Gangkast (probeersels, mislukkingen & vraag)

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
547
57
Groningen
Om een beetje tegenwicht te bieden aan alle prachtige werkstukken die voorbij komen toon ik hier mijn bouwsel :)

De vloerverwarming verdeler moet uit 't zicht en zooi (post etc) moet van de keukentafel af.. Ik had nog twee mooie geschaafde planken liggen van 28cm x 250cm en 23mm dik, en omdat ik door de oude garde in de stadswerkplaats altijd voor gek werd verklaard om mooi hout in "lucifers" te zagen deze in hun geheel als staanders gebruikt. Ik vind de tekening ook mooi.PXL_20240105_163844074.jpg
Ff schrikken: een jaar geleden begonnen met deze opzet... Er kwam een baby tussendoor en was andere projectjes. Het ontwerp werd iets gewijzigd want ruimte voor schoonmaakmiddelen etc nodig want de oudste trekt inmiddels lades open.. Dus boven ook deurtjes en ipv een hoge plint en lage. En omdat ik het niet eerder heb gedaan inliggende deuren met dik fineer (stom idee maar het leek me leuk).
PXL_20241224_140953662.jpg
Het fineer was inmiddels wat krom getrokken en had wat overtuiging nodig. Dit was nog krapaan. En zoals vaker gezegd, je kunt nooit genoeg klemmen hebben... PXL_20241224_140921050.MP.jpg
Wat extra druk op een lokale bobbel. Daarna zag k de uiteinden..
PXL_20241229_123910683.MP.jpgGelukkig heb ik vele kleine klemmetjes (geen foto)..
Na passen en meten, verspringende kieren een vervelende ontdekking, de vloer is wel recht maar niet waterpas. En twee liggende planken hangen wat door. PXL_20250104_122003393.jpg
Een wig eronder vond ik niks lijken en verschoof wat problemen naar andere hoeken. Dus beetje bij beetje schaven en met de invalzaag pas maken.
PXL_20250105_221927819.MP.jpg
Tsja de opdrachtgever viel het niet op maar de niet gelijke en gelijklopende naden vallen natuurlijk op en
PXL_20250105_221953520.jpg
Een scheluw deurtje. Grmmbl.
Stom stom, met de laatste instellingen van zaagtafel ook de breedte van de bovenste deurtjes gezaagd. (110 x 47 cm, 15mm mpx+ 3mm eiken).
PXL_20250105_205049952.jpg
Nog een doorhangende plank: bovenkant wijkt 3mm. Maar nog vervelender...PXL_20250105_205350825.jpg
Oef...
PXL_20250105_205451883.MP.jpg
Zonder chagrijnig hoofd.. De plank heeft een "imperfectie" van zeker 3mm. Zucht.
Qua breedte passen de deurtjes theoretisch perfect, dus 0mm speling links rechts.

Vragen:
1. Ideeën hoe dit het best / mooist / snelst op te lossen? Ik kom niet verder dan zagen en schaven en grotere naden accepteren.
2. Hoeveel scharnieren voor het deurtje van 110cm x 47cm?

In ieder geval mijn conclusie: inbouwen altijd met paslatten etc, dit is waardeloos. Groetjes!

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
200
135
Kapellen (Antwerpen)
dag Jan-Willem,
je bent alleszins met mooi materiaal aan het werken en met wat kleine aanpassingen is er meestal veel goed te maken.
Eerste vraag: welke scharnieren gebruik je ? Doorgaans zijn die in drie richtingen stelbaar, waardoor je de afwijking in de hoogte van de deurtjes, de verschillen in opening tussen deur en kast en zelfs in beperkte mate dat scheluw deurtje daarmee kan compenseren. Beetje bij beetje bijregelen en kijken of het beter wordt...
Mijn stelregel voor (pot)scharnieren is 2 tot een hoogte van 1m, dan per halve meter een scharnier extra (dus een deur van 1m10 krijgt bij mij sowieso drie scharnieren). Kom je in een grensgebied, dan zet ik er een meer.

Voor de doorhangengde planken zal een extra versteviging de beste oplossing zijn - ongeveer in het midden van de plank een latje van 2~3 cm hoog, of als je dat niet wil zien zitten een T-profiel infrezen en met een extra fineerlaagje verstoppen.

• Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
547
57
Groningen
Poeh, valt tegen hoeveel zin tijd en energie er overblijft na een werkdag, met twee jonge kinderen :) met bovenstaande tips in acht genomen *eindelijk* tijd gevonden om de kast helemaal af te maken!PXL_20250524_130459131.jpg
PXL_20250524_130538611.jpg
De bovenste plank stond een beetje bol met een blokje naar beneden gedrukt.
PXL_20250524_130512467.jpg
Push to open om het strakke geheel te behouden en om te voorkomen dat je ergens achter blijft haken.
PXL_20250524_130612210.jpg
Deurtjes aan de binnenkant niet verder afgewerkt, was ooit wel 't plan.. Aan het verloop van het latje aan de kopse kant zie je dat het deurtje niet helemaal haaks is. Naden rondom ongeveer een mm, was veel passen en meten.
Voor de volgende keer:
-werken met een haaks corpus (beter checken)
-opliggende deuren
-liever massief, of meer verdiepen in de techniek van (dik) fineer.

Dank voor het meedenken / lezen en op naar het volgende projectje :)

Bijlagen

• PXL_20250524_130652450.jpg
    PXL_20250524_130652450.jpg
    46 KB · Weergaven: 8

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
547
57
Groningen
Ik hoop 't niet Musicus! Het zit er nu bijna een half jaar op zonder krom te trekken maar we hebben ook nog niet alle seizoenen gehad. 15mm pmx tegen 3mm eiken, is natuurlijk wel iets dikker dan de fineerlagen van de mpx. We gaan het zien..!

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
547
57
Groningen
mocht je geen vandikte hebben, dan kan je bij een hulpvaardige collega een latje voor de volledige lengte laten schaven

Bekijk bijlage 156946
:D dat zijn de puntjes op de i idd! Mogelijk ook zoiets aan de linkerkant (die kier is iets groter dan de foto doet vermoeden) en rechts even kitten.

Overigens zei de vrouw des huizes dat ze deze onbehandelde look ook mooi vindt. Kan het eigenlijk kwaad om 'm niet te behandelen?
Ik heb goede ervaring met skylt maar vooral geen zin om dat nog te doen :p staat niet in zonlicht..

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.252
659
Noord-Veluwe
Kwaad, nee dat kan het niet om hout niet te behandelen. Zolang je maar hetzelfde doet aan beide kanten, want anders gaat de boel gegarandeerd krom trekken. Maar hoe goed je je best ook zult doen, uiteindelijk zul je altijd wel vlekken krijgen. Met een laagje op het hout is dat geen probleem en maak je het hout zo weer schoon. Zonder beschermlaag wordt dat lastiger. Sterker nog, dan kan het vuil dieper het hout intrekken (zeker bij groot-porig hout) en dan is de kans aanwezig dat je het hout helemaal niet meer schoon kunt krijgen zonder drastische maatregelen te moeten nemen. Het andere punt is dat onbehandeld hout veel meer en sneller zal gaan werken door wisselende luchtvochtigheid. Gezien de constructievorm die je hebt gekozen kan dat wel problemen opleveren. Als het hout gaat uitzetten kan het zijn dat de kleine kiertjes gesloten raken en als het hout dan eventueel nog verder zou gaan uitzetten kun je schade krijgen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.