Fotoverslag van het maken van een nieuw oud landelijk krukje

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik denk niet dat mijn ma hier meeleest, dus durf ik het wel aan: een moederdagkadootje gemaakt. Eens een keer op tijd begonnen. Ze had een keer een foto van een leuk krukje laten zien, echt een oud landelijk krukje. Leek me een mooie uitdaging om dat na te maken. Omdat de poten in twee richtingen schuin staan en ik allemaal doorgaande pen en gatverbindingen wilde gebruiken, werd het toch nog een flinke uitdaging. Ik post alle foto's die ik tijdens het proces gemaakt hebt, zonder al te veel commentaar van mijn zijde.

Hier gaat-ie:
IMG_0110.jpg

IMG_0111.jpg

IMG_0112.jpg
IMG_0113.jpg

IMG_0114.jpgIMG_0115.jpg

IMG_0116.jpgIMG_0117.jpg

IMG_0118.jpg

IMG_0119.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Zo, dat ziet er niet zo makkelijk uit. De gladde uitvoering vind ik mooi en het verbaast me hoe je daar een 'echt oud ' krukje van hebt gemaakt. Kanp werk!
En.... hoe heb jij die houtwormen getraind? Dat geeft echt iets authentieks.
 
  • Haha
Waarderingen: CSK

invisi

Nieuw lid
15 sep 2018
11
0
Wow dat is knap zeg! Mijn echtgenote heeft al een zitbank gemaakt (eik, pen en gat) en is nu bezig met een eiken tafel. We zijn heel tevreden van het resultaat tot nu toe. Maar we worstelen wel een beetje met het verouderen.

Zou je daar eventueel wat kunnen over vertellen?
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Wow dat is knap zeg! Mijn echtgenote heeft al een zitbank gemaakt (eik, pen en gat) en is nu bezig met een eiken tafel. We zijn heel tevreden van het resultaat tot nu toe. Maar we worstelen wel een beetje met het verouderen.

Zou je daar eventueel wat kunnen over vertellen?
Ik had in het verleden wel eens pogingen gewaagd, maar dat was min of meer mislukt.

Hoe komt hout aan een oude look?
Door:
1. beschadigingen;
2. het verdwijnen van het zachte hout tussen de nerven, zomerhout als ik het goed heb;
3. verkleuringen - vergrijzing, viezigheid, verwering;
4. -aantastingen door beestjes - houtworm;
5. barsten en scheuren agv krimp (en uitzetten);

Dit heb ik proberen na te bootsen door:
1. met een elektrische handschaaf grof er op 'rondrennen'; met een hamer erop slaan, met de klauwkant, met de lintzaag stukken eruit gezaag willekeurig, zodat de haaksheid verdwijnt;
2. met de borstelmachine het zachte hout tussen de nerven wegborstelen;
3. met de gasbrander donkerverkleuringen erop. Gaat heel goed, is goed te doseren. Daarna Ciranova Loogbeits lichtgrijs erop; daarna een keer schuren met de hand met grof papier, om de opstaande vezels eraf te krijgen en alle scherpe hoeken en randjes af te ronden;
4. groepjes gaatjes prikken met een boorpunt, or whatever;
5. met een beitelpunt lange, diepe krassen maken, met de nerf mee. Dit ziet er verrassend echt als scheuren uit.

Zoiets dus!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.