Freesbitje overgebroken en zit vast in bovenfrees.

jonathans

Nieuw lid
16 apr 2021
4
0
Gent
Een paar dagen terug had ik een nieuwe frees gekocht (Makita DRT50, op 18v batterij).
Na 50cm gefreesd te hebben, breekt mijn bitje over. Op zich niet erg, maar de schacht zit nu moervast in de rotor.
Normaal moet de frees toch vanzelf loskomen, na het losdraaien van de moer?
Ik heb al met WD-40 geprobeerd, maar met een tang heb ik er heel weinig grip op.
Enig idee wat ik hier mee moet beginnen?

In het slechtste geval moet ik een nieuwe rotor kopen. Ik zie ze voor 22$, maar geen idee waar ik deze kan kopen in België/Nederland.

1618605307911.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb zelf de versie met stekker en vind dat de freesjes soms erg vast in de spantang blijven zitten. Kun je een griptang op het restant zetten? Probeer dan met voorzichtig hameren de boel eruit te tikken. Of las er een moer op voor meer houvast als je die mogelijkheid hebt.
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Je kan het volgende proberen
De moer erop draaien "los - vast" en niet met de sleutel aandraaien
Vervolgens met een kleine hamer op de moer tikken / mogelijk komt hij los
of proberen om de buitenkant van de rotor as warm te maken met b.v. een verbrander
Hierdoor zet de buitenkant uit en komt mss de konische houder van de free los

succes
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Je weet niet waar die breekt, dus dat gaat niet helpen, lijkt me.

Je kan er ook een gaatje in boren, en er dan een schroef in draaien, het boortje er in lijmen, of zo,n schroef verwijder bit gebruiken.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Is uitboren een optie?
Voor wat betreft het plaatsen van een freesje; over het algemeen staat er op de zijkant van de frees een driehoek tekentje (>) maar dan naar boven gericht. Dit om aan te geven tot hoever de frees naar binnen moet.
Succes!

Groet,
Jan
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Uit boren is een mogelijkheid vlak slijpen daar het behoorlijk hard kan zijn en je er niet in komt met een normaale
Metaal boor kan je een steen boor in model slijpen of zo een speciale boortje er voor kopen
Heb je een gat er in dan met een tegen draad proberen hem er uit te krijgen
Daar hij is af geknapt zal de boel wel vervormd zijn en dus knap vast zitten,
Moer op lassen kan ook maar ben bang dat door de warmte het andere ijzer ook te heet wordt
Of je bakt juist alles aan mekaar vast
 
  • Leuk
Waarderingen: qvans

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.543
929
70
Veldhoven
Dat overkomt mij ook geregeld! (Niet het breken, maar dat de spanhuls klem zit.)
Met een klein metaalbeiteltje tegen de rand van de spanhuls schuin omhoog tikken, dan komt hij altijd los.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.030
841
Nootdorp
ik heb afgelopen twee weken twee keer contact gehad met het service centrum van Makita. Een vraag over een schuurbandmachine en een vraag over de makita bovenfrees. In beide gevallen top geholpen op dezelfde dag.
Wellicht een idee om hun even te benaderen. Dan kunnen ze meteen zien waar hun product verbeterd kan worden.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ik heb dit probleem ook zo vaak niet dat mijn freesje breekt maar dat hij vast zit dan is het een kwestie van tikje links tikje rechts dan komt hij meestal los
Heb je hem misschien ook niet een beetje ietsepietsie te hard aan gedraaid
Maar dit komt vast goed
Succes
 

jonathans

Nieuw lid
16 apr 2021
4
0
Gent
Je kan er ook een gaatje in boren, en er dan een schroef in draaien, het boortje er in lijmen, of zo,n schroef verwijder bit gebruiken.
Vanmorgen geprobeerd. Met een kolomboormachine diagonaal 2mm geboord dwars door het stukje dat er nog uit stak. Dan staaldraad er door en proberen te trekken. Dat werkte behoorlijk in de zin dat ik stevig kon trekken, maar het bitje bewoog niets. Uiteindelijk de staaldraad doorheen het resterende stukje freesbit getrokken, dus gaatje opengetrokken. Dat maakte wel dat ik plots wel veel meer grip had om met een tang te trekken. Nog steeds geen beweging in te krijgen. Denk niet dat het zinvol is er nog een moer op te lassen.

Volgende week maar even naar een service center gaan.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Misschien al geprobeerd hoor maar tegelijk trekken en met een hamertje rondom tegen de as tikken?

Dan wordt in de elektronica koudespray gebruikt. Allekabels.nl zal dat vast wel hebben.
Aan je bitje trekken en dan sprayen op het bit om het te laten schrikken. ( is dus niet bang maken, maar laten krimpen ) Wie weet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.