Frees sjabloon voor het infrezen van een Incra , Kres routerlift

HansKoens

Nieuw lid
14 apr 2021
2
2
Apeldoorn
Bij Gereedschappro zijn de montage platen die je kunt gebruiken een routerlift in het blad te frezen uitverkocht tot september. Ik heb het geprobeerd alleen straal de R20,5 lukt niet erg. Wie heeft een oplossing? Alvast bedankt
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Die mal kan je zelf maken. Infrezen rechthoekige RVS spoelbak
Het enigste probleempje is dat de radius van je kopieerring moet overeenkomen met radius van je plaat.
Zelf heb ik de plaat op het werkblad gelegd latten erlangs geklemd en ben gaan frezen en zagen. Ik heb er geen probleem mee dat mijn hoeken iets te groot zijn. Mijn blad slijt ook. Lijm en af en toe een boorgaatje, Beetje verf er op. Af en toe de schuurmachine erop en wat plamuur en we gaan weer verder. Anders een nieuwe plaat.
Ik zie het als een verbruiksvoorwerp. De frees en lift worden natuurlijk goed beschermd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
317
82
Rotterdam
Montageplaat is echt niet nodig. De radius van de hoeken komt altijd overeen met de radius van je frees. Daar gaat een montageplaat/mal helemaal niets aan veranderen/verbeteren. (Je freesje blijft immers hetzelfde.)
  1. gat voor de inlegplaat iets kleiner dan de binnenmaat zagen (met invalzaag of gaatje boren en decoupeerzaag)
  2. latten op maat van de binnenmaat je blad klemmen
  3. met een kopieerfrees het gat op de gewenste binnenmaat maken (radius is hierbij niet eens belangrijk)
  4. latten op maat van de buitenmaat op je blad klemmen
  5. met een kopieerfrees op de gewenste diepte (= dikte van je inlegplaat, evt rekening houden met beschikbare stelschroefjes) de buitenmaat in je werkblad frezen
In het ergste geval zit er in de hoeken een kleine beetje ruimte tussen de inlegplaat en je werkblad. Geen enkel probleem, als de breedte en diepte maar exact zijn (zodat je plaat klem ligt). In die ruimte verzamelt zich wat zaagsel; maar dat is bij alle andere openingen/verdiepingen in de inlegplaat én je werkblad ook het geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.