Franse smeedkunst

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
434
194
Groene Hart
Ik was in september in Zuid Frankrijk tijdens de erfgoed dagen (jours de patrimoine), en in Albi werd toen de "eerste Europese tentoonstelling van ruwe metalen en gesmede messen" gehouden.
In een museum in de stad Albi:

Het bleek te gaan om een groep enthousiaste jongeren, die het ambachtelijk smeden zich eigen maken.
Zelf heb ik niet zo veel met smeden, maar vind het wel interessant.
Het viel me op dat ze daar allemaal japanse smeedhamers gebruiken (zeg maar: zonder de kant met de punt er aan)
1732279795426.png
Ook werd er een film getoond waar men even ijzererts uit een mijn / grot ging halen,
dat verwerkte in een "laag-oven", en er vervolgens een damast stalen mes mee maakte.

De film staat inmiddels ook op internet: (bij minuut 35 is hij bezig met het dubbelvouwen van het ijzerpakket, om zo de laagjes van damast staal te maken.
IK heb 90% van het frans gemist, maar de beelden waren wel interessant.
Er wordt ook wat zweverig gedaan met maanlicht en zo, maar daar heb ik wat omheen geluisterd.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.617
620
Hartelijk dank om deze film te posten.
Ik heb ervan genoten. En ik heb er veel van geleerd.
Ze hebben een enorm grote kennis over het proces van het reduceren.
Echt knal!

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.