Frees waar kwartrond bit met grote diameter in past

StanJ

Nieuw lid
22 aug 2021
3
0
Nederland
Beste kenners, ik ben onderzoek aan het doen naar een bovenfrees voor een project waarbij ik grote afgeronde hoeken (radius R1=25,4mm) heb voorzien. Een bit wat geschikt zou zijn is bijvoorbeeld de D-11380 van Makita. De buitendiameter van dit bit is 63,5mm, wat vaak niet door de zool van een bovenfrees past; zelfs bovenfrezen die de 12mm schacht accepteren (zoals de RP2300FCX van Makita, of de goedkopere M3600), lijken een te kleine opening in de zool te hebben.

Voor het werken met dit bit zou ik de frees willen monteren in een freestafel, en meestal lijkt het erop dat men de originele voet aan de frees vast laat zitten, waardoor dus dat bitje ook in die opstelling niet zal passen.

Mijn vraag is: hoe doen andere mensen dit? Alvast bedankt voor de tips.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
588
159
Beste kenners, ik ben onderzoek aan het doen naar een bovenfrees voor een project waarbij ik grote afgeronde hoeken (radius R1=25,4mm) heb voorzien. Een bit wat geschikt zou zijn is bijvoorbeeld de D-11380 van Makita. De buitendiameter van dit bit is 63,5mm, wat vaak niet door de zool van een bovenfrees past; zelfs bovenfrezen die de 12mm schacht accepteren (zoals de RP2300FCX van Makita, of de goedkopere M3600), lijken een te kleine opening in de zool te hebben.

Voor het werken met dit bit zou ik de frees willen monteren in een freestafel, en meestal lijkt het erop dat men de originele voet aan de frees vast laat zitten, waardoor dus dat bitje ook in die opstelling niet zal passen.

Mijn vraag is: hoe doen andere mensen dit? Alvast bedankt voor de tips.
Ik zal eens meten, maar ik denk dat dit in een Trend T11 gaat lukken...
 

StanJ

Nieuw lid
22 aug 2021
3
0
Nederland
Hartelijk bedkankt! Ik moet dus inderdaad op zoek naar een frees waarvan de opening in de voet groot genoegd is. Bedankt voor de tip van de Trend T11, daar kan ik al mee vooruit.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.575
264
Je kan je huidige zool compleet indrukken en vastzetten. Daarna plaats je je freesbit. Er van uitgaande dat je dan te diep zou frezen kan je een "hulpzool", zijnde een plaatje mdf, op de originele zool plakken voor de juiste hoogte. Uiteraard met een groot gat (75mm?) er in gemaakt.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
588
159
Je kan je huidige zool compleet indrukken en vastzetten. Daarna plaats je je freesbit. Er van uitgaande dat je dan te diep zou frezen kan je een "hulpzool", zijnde een plaatje mdf, op de originele zool plakken voor de juiste hoogte. Uiteraard met een groot gat (75mm?) er in gemaakt.
Die truc kan bij een T11 zelfs zonder aanpassingen, dan past er 86mm in.
 

StanJ

Nieuw lid
22 aug 2021
3
0
Nederland
Volgens de makita website past deze toch op de rp1800 en rp2300?
Ja dat zou je denken, maar bij het bitje zelf staat expliciet: "Deze frees is ongeschikt voor de RP1800F en de RP2300FC i.v.m. de doorlaat van de zool die 61,5 mm is."

Ik denk dat het systeem denk dat die "past" omdat de schacht ook 12mm is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.918
2.705
Gaanderen
Ik heb net in de catalogus van cmt gekeken en die adviseren om vanaf R 22.2 een stationaire frees te gebruiken. Misschien is een Triton tra001 een mogelijkheid. Zal morgen even meten wat er door past.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.123
244
Goeree-Overflakkee
Heb toevallig ook net zo'n frees in bestelling. Niet eens aan de diameter gedacht. Gelukkig is bij m'n Mafell het gat een ruime 7cm dus geen probleem voor deze bit. Ik heb wel bij diverse bits dat het gat in de stofzuigadapter kleiner is, maar dat is geen probleem als je de frees op diepte hebt. Dit soort grotere frezen gebruik ik altijd in de freestafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.