Futselplank en grotere maten hout

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
469
111
hoi allemaal,

alweer een vraag, het houdt niet op: hoe krijg je grotere maten hout aan de kopse kanten mooi vlak op 90 graden? Voor kleinere maten zoals planken gebruik ik een zelfgemaakte futselplank i.c.m. mijn Juuma #4 schaaf. Zolang de beitel goed scherp is gaat dat prima. Een speciale Veritas schaaf voor deze toepassing vind ik momenteel te kostbaar, hoewel die wel een iets breder schaafijzer heeft.

Nu ben ik bezig om een werkbank te maken uit afvalhout, en ik gebruik daar o.a. 50x60 mm balken voor. Ik kan aardig recht zagen uit de hand, maar vaak zit er toch zo'n 0,5 mm speling in als ik controleer met de winkelhaak. Af en toe is het perfect 90 graden, maar dat is geen regel. Kortom, ik gebruik dan toch mijn futselplank. Maar bij deze maat lukt het niet meer om het hele oppervlak in een keer te raken: de beitel is de klein t.o.v. het hout. Ik draai het hout dus 180 graden en ga er opnieuw langs, zodat alsnog het hele oppervlak geraakt wordt. Nu vraag ik mij af, hoe ga je te werk als de maten nog groter worden en je wilt het toch vlak schaven?

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.685
1.050
‘s-Hertogenbosch
Ik heb zelf geen ervaring met futselplanken maar zou de balken net als @chevy66 zegt tot een blad verlijmen en dan de lineaal erop met de invalzaag…. Anders dan pas op lengte zagen en daar dan de schaaf erover.
Als je alle delen afzonderlijk op lengte maakt zit er altijd een een haar (of een bos) verschil in….

Als je persé met een futselplank wil werken kun je mogelijk je schaaf hoger leggen door er een strook multiplex onder te leggen…..
Misschien moet je met een extra zool onder je schaaf werken zodat je beitel door de zijkant van je schaaf steekt…..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.