Fritz Hansen Series 7 vlinderstoel reparatie

gotwood?

Nieuw lid
5 jun 2025
7
1
Noord-Holland Noord
Beste houtbewerkers,

Wij hebben zeven Fritz Hansen "Series 7" vlinderstoelen, waarvan bij een tweetal de gelijmde ABS koppelplaat is losgegaan. Het is een allegaartje van bouwjaren, maar ik vind het wel toevallig dat deze twee dezelfde serie zijn. Overigens een bekend probleem, er is een meubelmaker in A'dam die er helemaal een businessmodel van heeft gemaakt om ze te restaureren:

Op zich doet ie het leuk, z'n hele systeem is er op uitgedacht (bijv. lijmtangen met extra lange bekken). Je ziet hoe tragisch slecht die epoxy lijmverbinding vaak nog is. En hij heeft dus zelf andere, houten, koppelplaatjes (met inslagmoeren?) geknutseld:

Ik wil gewoon de originele ABS koppelplaatjes opnieuw verlijmen met serieuze industriële epoxylijm, die ik al in huis heb gehaald. Maar wat ik niet snap, is waarom er zoveel ruimte zit tussen de plaatjes en het frame. Daar komt toch bij het aandraaien van de boutjes veel teveel kracht op te staan? Ik vermoed dat de restaurateur uit de YT-filmpjes daarom die koppelplaatjes dikker gemaakt heeft. Maar ik kan me ook weer niet voorstellen dat ze bij Fritz Hansen zo'n ontwerpfout maken. Dus waar komt die ruimte vandaan, en is het de bedoeling om die boutjes volledig aan te draaien en zodoende het stalen frame naar de koppelplaat toe te trekken?

Heeft iemand ervaring met restaureren van deze stoelen?

Zie foto's:

hansen1.jpghansen2.jpg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.206
993
Enschede, Twente
Volgen mij is dat ronde ding in het midden niet bedoeld om strak vast te zitten, maar dient het als opvang van de flex in de zitting bij het spreiden van de relatief slappe poten. Plus: als je dun gelamineerd materiaal wat ruimte geeft zal het minder snel breken, vermits de verlijming niet te rigide is, hoewel zelfs dat niet veel zal uitmaken.
Waar jij de opmerking plaatst dat 'de lijm niet lekker verspreid zit', lijkt mij dat eerder iets van silicone te zijn.

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
151
61
Noord-Limburg, Vlaanderen
"Beste houtbewerkers,

Wij hebben zeven Fritz Hansen "Series 7" vlinderstoelen, waarvan bij een tweetal de gelijmde ABS koppelplaat is losgegaan"

Dit is wat men bedoelt met "met de deur in huis vallen" ! :rolleyes: Verder ben ik het eens met Bert.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
651
238
Zutphen
Een paar opmerkingen: de maker van deze video's is uiterst vakkundige restaurateur met veel ervaring op velerlei vlakken. De oorspronkelijke constructie is in mijn ogen niet deugdelijk: het centrale plaatje zou groter moeten zijn en betere lijm. Een ontwerper is nog geen goede meubelmaker.

Waarschijnlijk met een goede epoxy houdt een en ander weer een aantal jaren.

gotwood?

Nieuw lid
5 jun 2025
7
1
Noord-Holland Noord
Volgens mij is dat ronde ding in het midden niet bedoeld om strak vast te zitten, maar dient het als opvang van de flex in de zitting bij het spreiden van de relatief slappe poten.
Nee, het plaatje is het enige dat de frame met poten aan de zitting fixeert. In tegenstelling tot namaakstoeltjes die hier op lijken, zitten de vier (rubber) steuntjes op de hoeken volledig los.
Waar jij de opmerking plaatst dat 'de lijm niet lekker verspreid zit', lijkt mij dat eerder iets van silicone te zijn.
Fritz Hansen Denemarken heeft mij twee jaar geleden laten weten dat dit "2 component glue" is. Maar ze konden geen merk geven. Het is ook niet echt zacht zoals kit, maar licht buigbaar zoals epoxy.
Dit is wat men bedoelt met "met de deur in huis vallen" !
Ja sorry, misschien iets te kort door de bocht. Ik lees al vele jaren hier allerlei interessante topics mee, was eigenlijk verbaasd dat ik nog geen account had. Ik voelde me hier al thuis, zeg maar ;)
Een ontwerper is nog geen goede meubelmaker.
Mee eens, maar over het algemeen is de bouwkwaliteit bij design-meubelmakers als Fritz Hansen vaak datgene waarmee je jezelf kunt overtuigen de stevige bedragen ervoor neer te tellen :p Maar in dit geval valt het me wat tegen. Hoewel, deze stoeltjes zijn misschien wel uit 1993.

gotwood?

Nieuw lid
5 jun 2025
7
1
Noord-Holland Noord
Ik zie een interessante reactie onder een ander reparatiefilmpje op YT:
useless effort ...2002 F. Hansen changed A. Jacobs original design and introduced this plastic part. Gluing a stiff an sleek plastic to a flexible wood will always result in a limited lifetime, different to glueing wood to wood, which allows still some flexibility.Professional repair shops therefore throw this plastic plate away and replace it by going back to the original design by Jacobs, a wooden connecting plate. Glueing wood to wood provides a much more sustainable connection, still offering some flexibility.So. don't waste the time and money für expensive wood-plastic glue that will only last for some months, before the chairs crack again!For me, Hansen is a complete disappointment in this issue, as this design change ist exactly the opposite of "quality, craftsmanship and sustainability" the company claims for.
Dat zou betekenen dat deze stoelen nieuwer zijn dan 2002. Zou kunnen, ik zal bij de andere stoelen de kunststofkap er eens afhalen om te zien of ze allemaal zo'n ABS plaatje hebben.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.206
993
Enschede, Twente
Nee, het plaatje is het enige dat de frame met poten aan de zitting fixeert. In tegenstelling tot namaakstoeltjes die hier op lijken, zitten de vier (rubber) steuntjes op de hoeken volledig los.

Fritz Hansen Denemarken heeft mij twee jaar geleden laten weten dat dit "2 component glue" is. Maar ze konden geen merk geven. Het is ook niet echt zacht zoals kit, maar licht buigbaar zoals epoxy.

Ja sorry, misschien iets te kort door de bocht. Ik lees al vele jaren hier allerlei interessante topics mee, was eigenlijk verbaasd dat ik nog geen account had. Ik voelde me hier al thuis, zeg maar ;)

Mee eens, maar over het algemeen is de bouwkwaliteit bij design-meubelmakers als Fritz Hansen vaak datgene waarmee je jezelf kunt overtuigen de stevige bedragen ervoor neer te tellen :p Maar in dit geval valt het me wat tegen. Hoewel, deze stoeltjes zijn misschien wel uit 1993.
Ok, weer wat geleerd. Die vier blokjes fungeren dus als vering, ipv dat ronde ding?

• Leuk
Waarderingen: gpf

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
141
109
Oss
Wij hebben deze stoelen op het werk ook door het hele (productie) bedrijf, daar wordt niet zuinig mee omgegaan en heb nog geen defecte gezien of over gehoord. Ik denk dat het dus
De oorspronkelijke constructie is in mijn ogen niet deugdelijk: het centrale plaatje zou groter moeten zijn en betere lijm.
wel meevalt.

gotwood?

Nieuw lid
5 jun 2025
7
1
Noord-Holland Noord
Ok, weer wat geleerd. Die vier blokjes fungeren dus als vering, ipv dat ronde ding?
Klopt, die zijn van rubber, i.t.t. namaakstoeltjes, die vaak hier harde kunststof hebben zitten, met een bevestigingschroef op de zitting erin. Maar ik dacht wel: "als dat rubber nou na verloop van tijd harder wordt, is dan de kans aanwezig dat de krachten te groot worden?"

Deze "spacers" zijn nog te koop (zij het uitverkocht) bij Fritz Hansen zelf.

• Leuk
Waarderingen: Jeroenp

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.950
935
Enschede
ingoogni.nl
"moet daar zoveel kracht op komen?". Ja dus, blijkbaar.
Stel je voor dat je dat niet doet, maar gewoon losjes, dan "wiebelt" de hele toel op het centrale punt. De rubber blokjes voegen dan nog amper wat toe en de levensduur is ineens enkele dagen. Door het geheel op spanning te zetten wordt het rigide ondanks de lichte constructie. Door de rubber blokjes blijft er nog een minimale bewegingsruimte over voor het comfort.

De reden voor het loslaten van de plaat zou best wel eens het langzaam loskomen van die schroeven kunnen zijn geweest.

gotwood?

Nieuw lid
5 jun 2025
7
1
Noord-Holland Noord
De reden voor het loslaten van de plaat zou best wel eens het langzaam loskomen van die schroeven kunnen zijn geweest.
Die schroeven zitten met Loctite® vast, en waren nog volledig aangedraaid. Het is de lijmverbinding die faalt, want dat is het enige dat de poten met de houten zitting verbindt. De vier bouten zijn alleen om het stalen frame aan de ABS koppelplaat te monteren. Daar zitten speciale moeren in (soort van inslagmoeren, maar dan anders...).

gotwood?

Nieuw lid
5 jun 2025
7
1
Noord-Holland Noord
Door het geheel op spanning te zetten wordt het rigide ondanks de lichte constructie.
Ja, dit lijkt me de meest logische verklaring. Er komt dus alleen wel behoorlijk wat (extra) kracht op die lijmverbinding, maar dat moet kunnen. Feit is ook dat die rubber "spacers" verder niet gefixeerd zijn. Als daar te weinig spanning op zou staan krijg je gedonder.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.