Forstnerboor / scharnierboor

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
36
16
Wezep
Ik ben op zoek naar een forstnerboor van 35mm die ook in eikenhout goed boort.
Heb nu een goedkoop setjes van zowel de lidl als van Silverline, die boren prima in MDF, spaanplaat of populierenmultiplex, maar in eiken wordt het niets.
Heb ze met een vijl wel wat bij geslepen, maar het blijft gedoe.
In diverse topics zag ik de naam Famag genoemd worden echter zie ik bij Babtist 3 verschillende 35 mm boren, welke adviseren jullie?

Famag beslagboor Ø 35,0 mm HM

Famag beslagboor Ø 35,0 mm Bormax

Famag cilinderkopboor Bormax Ø 35,0 mm
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.904
2.193
Klein-Brabant, Vlaanderen
wolfcraft verkoopt die ook
ecodrill van blum is een alternatief - afstand tov zijkant paneel kan je instellen - boort ook de gaten van 8 mm bij clip on
festool heeft ook sets - vermoed dat ze daar enkel hun logo op stempelen
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
188
77
Almen aan zee
Ik ken de HM beslagboor, en de cilinderkopboor allebei van Famag.

Die beslagboor vind ik niet prettig, boort alleen fijn als je exact loodrecht gaat. Anders 'wandelt' ie makkelijk weg (door die twee snijvlakken?)

Die getande cilinderkopborr werkt erg fijn, ook zeker in hardhout. Ik gebruik 'm flink vaak, blijft lang scherp ook.

Is ook meteen de duurste... maar heeft mijn voorkeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.G.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
137
83
Kapellen (Antwerpen)
Ik gebruik de variant van Festool (uit de LR32-set) met een bovenfrees en die werkt heel goed op voorwaarde dat je de snelheid niet te hoog zet en regelmatig nakijkt of ze niet van harsresten ontdaan moet worden (uiteraard vaker bij spaanplaat met melamine dan bij hardhout). Grootste voordeel van de bovenfrees is dat je die heel precies kan instellen, zowel de diepte als de afstand van de rand.

Daarnaast ben ik nogal fan van de CMT-frezen, die hebben een heel vergelijkbare cilinderkopboor, doorgaans vrij vlot verkrijgbaar bij de meeste CMT-verdelers
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
36
16
Wezep
wolfcraft verkoopt die ook
ecodrill van blum is een alternatief - afstand tov zijkant paneel kan je instellen - boort ook de gaten van 8 mm bij clip on
festool heeft ook sets - vermoed dat ze daar enkel hun logo op stempelen
Ecodrill is een mooi systeem, maar mij wat te prijzig.

Die getande cilinderkopborr werkt erg fijn, ook zeker in hardhout. Ik gebruik 'm flink vaak, blijft lang scherp ook.
Dank!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
Hier ook hele goede ervaringen met die 3e uit je bericht, dus de cilinderkopboor. Als ik een forstnerboor nodig heb koop ik die, en gebruik geen andere types meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.G.

Lexxieboy

Nieuw lid
9 okt 2024
1
0
Noord-Brabant
Vind Forstner ook niet geweldig. Liefst gebruik ik gewoon spiraalboren van bijv. 35mm met een 6-tandige hals voor stevige grip, en veel goedkoper.
Koop deze normaliter in China. Kosten iets van 4-5 eurootjes.
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
36
16
Wezep
Vind Forstner ook niet geweldig. Liefst gebruik ik gewoon spiraalboren van bijv. 35mm met een 6-tandige hals voor stevige grip, en veel goedkoper.
Koop deze normaliter in China. Kosten iets van 4-5 eurootjes.
Ben heel benieuwd hoe je dan je scharnier daarna plaatst.
 

Vincentios

Actieve deelnemer
23 feb 2017
49
4
Bij Hornbach verkopen ze forstnerboren van het merk ALPEN. Dat is echt goed spul.
Ze hebben ze ook van Wolfcraft, maar die moet je links laten liggen. Zijn snel bot is mijn ervaring.

 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
158
51
Wel duur, maar ik ben zeer tevreden over de Zobo boren, o. a. bij Baptist.

Voor mij was vooral het voordeel dat de centreerpunt vervangen kan worden door een langer type of een centreerboor. Dat maakte het boren van gaten in scheef of rond lopende vlakken een stuk makkelijker in mijn geval voor spijlen in een hoek met een gebogen bovenkant.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
785
312
RegioRotterdam
Wel duur, maar ik ben zeer tevreden over de Zobo boren, o. a. bij Baptist.

Voor mij was vooral het voordeel dat de centreerpunt vervangen kan worden door een langer type of een centreerboor. Dat maakte het boren van gaten in scheef of rond lopende vlakken een stuk makkelijker in mijn geval voor spijlen in een hoek met een gebogen bovenkant.
Inderdaad. Misschien handig als iemand een plaatje daarvan naar Ali stuurt?
Voorlopig heb ik op mijn todo lijstje staan om een paar boren uit zo'n Parkside setje op de draaibank te zetten en kops in te boren zodat er een pen in kan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Bruck
Wel duur, maar ik ben zeer tevreden over de Zobo boren, o. a. bij Baptist.

Voor mij was vooral het voordeel dat de centreerpunt vervangen kan worden door een langer type of een centreerboor. Dat maakte het boren van gaten in scheef of rond lopende vlakken een stuk makkelijker in mijn geval voor spijlen in een hoek met een gebogen bovenkant.
Duur? dDan heb je hun HM uitvoering nog niet gezien. Ik heb er een en daar houd ik het voorlopig bij. Aangeschaft vanwege de verwisselbare boor in het center.
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
36
16
Wezep
De Zobo boren had ik ook gezien, maar die zijn mij ook te duur.
Ik heb de famag cilinderkopboor besteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.