Fine - Festool

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Het is wel typisch dat ze in dit overzicht eerst producten laten zien die dus geen Festo zijn, maar (als ik het goed heb) eentje van Fein en eentje van Holz-Her.
Wat ik ervan weet is dat er van oudsher dwarsverbindingen waren tussen min of meer lokale Zuid-Duitse familiebedrijven die tech uitwisselden. Holz-Her is dacht ik ook de originele maker van de eerste freesmachines en de Domino-frees van Festool.
Graag correcties in deze van mensen die er meer vanaf weten, svp.

• Leuk
Waarderingen: Willempie

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.097
430
Alphen aan den Rijn
Holzher is volgens mij ook de eerste die een hand cirkelzaag maakte die op een liniaal kan .
De bandschuurmachine van Holzher is het orgineel van de bandschuurmachine van Festo .
Na de overname door Festo zijn een aantal Holzher machines op de markt gebracht door Festo .
Wel in een andere kleur uiteraard .

Groeten Willem

• Leuk
Waarderingen: jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
In ieder geval de kabtenfrees komt van HOLZ-HER, de invalzagen Festool AT dacht ik ook evenals de bandschuurmachines. De OF2000 en de OF900 kon ook zo maar kunnen evenals de schaafmachine(s). Dan had HOLZ_HER nog decoupeerzagen. Eerst was er samenwerking, later heeft Festool de hele handmachine divisie van HOLZ-HER overgenomen (faillisement?). HOLZ-HER produceerde ook voor Bosch, Maffel, Wuerth etc.

Na overname van Narex is dat als Protool in de markt gezet en bij opheffing van het merk is er een deel in de Festool collectie gekomen

f49bc87a-10ff-42df-a2a9-740f191d4a2f

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
In 2000 heeft Festool de elektrische handmachines overgenomen van HolzHer. Op de stite van HolzHer (engelstalige versie) staat dat dat geen succes was, vreemd genoeg.
Later isiets vergelijkbaars gebeurd met Narex. Festool nam de fabrieken over die elktrische apparaten maakte en begon toen het merk Protool om die fabrieken te gebruiken en ookin Tsjechië concurrerend te kunnen produceren.
Of dat bedrijftecnisch goed uitpakte lijkt me niet waarschijnlijk. Uiteindelijk is Protool van de markt gehaald, waarbij een aantal produkten als Festool verder geproduceerd werden. De fabriek(en?) heeft FFS nog steeds. Wat daar specifiek geproduceerd wordt is onduidelijk.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Wat mij verteld werd is dat protool de lijn voor de bouw zou worden en festool voor de afbouw. Er zijn diverse machines van festool naar protool gegaan. Ik noem de SAF en de WET. Het is inderdaad geen succes geworden.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
357
140
Zuid Holland
Het is allemaal wat vaag, er worden nog steeds Narex electrische gereedschappen gemaakt.

Lekker vaag merk. Ook allemaal gereedschap in camouflage kleur... CAMOUFLAGE
Volgende keer als ik ga jagen neem ik een boorhamer mee in schutkleur, dan merkt het wild me niet?

Ik had ook wel wat Festool designs verwacht bij ze, aan de andere kant zou dat ook de Festool-markt kannibaliseren denk ik. Nou ja het zal vast verkocht worden.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Of dat bedrijftecnisch goed uitpakte lijkt me niet waarschijnlijk. Uiteindelijk is Protool van de markt gehaald, waarbij een aantal produkten als Festool verder geproduceerd werden. De fabriek(en?) heeft FFS nog steeds. Wat daar specifiek geproduceerd wordt is onduidelijk.
Protool moet eerst een B lijn worden en toen een bouwlijn. Met het verder ontwikkelen van de apparaten nam de kwaliteit toe en begon het de Festool lijn te kannibaliseren (boormachines in het bijzonder, meen ik). In Tsjechië wordt Festool geproduceerd. Met name accessoires.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.