frequentieregelaar

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je een motor met een frequentieregelaar wil regelen, neem je dan een 1400 rpm motor op 100 Hz, of een 2800 rpm motor op 25 Hz? En waarom?
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik heb hier in het verleden ook wat over uitgezocht maar kon het niet zo 1-2-3 terugvinden. Dus uit mijn hoofd:
Het grootste probleem met een VFD geregelde elektromotor is dat op lage toeren de ventilator niet voldoende koelende lucht over de motor blaast en er dus grotere kans is op oververhitting. Je kan dit oplossen door eventueel de ventilator een aparte motor te geven.
Daarnaast zijn motoren beter geschikt om op frequenties lager dan de motor rating te draaien dan hogere frequenties.
Dus ik zou kiezen voor een motor waarbij je gebruiks-gebied zoveel mogelijk ligt rond de motor specificatie.

Maar als gezegd, dit is puur uit mijn herinnering van een aantal jaren geleden...
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.543
929
70
Veldhoven
Wat Thomas schrijft, klopt helemaal.
Het is puur het koelprobleem.
Grote motoren hebben ook altijd een gekoppelde ventilator op de niet aangedreven zijde.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
De motor op mijn recent aangeschafte kolomboor heeft nu een toerental van 2800. De originele motor was 2 toerig. Dus de keuze is een 2 toerige motor terug plaatsen, of een enkel toerige met een frequentieregelaar. De beste keuze lijkt me dan een 1400 toerenmotor. meer poolparen loopt mooier. Ik gebruik meestal de lage toerentallen. De motor die er nu op zit heeft een as van 22mm. Dat is ook weer waardeloos.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
doorgaans regelen wij hier op het werk motoren van 30 tot 70 hertz zonder verder modificaties.
Onder de 30 hertz krijg je problemen met koeling, en boven de 70 hz kakt het koppel in dacht ik vanwege ijzerverliezen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Volgens mij komen veel frequentie omvormers ook niet verder dan 60hz. De meeste motoren zijn uitgelegd op 50 hz (netfrequentie). Alles wat daar van afwijkt is zeldzamer en duurder. Volgens mij moet je dan gewoon een motor zoeken met ca. 2500 toeren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Als je een motor ver in toeren gaat terug regelen met een frequentieregelaar verlies je flink wat vermogen.Een motor die nominaal 50 Hz heeft zal op 25 Hz in principe maar de helft van zijn vermogen meer overhouden (een frequentieregelaar heeft wel instellingen waar je hier aanpassingen aan kan doen).
Het koppel blijft weliswaar gelijk, maar vermogen is koppel x toerental. Als je grote diameters snel wil boren kan je beter de snelheid mechanisch halveren (met een overbrenging). Dan behoudt je immers je volle vermogen. Enkel koppel volstaat niet want om een spaan los te snijden heb je immers een bepaalde hoeveelheid energie nodig. En die energie komt uit vermogen.
De keuze voor een 1400 tr motor is het meest logisch (of zelfs een 1000 tr). Je hebt immers het meeste vermogen nodig in de lage toerentallen (grote diameters). Je kan de motor dan zoveel mogelijk op zijn nominaal toerental laten lopen.
Het is wel de vraag wat de toegevoegde waarde is van een frequentieregelaar op een boormachine.
Een motor met twee toerentallen en riemschijven lijken mij een betere keuze dan een motor met variabel toerental en vaste overbrenging.
Ik heb onlangs een mooie, oude kolomboormachine gekregen. Er zit een motor met twee toerentallen op. In de praktijk zet ik enkel de schakelaar (laag/hoog) om. Riem verleggen heb ik nog niet gedaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Die motor met 2 toerentallen moet ik dan pas gaan maken. Die hoort niet op deze boormachine. De originele 2 toerenmotor is ergens in de afgelopen 70 jaar vervangen door een enkel toerige motor. Deze motoren hebben geen standaard voet en as maat.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.543
929
70
Veldhoven
Die motor met 2 toerentallen moet ik dan pas gaan maken. Die hoort niet op deze boormachine. De originele 2 toerenmotor is ergens in de afgelopen 70 jaar vervangen door een enkel toerige motor. Deze motoren hebben geen standaard voet en as maat.
In wat voor zin pas maken? Als de as kleiner moet, kan ik die wel voor je afdraaien. Moet de rotor even uitgebouwd worden en dan tussen de centers. En een nieuwe spiebaan kan ik ook voor je frezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dat is een heel aardig aanbod, maar de as van de 2 toerenmotor is een din maat. Dat wil ik zo houden. De riempoelie moet ik dus uitdraaien en de spiebaan daarna weer op diepte maken. En er moet een wipplaat met 2 verschillende boutpatronen tussen komen, met een spanmechanisme voor de riem. Maar de 2 toerenmotor is ,hoewel het opgegeven vermogen hoger is, veel kleiner in bouwvorm. En hoewel functioneel, vindt ik het er niet uit zien. Ik wil ook nog onderzoeken of de bijgeleverde motor naar 2 toeren herwikkeld kan worden. Ik heb het druk, dus de boorkolom ligt nog steeds achter in mijn bus.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.353
199
Gem. Winsum (Groningen)
. Ik wil ook nog onderzoeken of de bijgeleverde motor naar 2 toeren herwikkeld kan worden. Ik heb het druk, dus de boorkolom ligt nog steeds achter in mijn bus.

Herwikkelen is nogal duur, tenzij je een vriendje hebt die dat voor je kan doen in de ``middagpauze``. Overigens is een mechanische oplossing (overbrenging) in combinatie met een tweetoerenmotor de beste mits je het gedoe van verwisselen van de riem geen probleem vind. Maar daarmee vertel ik niks nieuws neem ik aan.

mvg Klaas
 

EricBos

Nieuw lid
7 aug 2020
3
2
Enkele bemerkingen:
- 2-snelheidsmotoren hebben vaak een lager vermogen op de kleinste snelheid.
- Met een frequentiesturing blijft je koppel constant ( in theorie , bij lage snelheden verlies je nog wat extra) tot 50 Hz. Boven de 60 Hz zou ik niet gaan met een standaard opstelling.
- indien je over 3x400 bezig kan je de motor in driehoek aansluiten ( ipv in ster) en kan je zo constant koppel krijgen tot 87hz . ( enkel met frequentiesturing! , best in handleiding controleren welke instellingen nodig zijn.)
- indien je de kolomboor maar af en toe gebruikt en nooit langdurig, dan zal je normaal geen problemen krijgen met de koeling . ( tussen 15 en 87hz)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
O
Enkele bemerkingen:
- 2-snelheidsmotoren hebben vaak een lager vermogen op de kleinste snelheid.
- Met een frequentiesturing blijft je koppel constant ( in theorie , bij lage snelheden verlies je nog wat extra) tot 50 Hz. Boven de 60 Hz zou ik niet gaan met een standaard opstelling.
- indien je over 3x400 bezig kan je de motor in driehoek aansluiten ( ipv in ster) en kan je zo constant koppel krijgen tot 87hz . ( enkel met frequentiesturing! , best in handleiding controleren welke instellingen nodig zijn.)
- indien je de kolomboor maar af en toe gebruikt en nooit langdurig, dan zal je normaal geen problemen krijgen met de koeling . ( tussen 15 en 87hz)
Het koppel mag dan wel constant blijven, het vermogen doet dat niet. En het meeste vermogen heb je net nodig in de lage toeren omdat je dan met grote diameters werkt. >En grote diameters boren vraagt nu eenmaal meer energie dan kleine diameters. Een frequentieregelaar is prima voor toepassingen waarbij het gevraagde vermogen evenredig stijgt met de snelheid (ventilatoren, pompen, transportband). Bij een boormachine is dat net omgekeerd. Daar heb net meer vermogen nodig in de lage toerentallen.
 

EricBos

Nieuw lid
7 aug 2020
3
2
O

Het koppel mag dan wel constant blijven, het vermogen doet dat niet. En het meeste vermogen heb je net nodig in de lage toeren omdat je dan met grote diameters werkt. >En grote diameters boren vraagt nu eenmaal meer energie dan kleine diameters. Een frequentieregelaar is prima voor toepassingen waarbij het gevraagde vermogen evenredig stijgt met de snelheid (ventilatoren, pompen, transportband). Bij een boormachine is dat net omgekeerd. Daar heb net meer vermogen nodig in de lage toerentallen.
Ik had je eerder bericht reeds gelezen en begrepen 😀

IK heb niet willen beweren dat enkel een frequentiesturing de ideale oplossing was. Wel dat ik liever een gewone motor + frequentiesturing heb in plaats van een 2 snelhedenmotor.

Maar om toch op jouw bericht in te gaan: indien de inbouwgrootte het toelaat kan je de motor overdimensioneren en heb je geen probleem van ontoereikend vermogen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
De 2 toerenmotor die ik heb liggen is 0,8 kw op 1400 rpm en 1 kw op 2800 rpm. Vanuit de poelies zit er nog een reductietandwiel naar de spil aandrijving. Als het goed is , heb ik morgen de beschikking over een grote heftruck. Dan kan ik hem uit mijn auto halen en recht op zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.