Fineer plat maken

MvdLeeden

Nieuw lid
1 mrt 2021
15
22
50
Arnhem
Goede avond,

Ik ben bezig met een projectje en ga voor het eerst fineren. Eerst ga ik oefenen en proefjes maken. Meteen ook kijken hoe ik mn proces kan optimaliseren.

Als eerste moet ik het fineer plat maken. Ik vroeg me af wat jullie methoden zijn?

Ik zit te denken aan nat maken met mengsel water/spiritus/glycerine, in laten trekken, inklemmen en daarna langzaam laten drogen met keukenpapier, golfkarton, geheel licht ingeklemd. Vroeg me daarbij wel af of bij een verdunning 440ml/30ml/30ml de blauwe kleur nog effect zal hebben. Wellicht moet ik een alternatief voor de spiritus vinden (iemand tips?)

Thanks!

Martijn
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ik moest laatst ook een stuk fineer vlak maken. Ik het gewoon nat gemaakt, geen toevoegingen, en daarna tussen keukenpapier geklemd. Werkte goed, maar merkte wel dat als het droogde weer de neiging tot bobbelen had. Opgelost door het tussen twee stukken MDF te houden totdat ik het ging lijmen.

Zou het toevoegen van spiritus en glycerine het fineer vlak moeten houden?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zou het toevoegen van spiritus en glycerine het fineer vlak moeten houden?
Ik kan me daar niks bij voorstellen. Alcohol wordt wel door hout opgenomen, maar oefent veel minder 'interne krachten' uit op het hout (het laat het niet krom trekken, en dus ook niet de andere kant op gaan). Wel verdampt het net als water bij 'drogen', en heb je er dus nadien (bij lijmen bijvoorbeeld) ook geen last meer van. Glycerine doet, voor zover ik weet, ook niks met hout - wellicht zou het het hout, zolang het 'nat' is wat soepeler kunnen houden - maar verdamp iig niet zoals water, en zul je dus goed uit moeten spoelen omdat je anders (denk ik tenminste) problemen gaat krijgen met lijmen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Vener

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
uurtje voordat je het fineer nodig hebt, het fineer bevochtigen (bv bloemenspuit) en tussen 2 vochtige melamine platen leggen, eventueel gewicht opleggen. Gewoon laten liggen totdat je het gaat gebruiken (af en toe kijken of het nog [licht] vochtig is)
 

MvdLeeden

Nieuw lid
1 mrt 2021
15
22
50
Arnhem
Ik kan me daar niks bij voorstellen. Alcohol wordt wel door hout opgenomen, maar oefent veel minder 'interne krachten' uit op het hout (het laat het niet krom trekken, en dus ook niet de andere kant op gaan). Wel verdampt het net als water bij 'drogen', en heb je er dus nadien (bij lijmen bijvoorbeeld) ook geen last meer van. Glycerine doet, voor zover ik weet, ook niks met hout - wellicht zou het het hout, zolang het 'nat' is wat soepeler kunnen houden - maar verdamp iig niet zoals water, en zul je dus goed uit moeten spoelen omdat je anders (denk ik tenminste) problemen gaat krijgen met lijmen?
Het heeft met name effect bij fineer wat al in mindere staat is en dus kwetsbaar. Het doet het hout weer opleven als het ware. Als je het daarna droogt heeft het weer een betere kwaliteit en is het makkelijker te verwerken en zal het effect mooier en duurzaam zijn. Met alleen water bereik je dat niet en zul je het wel vlak krijgen, maar het blijft van afgenomen kwaliteit. Dat gezegd hebbende, het is theorie voor mij aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Martijn
Kijk ook eens bij Joe Woodworker - Woodworking, Vacuum Pressing and Veneering Website
daar heb ik mijn info vandaan

groet Menno
Ik heb de site eens bekeken, en ook andere sites. Blijkbaar is glycerine en alcohol een beproefd recept.
Heb als experiment eens spiritus over een stukje esdoorn gespoten en laten opdrogen (geen fineer). Het liet een heel licht blauwe zweem achter. Denk dat het na verlijmen en schuren niet meer op zou vallen. Verwacht dan ook het bij donkere houtsoorten al helemaal niet opvalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.