Fundering tuinshuis advies

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Goedenmiddag,

ik wil graag een houten tuinshuis (wellicht kant en klaar, misschien (gedeeltelijk) zelf gaan maken op onderstaande plek in onze achter tuin. Hier is reeds een verhoging op tegels / beton gemaakt, echter deze staat niet meer helemaal waterpas.

Kan ik dit als basis voor een nieuwe fundering gebruiken of dient dit eerst weggehaald te worden? Of misschien egaliseren met zandcement of egalisatiemiddel?

Ik besef dat dit niet rechtstreeks over houtbouw gaat maar wellicht kunnen jullie mij toch advies geven.

Groet Martin

04ba4834-9d73-422d-a2d9-5198e5d386b6.JPG

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
512
119
Omg. Eindhoven
Ik heb hier een schuurtje waar tegels in liggen. Ik heb er alles uitgehaald, het gele zand strak getrokken en de tegels zoveel mogelijk waterpas in gelegd en daarna 3cm egalisatie erin gedaan, en het ligt er na een winter nog steeds strak in.

Ideaal zal het niet zijn, goedkoop en makkelijk wel. Wel zou ik dan eerst het schuurtje bouwen en zorgen dat de ondergrond een tijdje droog is voordat je dit gaat doen. Maar dat is puur gevoelsmatig..

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
145
57
het tuinhuisje gaat doorzakken na ene tijdje, als je het hier zo op plaatst.
Niks vervelender als planken die gaa openstaan, deur die scheef hangt moeilijk sluit enz.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Eerst maar de vraag: in welk deel van Nederland woon je en als je een meter diep graaft in je tuin, welke grondsoort kom je dan tegen?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink en Emilio

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dat is een goede op welke grondsoort woon je
Mijn tuinschuur staat op de hoeken op diep ingegraven(grondboor) hardhouten palen
Daarop een tegel de rest van de funderingen op tegels op 50 centimeter diepte waar op een muurtje is
Gemetseld tot 30 hoog boven het maaiveld , hout tot op de grond rot sneller door opterkent vocht
Ook dakgoten helpt tegen opstartende water wat weer als extra tegen het hout aan komt
Tussen de stenen en de houten balken heb ik nog folie gedaan tegen vocht ,
Ik woon op zandgrond en toch is de tuinschuur iets verzakt door de 26 jaar dat hij staat , zit ook een best
Gewicht op zolder ,aan hout en zo

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
446
199
Groene Hart
Die vraag over de grondsoort is best belangrijk, voorals als je terras nu al verzakt is.
Zelf woon ik in een veengebied, en heb daarom 16 m lange buispalen onder mijn schuur laten heien (stalen buis van 20cm doorsnee, later gevuld met beton en wapening) omdat ik het toch jammer zou vinden dat de schuur (3x5m) scheef zou zakken.
In plaats van een houten schuurtje met golfplaten is het door die palen toch een schuur met betonnen (geisoleerde) vloer geworden, met gemetselde muurtjes, daarop houtskeletbouw geisoleerd) en een geisoleerd dak met dakpannen.

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Eerst maar de vraag: in welk deel van Nederland woon je en als je een meter diep graaft in je tuin, welke grondsoort kom je dan tegen?
Het gaat om (omgeving) hilversum, als ik mij niet vergis is dat zandgrond? Ik weet overigens niet of bestaande fundering niet al aan het verzakken is, hij lijkt mij niet helemaal recht meer iig.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik zou eerst maar eens informeren bij de gemeente of er ergens in de buurt een sondering is gemaakt, dat zou in het archief moeten zitten. Dan heb je tenminste iets van absoluut relevante info voor je draagkracht. Dit forum is ook niet helderziend tenslotte....

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
236
73
Op www.dinoloket.nl kun je gegevens van de ondergrond vinden. Vink bodem- en grondonderzoek aan en zoom in op je adres. Wellicht is er een boring of sondering in de buurt. Dit is een openbare site waar onder meer overheden alle gegevens voor iedereen inzichtelijk maken.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Ten westen van de lijn ‘s Gravenland - Nieuw Loosdrecht begint het veen (op de kaart zie dan veel meer sloten). Op zand heb je geen last van verzakken. Je zou dus waarschijnlijk wel je bestaande vloer kunnen hergebruiken, maar ik denk dat je ook wel een vlakke vloer wilt?

Ik zou wel een nieuwe fundering maken, maar dat kan simpel met wat brede tegels.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Veen en zandgrond bij mekaar in de buurt kan raar in mekaar over lopen ,
Beter voor zeker gaan dan achteraf spijt
Zo ben ik wel eens na een meter zand veen tegen gekomen en omgekeerd als grondwerker,

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Ik werk zelf in de civiele wereld en ik weet er alles van. Beter dan archeologen die hun eigen werk verzinnen. Ik ben betrokken bij een werk in uitvoering, waarbij de archeologen verwachtten dat op 30 meter van een dijk een historische dijk te vinden zou zijn in de ondergrond, met scherven en al. Nu kon ik op voorhand al voorspellen dat als ergens een dijk ligt, er niet vroeger 30 meter verderop parallel een dijk heeft gelegen. En als er wel een dijk heeft gelegen, dat je er dan geen scherven gaat vinden. Alsof ze eeuwen gelden bovenop de dijk hun potje eten aan het koken waren.

Overigens ben ik opgegroeid in het mooie dorpje Nieuwer ter Aa, midden in het Utrechtse veenweide landschap. En dat dorpje ligt op een kleirug van het riviertje de Aa. Mijn ouderlijk huis (jaren 60) is gefundeerd op staal.

Maar als je een meter zand hebt, dan kun je daar je schuurtje wel op funderen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik werk zelf in de civiele wereld en ik weet er alles van. Beter dan archeologen die hun eigen werk verzinnen. Ik ben betrokken bij een werk in uitvoering, waarbij de archeologen verwachtten dat op 30 meter van een dijk een historische dijk te vinden zou zijn in de ondergrond, met scherven en al. Nu kon ik op voorhand al voorspellen dat als ergens een dijk ligt, er niet vroeger 30 meter verderop parallel een dijk heeft gelegen. En als er wel een dijk heeft gelegen, dat je er dan geen scherven gaat vinden. Alsof ze eeuwen gelden bovenop de dijk hun potje eten aan het koken waren.

Overigens ben ik opgegroeid in het mooie dorpje Nieuwer ter Aa, midden in het Utrechtse veenweide landschap. En dat dorpje ligt op een kleirug van het riviertje de Aa. Mijn ouderlijk huis (jaren 60) is gefundeerd op staal.

Maar als je een meter zand hebt, dan kun je daar je schuurtje wel op funderen.
Grappig, er worden juist wel scherven en sporen gevonden op dijken omdat juist dat de enige gegarandeerd droge plekken waren in het landschap en dus daar in lintbebouwingsvorm op gewoond werd ivm de veiligheid.
Verder gewoon een sondering zoeken, speculeren heb je niets aan als je iets gaat bouwen.

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
145
24
Drachten
Ik deed het altijd als volgt: Ik haalde een aantal azobé schuttingpalen van 60x60. Ik zocht de meest rechte uit.Deze stelde ik op wat stenen horizontaal waterpas. Dan zette ik er 60x60 paaltjes achter in de grond tot op de vaste en koppelde deze met slotbouten. Op dit frame plaatste ik dan het hokje/tuinhuis. Over de vloer deed ik dan eerst wat folie met daarop een bouwstaalnet. Hierover storte ik dan een beton vloer van een cm of 7-10. (wel evenzorgen dat het beton niet weg kan lopen uiteraard) Dat werkt hier nog steeds tot tevredenheid. Geen last gehad van verzakkingen alles zit rotsvast. Je kan zo over de bestaande tegels heen en hoeft ze niet te verwijderen.

Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Grappig, er worden juist wel scherven en sporen gevonden op dijken omdat juist dat de enige gegarandeerd droge plekken waren in het landschap en dus daar in lintbebouwingsvorm op gewoond werd ivm de veiligheid.
Verder gewoon een sondering zoeken, speculeren heb je niets aan als je iets gaat bouwen.
Ik weet het niet, maar in Zeeland wonen we achter de dijken en niet op. Als je zou zeggen oeverwal, dan kan ik er in mee gaan. Nieuwer ter Aa is daar een voorbeeld van. Maar dan heb je er ook een riviertje in de directe nabijheid. Je komt inderdaad lintbebouwing tegen op dijken, maar dan heeft de dijk als waterkering zijn functie verloren.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik weet het niet, maar in Zeeland wonen we achter de dijken en niet op. Als je zou zeggen oeverwal, dan kan ik er in mee gaan. Nieuwer ter Aa is daar een voorbeeld van. Maar dan heb je er ook een riviertje in de directe nabijheid. Je komt inderdaad lintbebouwing tegen op dijken, maar dan heeft de dijk als waterkering zijn functie verloren.
Ten eerste; het gaat hier over Hilversum en dat ligt voor zover ik weet niet in Zeeland.....

Er wordt al sinds mensenheugenis op dijken gewoond om te allen tijde droog te blijven. In veel kleine dorpjes langs de rivieren staan niet voor niets de publieke gebouwen en kerken nog steeds op de dijk. Door de boot genomen gaat men pas bij groei en uitbreiding gaat achter het lint bouwen in de lager gelegen polders, wat door de tijd heen ook beter kon aangezien dijken steeds veiliger geworden zijn en overstromingen schaarser.

Dijken die bewoond worden hebben echt nog steeds gewoon een keur, al dan niet primair of secundair, er geldt dan een gesloten seizoen voor bouwen en graafwerkzaamheden. Hier in Dordrecht bijv. is de langste winkelstraat in het centrum een primair kerende dijk, waarbij de panden aan de buitendijkse zijde zelfs onderdeel zijn van de kering middels vloedschotten op de gevels.

Lars.

Post veel
26 nov 2014
878
78
Thuis
Misschien is het ook van belang wat het budget is, hoe lang je er gebruik van gaat maken en wat er allemaal in komt te staan. Bij lager budget, niet heel lang gebruik en weinig zware machines zou je het best kunnen doen. Als het dan toch verzakt is het ook minder erg.
Stel het wordt je klusschuur voor de komende 10 jaar dan zou je mogelijk wel alles weg kunnen halen. Dan is het de investering wel waard denk ik.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.