Garderobe kast

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
546
819
47
Breda
Tijdens de bouw van mijn huis zag ik dat het keldergat hoog genoeg was om een interne garderobe kast te maken.
Dus ipv een volle muur een latei laten leggen en een mooie rechthoek open gelaten.

IMG_5865.jpeg

Helaas is niks haaks en één muur heeft zelfs een kromming.
Ook wil ik de bodem van glas maken omdat het kan en ik heb nog een oude raam liggen. 😄
De achterwand en plafond maak ik van multiplex met eiken dikfineer.

IMG_5862.jpeg

Wat spannende momenten hangende boven het gat om de balken aan de binnenkant muur vast te zetten met 8mm slagpluggen.
Maar so far so good.

IMG_5868.jpeg
IMG_5866.jpeg
IMG_5867.jpeg

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
546
819
47
Breda
Ik mag hopen dat die ruit gelaagd is, anders zou ik er niet graag onderdoor lopen.....
Snap wat je bedoeld maar zo vaart zal het niet lopen. Het is een dubbel glas venster uit mijn oude huis. 30x90cm. Voor de zekerheid heb ik aan beide kanten een transparante folie geplakt die de scherven bij elkaar houden ingeval van breuk.

Er komen jassen boven te hangen, geen losse bakstenen. 😅

• Leuk
Waarderingen: jaap

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.617
461
Dordrecht
Dat haalt weinig uit, een dynamisch belaste omgeving heeft als eis veiligheidsglas, zeker bij horizontale toepasing. Die folie scheelt wel iets, maar ik zou het volgens de NEN 3569 doen, anders is de ellende niet te overzien mocht het fout gaan. Geen verzekering die dan gaat betalen...
Voegt voor een kast weinig toe, dus waarom het risico nemen?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
200
42
Oss
Misschien kan je er rubber tegels op plakken.

Doet niets aan sterkte folie ook niet.
Mocht je er doorheen vallen snij je alles kapot.
Elders moet er glas in van €1000 per m2 voor zoiets. Verschil tussen glas daarvoor is veel te groot.
Mooi ja maar als je er op kunt levensgevaarlijk of onverantwoord klein steentje erin en breekt.
En welk leuk als het rokjesdag is en je vrouw mooi onderstel heeft

• Haha
Waarderingen: Fredje kroketje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Dat ruitje zit in de bodem van een kast. Die bodem zit ook nog eens minstens een halve meter boven de grond. Er worden jassen boven gehangen. Er wordt niet op gelopen. In een dakraam zit ook geen 4cm dik gelaagd glas .

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa en Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
546
819
47
Breda
Waarom zou je in de garderobe kast gaan staan? 🤨
Misschien mis ik iets maar dat zal waarschijnlijk komen omdat wij geen kinderen hebben.
De hele constructie is sowieso niet berekend op dat er iemand in gaat staan.

Het idee van het glas was eigenlijk dat ik dan kan zien of het kelder licht nog aanstaat.
Het tweede voordeel is dat ik vanuit de kelder kan zien wie erop visite komt en dat ik dan alsnog beslissen kan of ik thuis ben of niet. 😄

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
200
42
Oss
Waarom zou je in de garderobe kast gaan staan? 🤨
Misschien mis ik iets maar dat zal waarschijnlijk komen omdat wij geen kinderen hebben.
De hele constructie is sowieso niet berekend op dat er iemand in gaat staan.

Het idee van het glas was eigenlijk dat ik dan kan zien of het kelder licht nog aanstaat.
Het tweede voordeel is dat ik vanuit de kelder kan zien wie erop visite komt en dat ik dan alsnog beslissen kan of ik thuis ben of niet. 😄

Bij ons gaan ze juist zitten om laarzen aan te doen. Als mijn vriendin dat doet is het niet erg ook met rokje zeker niet erg. Maar als mij moeder dat doet die zit vast in het gat. Naar beneden vallen kan ze niet past niet dat scheelt.

Als mogelijk er is zul je zien dat het ook gebeurt. Net bij kind. Nee mag niet kun je donder erop zeggen dat ze het doen.

Voor licht te zien heb je ook schakelaars met lampje om te zien of licht aan is

• Haha
Waarderingen: Houtsoort en Plankton

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.617
461
Dordrecht
Betre
Dat ruitje zit in de bodem van een kast. Die bodem zit ook nog eens minstens een halve meter boven de grond. Er worden jassen boven gehangen. Er wordt niet op gelopen. In een dakraam zit ook geen 4cm dik gelaagd glas .
Horizontaal betreedbaar glas in een dak moet dat dus wel zijn.
Je velux komt ook met veiligheidsglas.
NEN 3569, doe je huiswerk, die norm is er niet voor niets....

Laatst bewerkt:

cleopatra

Actieve deelnemer
4 jan 2021
30
31
Apeldoorn
Ik vind het een leuk idee (er worden hier veel rokjes en jurkjes gedragen). Maar als we willen dat er meer projecten gedeeld worden, is het wellicht een idee om ze niet tot de grond toe af te branden. Ik denk dat @Mosseltje ook wel weet dat er voor een glazen brug bepaalde normen gehanteerd worden en weloverwogen een keuze maakt. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn en dat kun je prima melden, maar we kunnen wel een klein beetje iedereen zijn ding laten doen toch? Ik denk niet dat toekomstige lezers van dit topic zonder verder na te denken een glazen vloer op de eerste verdieping gaan leggen op basis van dit voorbeeld.

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
546
819
47
Breda
Hmmm, ik zal maar niet beginnen over een ander project waar ik nu mee bezig ben.
Een met gasveren omhoog scharnierend frameless enkellaags glazen raam van 120 bij 220cm. 😅

Daarentegen vandaag wel een super veilige toiletborstel gemaakt. Eentje die je met twee handen kan vasthouden zodat ie nooit meer uit je handen kan vallen. Ergonomische grip zowel links-, als rechtshandig. Antiseptisch dmv een Su Sugi Ban behandeling. En een hypermoderne silicone borstelkop. Volledig volgens NEN ISO 17966:2016 😉

IMG_5857.jpeg

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.617
461
Dordrecht
Ik vind het een leuk idee (er worden hier veel rokjes en jurkjes gedragen). Maar als we willen dat er meer projecten gedeeld worden, is het wellicht een idee om ze niet tot de grond toe af te branden. Ik denk dat @Mosseltje ook wel weet dat er voor een glazen brug bepaalde normen gehanteerd worden en weloverwogen een keuze maakt. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn en dat kun je prima melden, maar we kunnen wel een klein beetje iedereen zijn ding laten doen toch? Ik denk niet dat toekomstige lezers van dit topic zonder verder na te denken een glazen vloer op de eerste verdieping gaan leggen op basis van dit voorbeeld.
Alles is leuk tot iemand glas in zijn nek krijgt.
Die norm is verplicht, dus nul verzekeringsuitkering. Voor mij stopt eigenwijs zijn met de hobby zodra er gevaarlijke situaties ontstaan, zeker als dat ook voor anderen is.
Maar goed, lekker rebels zijn krijgt meer likes, dus ik zal wel een.zeur zijn.....

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.