Freesafel voor Bosch GOF1250?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Een van mij beste aankopen op gereedschapgebied ooit was een Bosch GOF 1250 CE bovenfrees.

Heeft er iemand ervaring met het gebruik ervan in een freestafel? Dat lijkt me soms handig. Ideen te over in de draadjes hier . De hoogteverstelling kan niet 'loshandje' vrij worden gezet tenzij de rem met een klemmetje of zo wordt vastgezet, of ik moet de hele instelling overhoop halen. Verder gaat de ventiatie an de motor helemaal door de bovenkant dus als ik hem op een krik wil zetten zou ik de kracht over moeten brengen via twee pennen die ik in de schroefgaten kan steken.

Maar voordat ik me verlies in eigen inventies: heeft iemand deze frees ingebouwd en zoja: hoe?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Er zijn speciale freesliften waar je een standaard bovenfrees kunt inbouwen en dan van bovenaf kunt bedienen. Niet goedkoop, maar misschien wel wat je zoekt. Bijvoorbeeld deze?
Al moet je ook nadenken of je dezelfde frees zowel uit de hand als in de freestafel wilt gebruiken. Veel mensen kopen een 2e frees (bijvoorbeeld de Triton TRA001) speciaal voor in de freestafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Bedakt voor de tip, @klusrob. Voor het geld van zo'n lift kun je inderdaad beter zo'n Triton frees kopen. Voor mij is dat misschien interesant voor de toekomst. Nu staan er andere dingen eerder op de (budget) rol.

Voornaamste reden voor mij om de frees tijdelijk in te bouwen is het frezen van smalle stukken die je niet goed kunt klemmen zonder dat de klemmen de frees of de geleider in de weg zitten.

Ik denk erover om iets te maken waarmee ik de ingestelde frees, met langsgeleider en al, ondersteboven in een 'tafel' kan hangen. Ik denk aan het vervangen van de zool (6 mm acryaat) door een stuk 6 mm Trespa met dezelfde gaten, net zoals dat moet voor gebruik met een rail. Trespa omdat ik daar nog het een en ander van heb liggen.
Dat stuk Trespa, ter grootte van de tafel, gelijmd op een stuk 18 mm multiplex waar de vorm van de voet van de frees in is uitgespaard. Het multiplex geeft de stevigheid en het maakt de constructieve verbinding met de rest an de tafel. De diameter van de freesjes is natuurlijk beperkt, dus als ik gewoon een gat van 52 mm houd zolals in de freesvoet heb ik denk ik geen inlegringen nodig. Voor gebruik met smalle freesjes kan ik vulingen maken die ik kan bevestgen zoals de bajonet van de kopieerhuls vast zit.

Aan- en uitzetten kan met de eigen schakelaar. De handgeep steekt in werkpositie schuin naar voren en daar zou ik met een hand onder tafel zo bij kunnen.

Puntje om nog iets opted bedenken is de ventilatie. Die blaast parallel aan de opnames uit maar zou dus wel vol kunnen komen te zitten met stof en rommel. Ik zou een soort ringvormig dakje kunnen maken.

Toch benieuwd wat anderen gedaan hebben.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.290
620
Moordrecht
Geen ervaring met deze, maar je basis idee van een trespaplaat met schroefgaten en gat is prima. Lift is leuk, maar hoeft niet persé. Grof op diepte instellen met de hand gewoon rechtop en de fijninstelling gebruiken voor het laatste stukje. Het bereik daarvan is redelijk. Ik heb 't met een Pof1400 gedaan, daar krijg je nog 6mm en 1/4" spantangen bij, die zijn voor de GOF1250 niet beschikbaar.

Knop vastzetten met een tie wrap. Daarbij heb ik een stofzuiger met een slaveschakeling, dus zet ik met die de frees aan
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
472
157
Apeldoorn
Een lift is overigens prima zelf te maken, een stukje M8 schroefdraad, een paar lagers en wat multiplex en je bent een heel eind (zal morgen een fotootje posten). Ik gebruikte die om mijn OF1400 van bovenaf op diepte te stellen. En qua frees plaat had ik ook een stuk trespass inderdaad, met wat zelf gemaakte inleg ringen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.