freesafstand tussen frees en geleiderail

Jasper1978

Nieuw lid
5 okt 2024
5
0
Leiden
hallo, hoe kan ik de afstand tussen de frees en de geleiderail precies meten? ik kom er niet uit.... de frees heeft niet echt een centreerpunt in het midden.
 

Bijlagen

  • freesje.jpg
    freesje.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 18

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
53
27
Met een dieptemeter. Je weet de diameter van de frees. Dieptemeter plat op de tafel.
 

Bijlagen

  • dieptemeter.jpg
    dieptemeter.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 15

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.644
783
Enschede
ingoogni.nl
hallo, hoe kan ik de afstand tussen de frees en de geleiderail precies meten? ik kom er niet uit.... de frees heeft niet echt een centreerpunt in het midden.
Ik neem voor het gemak even aan dat je de freesmachine over een rail laat lopen en je de afstand tussen rail en frees wilt instellen. Maak daarvoor een blokje hout met een afmeting gelijk aan de gewenste afstand. Blokje tussen Rail en frees plaatsen en schuif de frees er tegen aan. Wel even het juiste, "hoogste", punt op de freest bepalen, dat moet tegen het blokje komen. Vergeet niet de radius van de frees in je berekening voor het blokje op te nemen.

Met een zijgeleider werkt het overigens net zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jasper1978

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
137
83
Kapellen (Antwerpen)
Festool zet aan de zijkanten van de bovenfrezen een lijntje dat precies het centerpunt van de frees aangeeft, als je de adapter voor hun geleiderail gebruikt, kan je vanaf dat lijntje meten.

De methode van @knotwilg werkt overigens heel goed, ik doe dat zelf met vulplaatjes of -blokjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.