Foley handzagen slijpmachine

Koenikke

Nieuw lid
15 mei 2025
3
2
Halle (B)
Ik verkoop mijn Foley handzagen slijpmachine (vijlmachine) samen met de zetmachine en de hertandingsmachine.
de foto is niet het originele, maar het is dezelfde machine (zonder voet).
Model SF1000
Model SR1000
Model SS1000

Af te halen in Saintes (België).

1747397733018.png

Bijlagen

• Foley Overzicht.pdf
    1,2 MB · Weergaven: 28
  • Foley handleidingen.pdf
    1,9 MB · Weergaven: 15
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en Schaafnerd

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
309
40
Gouderak
Fascinerend ding. Heb meteen video's en handleiding opgezocht.
http://vintagemachinery.org/pubs/318/218.pdf

Ik begrijp dat je er ook circelzagen mee kan slijpen (de SF1000) maar je moet voor diverse typen zagen wel specifieke bars hebben. Zou handig zijn als je verteld wat er bij zit.

Zeer vernufig, veel gevogel zag ik al. Snap niet zo goed wat de business case is voor een dergelijke machine, met de hand lijkt me sneller. Misschien bij serieproductie van eigen zagen of zo?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.396
3.495
Gaanderen
De business case is dat je wat anders kan gaan slijpen of als hij aanstaat. Machine uit vervlogen tijden. Als de houders en mallen er niet bij zitten heb je er weinig aan.
De hulpstukken om CV cirkelzagen te slijpen of het hulpstuk om lintzagen te slijpen zijn erg zeldzaam.
Ik wacht al sinds 16 mei op een antwoord op mijn PM

Koenikke

Nieuw lid
15 mei 2025
3
2
Halle (B)
Hallo Beste houtbewerkers,
Sorry voor het late antwoord, Maar ik ben met vakantie geweest.
Ik had vroeger een slijpdienst en we slepen alle handzagen hierop. Het voordeel is dat je tanden geheel regelmatig geslepen (gevijld) zijn én de juiste hoogte hebben. indien ze té ongelijk zijn kan je er nieuwe aan 'kappen'.
Ook het trekken is geheel regelmatig, veel beter dan handmatig.
Voor liefhebben die houden van hun handzagen of St-Jozefzagen.

Ik vermoed dat we geen aggregaat hadden voor cirkelzagen. Wel zitten er alle tandlatten bij voor alle type's stappen of vertandingen.
Ik heb deze (ooit) nieuw aangekocht bij Slijpfabriek Ijmuiden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.