Ik was in september in Zuid Frankrijk tijdens de erfgoed dagen (jours de patrimoine), en in Albi werd toen de "eerste Europese tentoonstelling van ruwe metalen en gesmede messen" gehouden.
In een museum in de stad Albi:
Het bleek te gaan om een groep enthousiaste jongeren, die het ambachtelijk smeden zich eigen maken.
Zelf heb ik niet zo veel met smeden, maar vind het wel interessant.
Het viel me op dat ze daar allemaal japanse smeedhamers gebruiken (zeg maar: zonder de kant met de punt er aan)
Ook werd er een film getoond waar men even ijzererts uit een mijn / grot ging halen,
dat verwerkte in een "laag-oven", en er vervolgens een damast stalen mes mee maakte.
De film staat inmiddels ook op internet: (bij minuut 35 is hij bezig met het dubbelvouwen van het ijzerpakket, om zo de laagjes van damast staal te maken.
IK heb 90% van het frans gemist, maar de beelden waren wel interessant.
Er wordt ook wat zweverig gedaan met maanlicht en zo, maar daar heb ik wat omheen geluisterd.
In een museum in de stad Albi:
1er Salon européen des métaux premiers et des lames forgées - Musées Occitanie
musees-occitanie.fr
Saint-Juéry. Premier salon européen des métaux ce week-end
Dans le cadre des journées du patrimoine, le musée du Saut du Tarn accueillera ce week-end le premier salon européen des métaux premiers et des lames forgées du collectif des férons et fèvres couteliers taillandiers...
www.ladepeche.fr
Het bleek te gaan om een groep enthousiaste jongeren, die het ambachtelijk smeden zich eigen maken.
Zelf heb ik niet zo veel met smeden, maar vind het wel interessant.
Het viel me op dat ze daar allemaal japanse smeedhamers gebruiken (zeg maar: zonder de kant met de punt er aan)
Ook werd er een film getoond waar men even ijzererts uit een mijn / grot ging halen,
dat verwerkte in een "laag-oven", en er vervolgens een damast stalen mes mee maakte.
De film staat inmiddels ook op internet: (bij minuut 35 is hij bezig met het dubbelvouwen van het ijzerpakket, om zo de laagjes van damast staal te maken.
IK heb 90% van het frans gemist, maar de beelden waren wel interessant.
Er wordt ook wat zweverig gedaan met maanlicht en zo, maar daar heb ik wat omheen geluisterd.