijke maat waardoor bij even leunen op het blad je een hoog moment krijgt. Zou het bevestigingspunt zeker op de helft zetten.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
109
72
Zuid Holland
Helpt deze gasveer nu ook mee tijdens het dicht doen van de klep? Ik bedoel draagt de veer een deel van het gewicht? Het lijkt er op dat je de gasveer precies anders om gebruikt dan waarvoor deze gemaakt is, en dus je blad extra naar beneden duwt. Een gasveer is normaal gesproken niet gemaakt om trekkracht op te nemen, en zoals ik in je omschrijving lees doet de veer dat nu ook niet. Een kabel neemt wel trekkracht op, en dat is ook de enigste oplossing die deze kast wat meer stevigheid zal geven. Al zal een mooie leren band ook niet misstaan in dit ontwerp...

Je hebt het over leunkracht, maar hoeveel kg moet dat zijn? In je huidige ontwerp heb je een behoorlijke hefboom die een grote kracht op je scharnier zet. Als ik even gok dat in onderstaande de verhouding tussen A en B 4 is, heb je met 50 kg op de rand al 250 kg op je scharnier.

1722958754315.png

Zo de rand van het blad aan de muurzijde de kast niet raken, en de hele kracht loopt door het scharnier en de gasveer dan lijkt het dat de verhouding tussen A en B dichter bij de 5 ligt en krijg je deze situatie:

1722958980424.png
Let op dat de 250 kg alleen de verticale krachtcomponent is, omdat de gasveer onder een hoek zit is de trekkracht in dit element nog groter.

Als je een kabel of band toe gaat passen zorg er voor dat je de driehoek groot genoeg maakt. Start bij de hoogste hoek in je kast en maak de bevestiging aan het blad ten minste op 3/4 van de lengte bij je scharnier vandaan.

Hou je er ook rekening mee dat de horizontale kracht waarmee de kast van de muur getrokken word even groot is als de verticale kracht die op de rand aangrijpt? Een kabel helpt de reactiekrachten binnen je constructie te verlagen maar je hebt nog steeds een aardig moment om de bevestiging aan de muur er uit te trekken. Verwacht geen wonderen van een tafel zonder poten.

• Leuk
Waarderingen: Reinald en ZotVanHout

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
15
12
Amsterdam
Iedereen nogmaals bedankt voor jullie input en tijd, dit project moest even plaats maken voor andere dingen, maar ik heb 't dit weekend kunnen afronden.

Voorlopig met gewichtsketting vastgezet tot er tijd en ruimte is om er wat moois van te maken met bijvoorbeeld een leren band of een gefreesde draad met contrasterend hout (heel leuk idee @Houtmoet !). Deze bevestigd op +- 3/4 van het blad en lijkt het goed te houden. Ik heb mijn partner dus gevraagd er niet op te gaan staan zitten of staan :D

• Leuk
Waarderingen: michielr en Vigier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.