Gaatjes in black limba opvullen en waarmee afwerken?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik maak een stoeltje uit black limba. Er zitten van die kenmerkende gaatjes in het hout. Is het aan te raden om deze op te vullen? En zo ja met wat dan? Het lijkt me het mooiste om een zwart product te gebruiken zodat het zo min mogelijk opvalt. Als ik het vul met schuurstof en lijm zie je dit wellicht bij de afwerking? Of gewoon zo laten?
Kom ik op de 2e vraag: waarmee kan ik dit het beste afwerken? Het zijn stoeltjes voor kinderen, dus er zal niet altijd zachtzinnig mee om worden gegaan. Een olie of wellicht hardwax olie zal de tekening mooi doen uitkomen, maar is dat hard genoeg?

thumbnail_20210327_113245.jpgthumbnail_20210327_110357.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi!

Hier zit Frake noir (thermisch verduurzaamd limba) op de gevel en met de reststukjes heb ik een hondenbakstandaard voor de hond van m’n moeder gemaakt. Volgens mij heb ik er osmo hardwax opgedaan. Het werd heeeel donker.

Gaatjes heb ik gelaten voor wat ze waren maar kun je inderdaad met transparant of zwart opvullen. Verwacht dat het er met lijm niet beter uit gaat zien (of weer wegschuren).

Probeer eens wat op een paar reststukjes.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik ga inderdaad stukjes proberen. Ook omdat ik voor de zitting een strook esdoorn gebruik in combinatie met de limba en ik niet weet hoe 'geel' dit er wellicht uit gaat zien met Osmo.

Dit hout is inderdaad ook thermisch behandeld, maar werd verkocht als Limba. Nu worden Frake en Limba te pas en te onpas door elkaar gebruikt dus je weet niet zo goed wat je nou koopt.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Jeroen, Ik zou dan geen olie gebruiken maar lak omdat dat minder intrekt en minder verkleuring geeft en meer bescherming. Goede lak voor binnen is bijv parket lak (PU) op waterbasis (satijn glans). Zulke gaatjes vul ik op met zwarte CA lijm. of schuurstof erin peuteren en dan drupje lijm .
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Cellocol met schuurstof van azobe, dat is dan zwart.
Je kan het ook met CA lijm en schuurstof doen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Stel dat ik de stoeltjes wel afwerk met olie of Osmo hardwax, gaat dan dan goed met CA lijm? Of ga je dat zien?
Ik geloof dat Cellocol olie wel gewoon opneemt?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat je ook doet, jij zelf gaat het altijd zien. Tenzij je echt met een penseeltje, een vergrootglas en verschillende bruintinten in de weer gaat, zul jij het met elke doorzichtige afwerking zien.

Maar je kinderen valt het echt niet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.