Flocking

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik wil mijn kistje aan de binnen zijde voorzien van fluweel/vilt look. Dit kan door middel van flocking. Het zwarte poeder heb ik al maar welke lijm ik moet gebruiken is mij niet duidelijk. Volgens sommige moet de lijm de kleuren van de "stof"zijn. Anderen reppen over verf. Wie weet waar ik de juiste lijm kan krijgen?
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Ik kan je niet helpen, want flocking is geheel nieuw voor mij. Dit verdiend enige uitleg van de werkwijze!
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Volgens mij heeft de woodwhisperer ooit een keer een instructiefilmpje gemaakt over flocking. Neem aan dat die daar ook in vertelt welke lijm die gebruikt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is interessant, toen we in Bangkok woonden kon je daar papier kopen met zo'n fluweel laagje er op. Heb ook wat filmpjes bekeken en de kleur van de lijm is ook belangrijk om een mooie dicht kleurbeeld te krijgen. Het lijkt dat het met watergedragen verf ook kan, lijkt me een proefje waard Wim.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Proefjes kan maar ik wil verder. Vandaar de vraag om advies. Ik heb ook nog Tixophalte gekocht die is wel zwart maar voor mijn dak. En een proef met die "troep" doe ik niet in mijn kistje.
Dat van verf heb ik ook gelezen acryl werd aangegeven.
Morgen even bellen met Krekelberg. Ik zag da Pippo's ook flocking poeder heeft kan ik ook even bellen.

 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Interessant onderwerp, ik ben ook wel nieuwsgierig. Ik wil binnenkort de binnenkant van mijn dashboardkastje op eenzelfde manier voorzien (moeilijke vorm om te bekleden). Als je kleur nodig hebt in je lijm voor een uniform resultaat zou je in theorie ook je pva lijm kunnen kleuren, bijv met clou waterbeits poeder? hoewel een testje met acrylverf zeker ook de moeite waard is om te proberen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Op het forum van onze Engelse collega's kwam pasgeleden een erg interessant draadje voorbij over dit onderwerp. Zie How to Line Boxes & Drawers

Custard zegt dat je geen PVA-lijm moet gebruiken. Hij gebruikt "Copydex". Dat blijkt op latex gebaseerde rubbercement te zijn. Ik ben de naam ervan kwijt, maar een paar jaar terug heb ik van Bison dergelijke lijm gekocht, dus die moet ook hier in Nederland vrij eenvoudig te bekomen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.