Finishing oil: ruikt naar en als een frietkot...

wood-butcher

Nieuw lid
30 jul 2012
5
0
Belgie
Hallo,

Ben bedden aan het maken in BB multiplex.
Ik ben ze aan het inolieën met gewone 'finishing oil'
Probleem is dat het heel héél erg ruikt naar een frietkot.
Ik ben van Belgie dus ik ben wel wat gewend in dat opzicht, maar om dat nu nog maanden te moeten ruiken boven in de kamer...
Kan ik iets doen om de geurhinder te beperken?
bv: na het inolieën nog een laag shellac of vernis eroverheen, zodat de geur wat gevangen wordt?
Bedankt voor het advies alvast,

mvg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Olie die ranzig is (ik zou het, zeker in het kader van houtconservering, niet echt als 'bedorven' willen aanduiden) is gedeeltelijk geoxideerd, zowel vwb de dubbele banden in de vetzuurketens, alsook door afsplitsing van individuele vetzuren van de glycerol-basis (met name die vetzuren veroorzaken de ranzige geur). Tenzij de olie helemaal stukgeoxideerd is, wat niet echt heel waarschijnlijk is, is de capaciteit om onder invloed van zuurstof en met name katalysatoren te polymeriseren echter niet heel sterk afgenomen. Een gepolymeriseerde olie zal niet of nauwelijks meer ruiken, zelfs al was de olie behoorlijk ranzig. Ik denk derhalve dat een extra behandeling met verse BLO, liefst met extra siccatief toegevoegd, de meest voor de hand liggende oplossing is. De ranzige olie die al in het hout getrokken is verwijderen zal zonder destructieve methode (schaven, schuren) niet echt een geweldige oplossing blijken ben ik bang. In situ 'dwingen' om te polymeriseren wel...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Olie gaat toch niet zomaar naar frieten ruiken?
Zelfs al laat je olie lang staan, wordt hij ranzig of geoxideerd, dan gaat hij toch nog niet ruiken naar frieten.
Over welke olie gaat het specifiek?
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Olie die ranzig is (ik zou het, zeker in het kader van houtconservering, niet echt als 'bedorven' willen aanduiden) is gedeeltelijk geoxideerd, zowel vwb de dubbele banden in de vetzuurketens, alsook door afsplitsing van individuele vetzuren van de glycerol-basis (met name die vetzuren veroorzaken de ranzige geur). Tenzij de olie helemaal stukgeoxideerd is, wat niet echt heel waarschijnlijk is, is de capaciteit om onder invloed van zuurstof en met name katalysatoren te polymeriseren echter niet heel sterk afgenomen. Een gepolymeriseerde olie zal niet of nauwelijks meer ruiken, zelfs al was de olie behoorlijk ranzig. Ik denk derhalve dat een extra behandeling met verse BLO, liefst met extra siccatief toegevoegd, de meest voor de hand liggende oplossing is. De ranzige olie die al in het hout getrokken is verwijderen zal zonder destructieve methode (schaven, schuren) niet echt een geweldige oplossing blijken ben ik bang. In situ 'dwingen' om te polymeriseren wel...
Leerzaam. Dus dan zorgt het siccatief voor het polymeriseren in situ?

En wat is BLO? Beste LijnOlie?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Gekookte lijnolie' is geen gekookte olie, maar lijnolie voorzien van siccatief - katalysator. Daarom gebruik ik de term gekookte lijnolie liever niet. BLO betekent weliswaar feitelijk hetzelfde, maar zet er toch weer een 'stapje' tussen...
 

servert

Nieuw lid
25 okt 2021
5
0
Belgie
Ik moet zeggen dat de olie van IKEA (om het houten werkblad te beschermen) hier ook wel de associatie met frietjes oproept... Na een dag is de geur wel verdwenen. Ik neem aan dat het mogelijks hier vergelijkbaar is, dat de geur wel snel wegtrekt?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
lijnolie heeft een behoorlijke geur ook als hij nog "vers" is.
frituur olie ruikt inderdaad ongeveer net zo.
is best mogelijk dat er lijnolie wordt gebruikt bij het mengen van frituurolie of vet
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
lijnolie heeft een behoorlijke geur ook als hij nog "vers" is.
frituur olie ruikt inderdaad ongeveer net zo.
is best mogelijk dat er lijnolie wordt gebruikt bij het mengen van frituurolie of vet
Lijnolie is te duur om in frituurolie te gebruiken. Fabrikanten gebruiken ALTIJD de goedkoopste ingrediënten. Wat je nu in een friettent tegenkomt is een industrieel samengesteld amalgaam van allerlei goedkope grondstoffen.
Vanuit mijn eigen ervaring als frietbakker (heel lang geleden) is dierlijk vet daarvoor toch wel het beste. Ossewit gebruikten we toen. Ik zou nu voor eenden– of ganzenvet gaan, vermist het budget toereikend is & je kleinschalig bezig bent. Maar als diervriendelijk alternatief adviseer ik pindaolie. Wel duur, maar dan ben je er ook zuinig op : )
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
frituur olie is iets anders dan frituur vet.
maar verders zal je wel gelijk hebben.
al heb ik wel vraagtekens bij je alternatief ongeveer 1:200 mensen is hier allergische voor
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vanuit mijn eigen ervaring als frietbakker (heel lang geleden) is dierlijk vet daarvoor toch wel het beste. Ossewit gebruikten we toen.
Ook ik ben een groot voorstander van ossewit om te frituren - hoewel dat inmiddels niet meer heel goedkoop is; het is overigens ook prima grondstof voor het maken van (scheer)zeep... Ik heb dus nog wel wat staan. Helaas vindt mijn betere helft patat gebakken in ossewit niet te hachelen - en frituur ik dus gewoon in kant en klaar frituurvet...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.