Freesmotor vs. bovenfrees

Astelier

Nieuw lid
20 okt 2021
16
0
Nederland
Ik wil graag beginnen frezen en ben me aan het oriënteren voor een eerste freesmachine. Daarbij zie ik eigenlijk twee opties: een toegewijde kanten-/bovenfrees of een freesmotor (type AMB) met aparte bovenfreesvoet.

Beide type machines zijn in dezelfde wattages verkrijgbaar, maar uiterlijk lijkt de klassieke bovenfrees me een sterkere, robuustere machine dan de veel rankere freesmotor.

Het voordeel van de freesmotor is de 43 mm hals waardoor deze in mijn boorstandaard (Wabeco) past en daardoor breder inzetbaar is.

Zijn er ervaren leden die mij kunnen adviseren of ik deze twee wel zo kan vergelijken?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het voordeel van de freesmotor is de 43 mm hals waardoor deze in mijn boorstandaard (Wabeco) past en daardoor breder inzetbaar is.
het nadeel aan een bovenfrees is dat je werkstuk steeds op dezelfde hoogte en diepte doorgevoerd moet worden
bij een onderfrees heb je dat niet, want je kan het niet dieper en breder doorvoeren en dus ook frezen dan het werkblad en de geleider

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
het nadeel aan een bovenfrees is dat je werkstuk steeds op dezelfde hoogte en diepte doorgevoerd moet worden
bij een onderfrees heb je dat niet, want je kan het niet dieper en breder doorvoeren en dus ook frezen dan het werkblad en de geleider
De freesmotor kan ook ondersteboven in de Wabeco, of zijdelings. 😉
Verder kun je met een freesmotor in de Wabeco eenvoudig een zwaaibeweging en radiale beweging maken om te vlakken terwijl het werkstuk stil ligt. Als ik een vlak stuk op een stam wil maken voor de opspanplaat voor de draaibank dan doe ik dat zo.

Ik heb beide: een 'echte' bovenfrees en een freesmotor (TrendT4) met voet en een Wabeco. @Astelier geeft de verschillen aardig weer. Voordeel van een echte bovenfrees is het grotere gewicht/ afmetingen en het bedieningsgemak bij gebruik voor het doel waarvoor hij is gemaakt. Voordeel van een losse motor is de flexibiliteit bij alle andere toepassingen. De grote voet van een bovenfrees zit daar algauw in de weg.

Laatst bewerkt:

Astelier

Nieuw lid
20 okt 2021
16
0
Nederland
de klassieke vraag : wat wil je gaan frezen ?
Hoofdzakelijk eiken, kleinere meubels. Vooral het afwerken van randen en maken van afgeronde hoeken van (tafel)bladen, legplanken en het maken van uitsparingen voor bijv. schuifdeurtjes of scharnieren. Dat soort dingen. Als ik mezelf zo hoor heb ik vooral baat bij mobiliteit.
De freesmotor kan ook ondersteboven in de Wabeco, of zijdelings. 😉
Verder kun je met een freesmotor in de Wabeco eenvoudig een zwaaibeweging en radiale beweging maken om te vlakken terwijl het werkstuk stil ligt. Als ik een vlak stuk op een stam wil maken voor de opspanplaat voor de draaibank dan doe ik dat zo.
Zo ver had ik nog niet eens gedacht 😁 Wat je beschrijft met de Wabeco is interessant.
Voor beide type toestellen kan ik wel een freestafel bouwen. Misschien dat de freesmotor zich hier iets beter voor leent dan de bovenfrees.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.931
925
Enschede
ingoogni.nl
Eén machine, één taak.

Je gaat merken, de losse freesmotor zit altijd net in de verkeerde houder/opstelling.
Een losse freesmotor kan prima in een freestafel. Een andere losse freesmotor kan prima in de wabeco. De al genoemde RT0700 of een OF1010 kan prima grijpklaar in de la voor klusjes uit de hand.

(mijn ervaring, Festool CMS waar altijd het verkeerde in zit en wat me eigenlijk altijd te lang duurt om om te bouwen, dus sparen voor een tweede frees en zaag zodat ik snel de hele unit kan wisselen, ooit)

EDIT: bij een frees in de wabeco is een mooie "kruistafel" (of hoe het genoemd wordt) wel erg handig en vaak toch weer te klein.

• Leuk
Waarderingen: Astelier

Mark Sinke

Nieuw lid
10 nov 2013
1
2
Helemaal eens met @Charel09, die Makita RT0700 is een geweldig freesje. Compact met het kantenfreesvoetje, prima als bovenfrees met de bovenfreesvoet, en met een extra voetje dat ik permanent ondersteboven het vastgeschroefd deel van mijn zelfgemaakte freestafeltje. Nieuwe freesmotor kost 125 euro, dus ik heb er nu twee zodat ik niet steeds hoef te wisselen van instelling, maar jaren gewerkt met de ene uit de set.

De set met koffer en voeten is het meer dan waard. Bijv de RT0700CX2J, voor iets meer dan 200 euro bij toolmax.

• Leuk
Waarderingen: Jollenbaas en Astelier

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
kan je een concrete toepassing schetsen waarbij de freesmotor ondersteboven in een wabeco hangt?

Je steekt de motor van onder naar boven in de klem en je maakt er een werkblad boven waar het freesbitje doorheen steekt. Dat blad kun je aan de kolom van de Wabeco vastmaken.
Je kunt zo'n blad ook gebruiken voor boren van onderaf als je bijvoorbeeld een werkstuk hebt dat je anders op een moeilijke manier zou moeten ondersteunen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je steekt de motor van onder naar boven in de klem en je maakt er een werkblad boven waar het freesbitje doorheen steekt. Dat blad kun je aan de kolom van de Wabeco vastmaken.
Je kunt zo'n blad ook gebruiken voor boren van onderaf als je bijvoorbeeld een werkstuk hebt dat je anders op een moeilijke manier zou moeten ondersteunen.
dat een wabeco zo veelzijdig is, wist ik nog niet

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
95
49
Velserbroek
www.ssrp.nl
Ik gebruik een bovenfrees van Makita RT0702CX3J. Erg blij mee en compacter dan mijn andere de Bosch POF1400AE. De Makita monteer ik in de bovenfreestafel van Veritas. Prachtige combinatie.

Bijlagen

• 20221116_171305.jpg
    20221116_171305.jpg
    137,2 KB · Weergaven: 48
  • 20221117_125133.jpg
    20221117_125133.jpg
    217,8 KB · Weergaven: 47
  • 20221117_124953.jpg
    20221117_124953.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 45
  • Leuk
Waarderingen: Astelier

rinus

Post veel
13 nov 2011
843
180
Heerde
marinusvannorel.nl
Met de wetenschap van nu zou ik beginnen met de koffer van Makita. Eigenlijk heb je dan alles, maar wel in een lichte uitvoering. Als je daarna wat zwaarders wilt dan kun je altijd nog op MP kijken naar een ELU of zo.
Nog niet zo lang geleden een ELU gescoord op MP en dat is eigenlijk de machine die ik het snelste pak.
Vorige eigenaar had hem ooit aangegschaft, maar er uiteindelijk amper gebruik van gemaakt. En ik denk dat er nog heel veel dergelijke gevallen liggen te verstoffen.

Succes met je zoektocht.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Astelier

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
82
45
Als je voor de RT0700 gaat en je wilt deze ook in een tafel te gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat het nieuwe model RT0702 uitgerust is met een heropstartbeveiliging waardoor die niet aangezet kan worden met een externe schakelaar. De RT0700 is een uitlopend model.

Astelier

Nieuw lid
20 okt 2021
16
0
Nederland
Als je voor de RT0700 gaat en je wilt deze ook in een tafel te gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat het nieuwe model RT0702 uitgerust is met een heropstartbeveiliging waardoor die niet aangezet kan worden met een externe schakelaar. De RT0700 is een uitlopend model.
Goed om dat te weten! Dat is wel iets om rekening mee te houden. Ben je er zelf moeten achtergekomen?

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
82
45
Ik zag dat er een nieuw model was, dus toen zocht ik de 10 verschillen. Ik vond er maar ééntje.
Ik heb zelf de accu variant, dus die is sowieso niet met een aparte schakelaar te bedienen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Als tevreden bezitter van een wabeco zie ik niet zo heel veel voordelen om een frees erin te zetten. Met een freestafel kom je ook een heel eind. Met een kruistafel erbij zie ik dan weer wel wat meer mogelijkheden. Ik heb een kruistafel overwogen toen ik vorig jaar de wabeco kocht. Ik kon voor mij zelfs niet verantwoorden mijn verzameling hiermee uit te breiden. nr 1 reden mijn beperkte ruimte (of heb ik gewoon te .......... Nee)
Dit geldt voor mijn werkzaamheden. Doe je veel klein freeswerk is het natuurlijk weer een ander verhaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.