fineren - welke lijm zonder kromtrekken?

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Voor een zelfbouwluidspreker heb ik Iepen-fineer gekocht. Nu vraag ik mij af welk lijmsoort ik het beste kan gebruiken.
Ik heb eerder een stuk mahoniefineer gelijmd met houtlijm (strijkboutmethode). Maar na het dun insmeren liet ik het fineer ca. 20 minuten drogen. Als snel trok het fineer al flink krom en kostte het vlakstrijken ook aardig wat moeite. Tijdens het drogen kwamen er flinke scheuren in het fineer (tot 2 mm breed).
Hoe kan ik die scheuren voorkomen? Moet ik misschien het fineer nog langer laten drogen voordat ik het ga strijken (bijv. 1 a 2 uur), zodat het vocht er wel uit verdampt?
Of is de methode met contactlijm beter ?

De ondergrond was MDF en wordt nu multiplex. Het mahoniefineer had ik al wel 10 jaar in huis liggen, maar dat kan toch niet de oorzaak zijn? Of wel. Het huidige stuk Iepen-fineer kwam deze week uit Lemmer...DSC01109 - kopie.JPG
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
gekke vraag misschien maar waarom heb je het fineer ingelijmd en niet je substraat ?
Mij lijkt het veel logischer om het MDF of multiplex dun in te smeren en dan het fineer erop aanbrengen (en dan aandrukt). Fineer trekt alle kanten op als je het natmaakt (of inlijmt) zonder dat je het ergens tussen klemt
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Paar keer gedaan, maar ik heb nooit problemen gehad met fineer. Mijn methode was ook wat anders: ik gebruikte fineer met papieren rug, smeerde de ondergrond in en drukte de fineer op de lijm. Goed persen met een paar platen en redelijk wat klemmen en klaar.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Hans,
Bij de strijkbout methode is het verstandig om ook op de ondergrond lijm aan te brengen.
Lijm op lijm hecht bij verwarmen veel sneller, waardoor je minder lang het fineer hoeft te verwarmen.
Bij te lang verwarmen kan inderdaad scheurvorming optreden. Met name mahonie is hier wel gevoelig voor.
Bij kleine oppervlakten kan contactlijm ook wel. Maar: vast is vast !
Voor meer uitleg kan je ook hier nog eens kijken: fineren

Gr Ed
 

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Voor de duidelijkheid: ik heb (uiteraard) ook de ondergrond (dun) met witte lijm ingesmeerd. Ik denk dat beide zijden insmeren en essentieel is, omdat anders dat strijken niet werkt. Met fineerplaat heb ik ook gewerkt en trekt niet krom en gaat dus op die manier supergoed.
Maar ik vraag mij dus wat ik kan doen om dat kromtrekken te voorkomen. Het komt natuurlijk door het vocht in de houtlijm. Misschien een bepaalde soort houtlijm gebruiken? D2, D3, D4 ? Of toch maar contactlijm? Maar ik wil waarschijnlijk 3 stukken finerr in de breedte voegen en over 3 zijden van de luidspreker (om 2 hoeken heen) lijmen. Ik ben dus wel bang voor het risico "vast = vast" bij contactlijm..... En niet strijken maar met houtlijm en direct persen is met grote luiddprekers ook niet echt handig....
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Valt mee hoor, mijn luidsprekers waren nou niet bepaald kleiner. Je moet wel doorwerken, maar als je alles klaar hebt liggen is het niet heel moeilijk. Vooraf even droog oefenen is wel verstandig.
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Kan je het niet navragen waar je het fineer hebt gekocht? Deze hebben mij ook geholpen met mijn vragen, uiteindelijk kennen zij hun product het beste.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beide zijden met lijm insmeren is helemaal niet nodig.... gewoon je ondergrond goed insmeren (zeker niet te weinig) en dan je fineer erop. Idealiter dan met iets van een afdekking (indien vlak) en anders met iets waarmee je voldoende druk op je vorm kan krijgen (vacuumzak of zoiets, zelfs goed strak met tape kan werken). Strijkbout is een hobby-bob oplossing.

En fineer krult nou eenmaal als je het op je lijm legt... gewoon vanuit het middel aandrukken en het hoeft allemaal geen probleem te zijn. En heel droog fineer scheurt ook makkelijk. Leg het gewoon even in een tijdje (paar dagen) in een iets vochtiger ruimte voor je start, scheelt al enorm.

En de optimale methode is natuurlijk fineren voor je de zaak in elkaar zet. Dan heb je vlakke delen die veel mooier te fineren zijn. Doe je het na assemblage dan is, zoals ook al in een eerde post aangegeven, een fineer met een papieren rug die soepel aan te brengen is veel beter en handiger.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Ik gebruik een lijm die je warm moet maken,old brown glue.
Ik smeer wel beide delen in en gaat daarna in een fineerpers.(zelf gemaakt)
Ik plak de fineer met tape vast op een onderplaat zodat het niet schuift,daarna
een plaat er bovenop en dan in de pers.
Werkt het zelfde als 2 platen met lijmklemmen.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ik denk dat voor vlakke delen contactlijm en goed aanrollen nog altijd het best werkt als je geen grote persen of vacuumzak hebt. Maar, inderdaad, 1 keer contact is definitief vast.

Houtlijm nat gebruiken (drager inlijmen) kan maar dan moet je kunnen persen of vacuüm zuigen tot die droog is. En er is een risico dat teveel lijm zich door het fineer een weg zoekt met vlekken tot gevolg.

Houtlijm tweezijdig aanbrengen, laten drogen en opnieuw activeren met de strijkbout doe ik wel eens voor gebogen oppervlakken omdat je dan, zoals bij contactlijm, geen klemmen of vacuumzaknodig hebt en alles rustig kan positioneren voor je de lijm activeert.
Met een fineer met backing lukt dat goed.
Zonder backing nog niet zelf geprobeerd en anderen er op YouTube al mee zien worstelen. Bvb hier, van ongeveer 0:40 tot 3:30 zie je Michael Alm sukkelen en vervolgens een oplossing vinden:
Blijkt dat drogen met latjes met verpakkingstape helpen om het vlak te houden bij het drogen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
kan je ons een draadje schenken waarin je die fineerpers uit de doeken doet ?
Mijn pers staat op dit moment bij een vriend van mij,maar ik heb deze pers gemaakt
naar een idee van tom fidgen.Uit zijn laatste boek.Mijn pers is iets langer met 4 spindels.
 

Bijlagen

  • DSC00404.JPG
    DSC00404.JPG
    98,4 KB · Weergaven: 22
  • DSC00405.JPG
    DSC00405.JPG
    109,9 KB · Weergaven: 22
  • DSC00406.JPG
    DSC00406.JPG
    54,5 KB · Weergaven: 23
  • DSC00407.JPG
    DSC00407.JPG
    83,3 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Charel09

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Er zijn 3 vormen van "fineerpersen":
1. Doormiddel van persen (gewicht, klemmen, vijzels, etc).
2. Doormiddel van vacuümtrekken (afgesloten zak en onderdruk)
3. Doormiddel van strijken (alleen met pvac lijmen, aan beide oppervlakte beetje drogen en hete strijkijzer overheen).

Elk methode heeft zijn voor en nadelen.

Je hebt dezelfde problemen als ik destijds: linkje
MDF neemt veel vocht op uit de Pvac lijmen, zeker als het eenzijdig is ingelijmd gaat het kromtrekken. Ik heb dan over een vlakke plaat. Ik denk als de zijdes klein zijn het effect op kromtrekken ook aanzienlijk kleiner is.
Zelfde geldt voor multiplex, deze werkt veel minder dan MDF.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.