Freeskop met wisselmessen gezocht: tips?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
543
54
Groningen
Dag allen, voor op m'n hammer b3w ben ik op zoek naar een freeskop, wisselmessen lijken me handig, maar heb er niet eerder mee gewerkt. Elders op het forum gezien dat de CMT messen aan te raden zijn, zo ook die aluminium freeskoppen die ze in het assortiment hebben?
Met of zonder spaanbegrenzing?
Zo'n kop met mesjes onder en boven voor groeven lijkt me handig?! Iemand die ervaringen hiermee wil delen?

Projectjes die ik in gedachten heb zijn oa trapleuningen en tafelblad(en) een sjiek randje geven, mallen kopiëren. Dank alvast!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.818
1.203
Riemst
Als je nooit met een verticale freesmachine gewerkt hebt zou ik toch eerst een opleiding volgen of onder het toeziend oog van iemand met ervaring beginnen. Een verticale freesmachine straft iedere fout ongenadig af. Met mallen frezen is nog een handeling apart. Een verticale freesmachine is geen bovenfrees!
Een alu blok is prima, het hoeft echt geen staal te zijn. CMT is uiteraard een prima merk, maar de wisselmessen kan je ook goedkoper krijgen. Ik heb ooit een goedkope set aangeschaft en die voldoen prima. Zoveel meters zijn het als hobbyist ook niet. Spaanbegrenzers zijn aangeraden, maar ik doe het met een kop zonder. Dat gaat prima zolang je niet teveel afneemt.
Een blokfrees is handig, maar het kan ook met rechte wisselmessen. Mogelijk is de snede dan minder strak, maar eigenlijk heb ik daar nooit last van gehad.

• Leuk
Waarderingen: janwillem en A.N

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.882
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
op zoek naar een freeskop, wisselmessen lijken me handig, maar heb er niet eerder mee gewerkt.
op een spilfrees zet je frezen met een vast profiel of een freeskop met losse mesjes
'handig' hernoem ik naar 'financieel verantwoord'
wie veel verschillende profielen wil trekken, is met losse mesjes best af
voor rond de 40 heb je een paar
aluminium freeskoppen
ik denk dat de stalen rond de 150 euro zitten
daarvan trek je de draad minder snel uit dan bij de aluminium
voor het prijsverschil zou ik het niet laten om stalen te nemen
Met of zonder spaanbegrenzing?
heb je geen personeel, dan zou ik geen spaanbegrenzers nemen
die kosten even veel als de mesjes zelf
uiteraard altijd voorzichtig werken
en zoals @mathieu aanstipt, per gang niet te veel afhalen
Zo'n kop met mesjes onder en boven voor groeven lijkt me handig?!
en kan je ons hiervan het nummer van de FLU-mesjes geven ?
Projectjes die ik in gedachten heb zijn oa trapleuningen en tafelblad(en) een sjiek randje geven
heb je hiervan een paar tekeningen met de maten ?
mallen kopiëren
dat kan ook perfekt met de bovenfrees met een mesje met wiellager onder of boven

• Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
543
54
Groningen
Dank voor jullie reacties, helemaal dit topic vergeten!... En dank voor de heads up, ik ben voorzichtig maar een extra waarschuwing kan geen kwaad! Als iemand rond Groningen een lesje zou willen geven?!

Dit is zo'n freeskop met snijders bovenop. Zal zoiets dan ook op de Italiaanse website zoeken.

Naast een projectje trapleuning (vorm nader te bepalen is het ook een beetje GAS (gear acquisition syndrome), ik heb nu de mogelijkheid, lijkt me tof om te gebruiken :)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.882
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dank voor jullie reacties, helemaal dit topic vergeten!...
nou, dan was het niet echt dringend
Dit is zo'n freeskop met snijders bovenop.
zou ik - als hobbyist ?- ni kopen
kost aan snijmessen het dubbele
uiteraard in een beroepsomgeving met personeel verplicht, maar zelfs als zzp - met gezond verstand om niet in 1 keer te veel af te slopen - niet prijsverantwoord
Naast een projectje trapleuning (vorm nader te bepalen is het ook een beetje GAS (gear acquisition syndrome)
noemen we in vl een 'hebbeding'
of in het nieuwe nl 'niayw'
maw 'neem it as joe wisj'
een projectje trapleuning
in de veronderstelling dat dat prijs-verantwoord is

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.400
218
Gem. Winsum (Groningen)
Dank voor jullie reacties, helemaal dit topic vergeten!... En dank voor de heads up, ik ben voorzichtig maar een extra waarschuwing kan geen kwaad! Als iemand rond Groningen een lesje zou willen geven?!

Dit is zo'n freeskop met snijders bovenop. Zal zoiets dan ook op de Italiaanse website zoeken.

Naast een projectje trapleuning (vorm nader te bepalen is het ook een beetje GAS (gear acquisition syndrome), ik heb nu de mogelijkheid, lijkt me tof om te gebruiken :)
@ janwillem: Aan zo'n "'lesje omgeving Groningen"" zou ik ook wel deel willen nemen, mits het geen enkele belemmering voor jou oplevert.

• Leuk

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
543
54
Groningen
nou, dan was het niet echt dringend
Nesteldrang is een niet te onderschatten natuurkracht, dan gaan hobby projecten snel op de prioriteitenlijst naar beneden :p

zou ik - als hobbyist ?- ni kopen
kost aan snijmessen het dubbele
uiteraard in een beroepsomgeving met personeel verplicht, maar zelfs als zzp - met gezond verstand om niet in 1 keer te veel af te slopen - niet prijsverantwoord
Ah check, ik had (verkeerd) begrepen dat het door de messen bovenop op een andere manier gebruikt kon worden?!

noemen we in vl een 'hebbeding'
of in het nieuwe nl 'niayw'
maw 'neem it as joe wisj'

in de veronderstelling dat dat prijs-verantwoord is
Achja, geef het beestje een naam :p

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Een freeskop voor flury messen is handig als eerste aankoop. Bij hbm heb je er een voor 100 euro met 7 sets messen. Daar kan je ook zonder de voorsnijders prima een sponning mee slaan. Als je trapleuningen in gedachten hebt met een s profiel, dan hoop ik dat ze recht zijn.

• Leuk
Waarderingen: janwillem en ZotVanHout

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
543
54
Groningen
Was een beetje m'n twijfel, is goedkoop duurkoop omdat uiteindelijk iedereen toch de CMT aanraadt (iig qua messen) of een goedkopere variant zoals hbm.
Ik heb nog een dikke eiken plank liggen (48mm dik x 140mm breed, 3m lang), daar kan ik wel een aantal mooie leuningen van zagen (2 korte en één lange).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Je kan ook een kop van marktplaats halen. Daar heb ik ook al mijn freeskoppen vandaan. De hoogte is geen probleem, je kan in die koppen ook 50mm messen kwijt.

• Leuk

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
627
144
59
Linter
Spijtig, ik heb er onlangs eentje gewoon weg gegeven.
Had hem beter aan jou verkocht voor 50 euro, 6 paar messen erbij
Heb er nog wel twee op overschot, die ook voor een schappelijke prijs weg mogen. Wel opvulringen voor nodig want asgat groter dan 30

• Leuk

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
543
54
Groningen
Top, duidelijk! Liefst dus wel de messen van CMT en de kop maakt niet zoveel uit.

Ik stuur je nog even een PB voor details

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Voor de hobby, hoef je vaak maar een paar meter te profileren. Dan is het zonde om dure messen te kopen. Als het scherp er af is leg je ze even op de diamantplaat en ze kunnen weer. Je moet ze wel alleen voor hout gebruiken. In plaatmateriaal zijn ze zo bot.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.