fronten op schuiven plaatsen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
onderstaand hulpmiddel van kreg heb ik gekocht
nog nooit gebruikt, maar die tijd breekt aan
het is een vernieuwbouw
klant wil de huidige fronten behouden
nieuwe geleiders
de schuifbakken maak ik zelf nieuw uit 16 mm plaat
in principe zou het met dit hulpje van kreg best moeten lukken
andere methode is om met stellatjes van onder (de vloer) naar boven toe te werken
is er nog een meer precieze en handige methode ?

 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.757
414
Dan ga je uit van een perfect vlakke vloer, ik zou het persoonlijk ook eerder afstellen tov de corpussen zelf. Ik heb zelf gelijkaardige montagehulpjes van een ander merk, heel handige dingen! En daar staan zelfs nog geen uitlijnwaardes op.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
die Kreg heb ik ook nog nooit gebruikt, ik vind het wel een gemakkelijke methode om met een "binnenfront" te werken (gewoon vierde zijde van de schuifbak) en daar met dubbelzijdige tape de fronten (na positioneren met vulstukjes) tegenaan te duwen. Ze blijven dan goed zitten om langs binnen vast te schroeven.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
Aannemende dat het een keuken is zou ik van het blad uitgaan. Dat is de, visueel, sterkste horizontale lijn.
het (boven)blad is inderdaad het meest precieze richtpunt
wanneer ik van onderen begin, en bv een plank tegen de onderkant van het corpus klem, kan ik naar boven toe opbouwen (de zwaartekracht helpt mij)
begin ik van boven, dan moet ik front per front klemmen
ik vrees dat de klemmen dan in de weg zitten op tov het blad uit te lijnen
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
gebruik je geen Blum tandem/movento geleiders? want in dat geval is het toch niet zo kritisch? dan zou ik de fronten identiek op elke schuif monteren en vervolgens de afstelling op de geleiders gebruiken om de fronten perfect uit te lijnen...

omwille van die afstellingsmogelijkheden gebruik ik geen zijwandgeleiders meer
 

jorisvh

Post veel
ik denk ook dat die speciale jigs overbodig zijn als je 3D verstelbare geleiders gebruikt.

bij zelfbouw lades werk ik van onder naar boven.
bij opliggende lades, plank tegen onderkant korpus klemmen. bij inliggende paslatje 2mm eronder en links/rechts, front aan lade klemmen (gewone lijmklemmen). lade eruit en vastschroeven.
volgende lade met paslatjes bvb 2mm op het onderliggende front.
bovenste met dubbelzijdige tape.
de laatste mm kan je bijstellen indien nodig.

in een keuken gebruik ik meestal legrabox lades met metalen wanden. dan is het kwestie van de gaten voor de frontbevestiging op de goeie plek te zetten
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
alternatief voor die dubbelzijdige tape is om 2 schroeven een halve mm door de lade box te schroeven, je kan de lade dicht doen, front positioneren en de front tegen de lade tikken. Je hebt nu de schroef punt overgezet waardoor je de lade kan openen en de front monteren.

ook uitgelegd in volgend filmpje (rond 9:15)

ander alternatief is gebruik van Blum frontverstellers (artikel 295.1000) geeft je +/- 2mm afstelling

 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
grass dynapro
praktische keuze wegens de nabijheid van van opstal in aartselaar
in 3D verstelbaar
Die zijn identiek aan blum, dan zou ik de fronten perfect op de lades monteren en vervolgens de geleiders afstellen…
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik denk ook dat die speciale jigs overbodig zijn als je 3D verstelbare geleiders gebruikt.
uiteindelijk wel, als je van onder naar boven opbouwt + het onderste front positioneert door een stuk plaat tegen de onderkant van het corpus te klemmen
:unsure:
hoe doe je dat dan ?
lijmklemmen zullen in de weg zitten
plaat op de corpusbodem klemmen + van boven naar onder door de corpusbodem vijzen zetten ?
in een keuken gebruik ik meestal legrabox lades met metalen wanden
hier verkies ik zelfbouw boven aankopen
zou de mogelijke winstmarge van beide moeten vergelijken
van de melamineplaten om een schuif te maken, begin ik af te stappen
rafelt bij het zagen soms toch nog uit
ik wil het perfekt(er)
dus nu een ommezwaai naar hpl
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
alternatief voor die dubbelzijdige tape is om 2 schroeven een halve mm door de lade box te schroeven, je kan de lade dicht doen, front positioneren en de front tegen de lade tikken. Je hebt nu de schroef punt overgezet waardoor je de lade kan openen en de front monteren.
inderdaad
ik ga het eerst met dubbelzijdige plakband + klemmen proberen
misschien een combinatie van plakband + vijzen iets door de schuifbak
in principe zou ik de fronten om kunnen draaien, mocht een 2de poging nodig zijn
omdat ik ze uit massief hout maak, en de tekening bij wijze van spreken in 1 vertikaal vlak beoog, dat ik nadien doorzaag, kan dat hier niet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die zijn identiek aan blum
heb de vergelijking nog niet gemaakt
zoals reeds neergepend, ben ik om praktische redenen met grass-dynapro-geleiders begonnen
voor scharnieren ging mijn keuze naar blum
hoofdzakelijk de onyx
dat zwart ligt nu goed in de markt
salice (van opstal) heb ik voor scharnieren links laten liggen, omdat ze geen bijhorende mal hebben
de ecodrill van blum lijkt te passen
minstens voor de potgaten van 35 mm
bij de blum neem ik altijd scharnieren met hefbooomklemmen
gaan er makkelijk in en weer terug uit
of salice zo'n type heeft, weet ik niet
 

jorisvh

Post veel
hoe doe je dat dan ?
lijmklemmen zullen in de weg zitten
plaat op de corpusbodem klemmen + van boven naar onder door de corpusbodem vijzen zetten ?

gewoon links en rechts een plankje eronder knellen, bvb een stukje plint + een paslatje.
als er korpussen naast staan, kan het met lijmtangen.
ik heb lijmtangen die ook open kunnen duwen maar meestal is de plinthoogte niet voldoende voor een plankje + 2 bekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: degele en ZotVanHout

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
319
22
Heist o/d Berg
Ik zet de lades enkele centimeter open zodat ik de fronten er tegen kan klemmen met spanvijsjes. En ik werk van onder naar boven , balkje eronder en tussen de laden aanpassen met stelplaatjes , zowel verticaal als horizontaal, verder in 't oog houden dat het geheel een beetje mooi oogt....
gr,
Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.