French cleat muur maken en meteen wat isoleren: klopt mijn plan?

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
28
3
Noord Holland
Ha allemaal,

Ik ga in mijn werkplaats de buitenmuren voorzien van een haaklatten/ French cleat wand. Nu lijkt me dat een mooie kans om tussen de buitenmuur en het multiplex wat isolatie aan te brengen. Niet al te dik om niet te veel ruimte binnen te verliezen en de kosten laag te houden. Isoleren is niet het doel van het project maar het lijkt me een gemiste kans om het niet te doen als ik toch met die muren aan de slag ga. Een relatief lage prijs, niet al te moeilijk en een fijne uitstraling van het eindresultaat zijn bij dit project wel belangrijke uitgangspunten.

Ik zit voor het gemak te denken aan PIR verlijmd met OSB platen. Alleen vind ik OSB ontzettend lelijk om te zien. Nu denk ik er aan om daar dan platen Elliottis Pine underlayment tegenaan te schroeven, wat ik wél mooi vind om tegenaan te kijken. Bijkomend voordeel lijkt me dat ik dan wat meer draagkracht heb om b.v. kastjes aan die wanden te hangen.

Vraag
Zien jullie misschien fouten in dit plan of weet er iemand misschien een beter/ makkelijker/ goedkoper alternatief?

Huidig plan:
  1. Ventilatie latten tegen de buitenmuur plaatsen (b.v. deze)
  2. 20mm PIR + OSB platen daar tegenaan lijmen/ schroeven (b.v. deze)
  3. 12mm Elliottis Pine underlayment tegen het OSB schroeven (b.v. deze)
Kosten plaatmateriaal p/m:
PIR + OSB €17,32
Underlayment: €7,65
Totaal: €24,97 p/m

Dit zal m'n eerste project worden waar ik zelf iets verbouw, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit plan beoordelen.
 
Laatst bewerkt:

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
108
69
Tilburg
Als je toch nog underlayment er tegenaan plaatst kan je beter niet de verlijmde panelen gebruiken, die zijn dan onnodig duur. Daarnaast zou ik overwegen om ecologisch isolatiemateriaal te gebruiken (schapenwol, houtvezel, ..). Is beter voor het milieu en werkt ook zoveel fijner bij het verwerken
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
28
3
Noord Holland
Je bent een hollander en je gebruikt engels, is nederlands een optie voor je?
French cleat = haaklatten.
Ik moet bekennen dat zo goed als alle -beperkte- kennis van YouTube komt, waar ik ook over het bestaan en nut van French Cleats heb geleerd. Fijn om nu de nederlandse term te kennen, meteen even het bericht daar op aangepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: de Haan

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
28
3
Noord Holland
Als je toch nog underlayment er tegenaan plaatst kan je beter niet de verlijmde panelen gebruiken, die zijn dan onnodig duur. Daarnaast zou ik overwegen om ecologisch isolatiemateriaal te gebruiken (schapenwol, houtvezel, ..). Is beter voor het milieu en werkt ook zoveel fijner bij het verwerken
Zou ik dan ook niet met folies moeten gaan werken? En voor de draagkracht dan tegen het isolatiemateriaal OSB én underlayment plaatsen?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
183
95
Utrecht
Ik heb dit veelal gevolgd, na bevestiging met het bedrijf zelf: Garage of schuur isoleren | De Isolatieshop.

Wel met wat andere ingredienten, namelijk: Steenwol, de twee types folie voor de koude en warme kant. Plafond enkel de dampopen folie gebruikt, omdat door het platte dak het vocht anders nergens heen kan. Ikzelf ben voor OSB gegaan, zo zie je ook niet snel beschadigingen of verkleuring. Gezien het een werkplaats betreft, is de kans hierop bij mij 100%. Ik heb dit enkele jaren geleden gedaan met mijn houten schuur en 0 vochtproblemen gehad. Daarvoor had ik dat wel.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Hopster

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.585
744
Enschede
ingoogni.nl
Nederlandse vertaling van underlayment
zachthoutmultiplex.

haaklat -> keeplat. (overigens heeft zeker de laatste een dubbele betekenis, een keer als lat waar je de kast aan ophangt, de andere is de vertikale lat in een kast om de planken verstelbaar te maken. Zahnleisten in het Duits. De plank ligt dan op het woutermannetje, dat tussen de tanden zit)

@Hopster die osb is maar 9mm en draagt niet veel bij. Als je de pir/pur platen verlijmd wil hebben dan kun je ze zelf tegen iedere gewenste multiplex lijmen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hopster

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
167
66
Almen aan zee
Voor de stevigheid zou ik ook 18 mm underlaymentt gebruiken.

Heb het in m'n eigen werkplaats en op het werk ook, en dat bevalt goed, daar hangt echt veel gewicht aan.

En ik zou ook zoals Houtsoort zegt kijken hoe je de boel aan de achterliggende muur verankert.

Regels op de muur, daartussen isoleren, daarop de underlayment?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.585
744
Enschede
ingoogni.nl
Wat je aan 18mm UL plaat kunt hangen hangt voor een groot van de constructie er achter af. Een zware hangende kast trekt bij wijze van spreken de schroeven er uit, terwijl het zelfde gewicht dat amper naar voren uit steekt geen probleem is. Ook wil je niet door je isolatie platen heen schroeven, b.v tot in de muur, dat levert dan (mogelijk) weer kleine koudebruggen op.

Ik zou de isolatieplaten tegen de muur plaatsen, platen goed aan elkaar plakken en daar voor de balken plaatsen. Daar waar je kasten hangt zou je de balkafstand kunnen verkleinen, 20 - 30 cm, normaal 60 cm. Op je platen wel aftekenen waar de balken zitten zodat je de haaklatten ook juist daar kunt vastzetten. Dan, als je de balkjes alleen onder en boven vast zet krijg je een zgn. slappe wand. Da's gunstig voor het geluid naar buiten toe, dat wordt wat beter gedempt. Tussen de balken kun je eventueel nog steenwol plaatsen.

e.a. even geheel los van al dan niet damp doorlatende schermen en de juiste opbouw van isolatiematerialen etc.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
844
208
Ventilatielatten zijn nodig wanneer je vochtdoorslag door je muur verwacht.
Wordt je muur nu ooit nat aan de binnenkant ?
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.502
422
Dordrecht
De eerste vraag moet zijn wat je buitenblad is. is dit metselwerk dan moet er gewoon een spouw tussen je isolatie en het buitenblad zitten. Waarom niet gewoon een geïsoleerd stokkenwandje plaatsen met de juiste opbouw, daar kun je tenminste fatsoenlijk gewicht aanhangen?
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
91
50
Venlo
Huidig plan:
  1. Ventilatie latten tegen de buitenmuur plaatsen (b.v. deze)
  2. 20mm PIR + OSB platen daar tegenaan lijmen/ schroeven (b.v. deze)
  3. 12mm Elliottis Pine underlayment tegen het OSB schroeven (b.v. deze)
Kosten plaatmateriaal p/m:
PIR + OSB €17,32
Underlayment: €7,65
Totaal: €24,97 p/m


Hebben ze nergens bij je in de buurt b-keus aanbieders? ik heb voor mijn 3cm dikke pin met 2 zijdig alu laag 5 euro p/m2 betaald. en dat was omdat ik platen van 3 meter lang wilde hebben, 120x60cm waren 3,5 de meter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.