Functie van "opwrijven" lijnolie?

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mijn laatste paar werkjes heb ik afgewerkt met gekookte lijnolie, volgens de instructie van het gamma flesje: 1ste laag 1op1 lijnolie/terpentine, 2de laag 2op1.
En daarna "het oppervlak met een pluisvrije doek opwrijven daar er anders geen doorharding plaatsvindt".

Mijn vraag is wat dit fysisch nou echt inhoudt? Hoe werkt doorharding bij gekookte lijnolie precies, wat is de functie van het opwrijven, en hoe moet je dat precies doen?
Ik boen er nu gewoon met een pluisvrij doekje een beetje overheen, maar weet nou niet echt wanneer het "genoeg" opgewreven is.

Misschien dat er iemand verstand heeft van het bovenstaande en mijn nieuwsgierigheid kan voeden! Met google kom ik niet verder dan de info die al op het flesje staat. M'n scheikunde is nog niet heel ver weggezakt dus het mag best een technisch verhaal worden.

Groetjes,
Bart
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
met een pluisvrije doek opwrijven daar er anders geen doorharding plaatsvindt . . . weet nou niet echt wanneer het "genoeg" opgewreven is
door te wrijven druk je de olie in het hout
van zodra je merkt dat de olie op het hout blijft staan, mag je er van uitgaan dat het hout verzadigd is
na een paar minuten kan je de overtollige olie er af halen
doe je dat niet, dan krijg je ophopingen van restolie, die er op de een of andere manier toch af zullen komen
dit is de standaardbehandeling bij het oliën van hout
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Lijnolie reageert met zuurstof uit de lucht en vormt een polymeerfilm. Daaronder komt geen lucht meer om voor doorharding te zorgen. De olie laag moet dun genoeg zijn om te kunnen uitharden. Vandaar het verwijderen van overtollige olie.
Als de oliefilm is uitgehard boen je hem uit om de oneffenheden te verwijderen / glad te strijken, daardoor verhoog je de glans / doorzichtbaarheid van de film. Ik doe dat met staalwol 0000.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dat hangt af van de olie. Je voelt na 12 uur of het niet meer kleeft en wacht dan nog eens 12 uur. Typisch iets voor de namiddag dus.
Ik gebruik meestal Steinert Drechsleroel en mijn werkplaats is binnenshuis dus op kamertemperatuur. In een schuur buiten / winter duurt het mogelijk langer.

Zie verder ook website van DeCockerije voor informatie over tung, lijnolie, Danish olie etc.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Lijnolie aanbrengen voor buiten: once a day for a week, once a week for a month, once a month for a year, thereafter a year
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Mag ik hierop inhaken zonder dit topic meteen te kapen?
Ik heb 2 lades van multiplex afgewerkt met lijnzaadolie. Na 20 minuten de overtollige olie verwijderd en laten drogen. Nu (na 2 dagen) blijft er een vettig laagje op de lade zitten wanneer je er met je hand overheen gaat. Ook wanner ik het afwrijf met keukenpapier. Heb ik iets verkeerd gedaan of gaat dit nog weg na verloop van tijd? Het wordt een kledingkast, dus het is niet handig als het vettig blijft afgeven....
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Bij lijnzaad olie heb je twee varianten. Een rauwe en een gekookte. Het koken wordt gedaan om de olie sneller te laten drogen. Rauwe lijnolie duurt maanden voordat het droog is. De gekookte variant is in een tijdsbestek van dag(en).

Tegenwoordig wordt de olie vaak niet meer gekookt maar worden er metalen aan toegevoegd om het doorharden te versnellen.

Rauwe lijnolie wordt nog vooral gebruikt om kwasten in te bewaren na het verven.


Kijk dus even goed welke soort je gehaald hebt. Je kan altijd nog proberen om het oppervlak af te nemen met een in terpentijn gedrenkte doek.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@Musicus Het maakt uit of je het verdunt bij het aanbrengen van de eerste laag. Met terpentijnolie dus. Sommige houtbewerkers gaan wel to 50% afdunnen, maar dat vind ik overdreven.
Door de verdunning dringt de olie beter in en droogt het ook sneller. Een tweede laag kan er dan na 24 uur wel op, terwijl dat bij onverdunde olie eigenlijk niet kan.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik vermoed dat je de olie er wat te dik op hebt gebracht. Het bovenste laagje vormt dan een film, waardoor de olie eronder maar heel traag verder droogt door te weinig contact met zuurstof. Dun aanbrengen is de boodschap, en zoals Bert zegt eerste laag verdunnen in het vervolg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.