Fijnstofmeting (3) aangepaste zuigmond

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Deel 1: schuren zonder bronafzuiging, fijnstofmeting continu aan
Deel 2: schuren met bronafzuiging, fijnstofmeting continu aan
Deel 3: schuren met bronafzuiging en aangepaste zuigmond, fijnstofmeting continu aan

Verder in de reeks wat je kunt zien en concluderen met een fijnstofmeter in de werkplaats. De Fijnstofmeter is APC 3.0 van kiesvoorminderfijnstof (Kor van der Meulen) die sinds de Houtdraaidag 2023 in werkplaats hangt. Daarnaast de compacte ruimtereiniger ook van kiesvoorminderfijnstof en de bronafzuiger (Felder AF16) met afzuigsysteem van 160 / 100 mm buis. De AF16 heeft een microfilter van Felder.

In het vorige deel zagen we dat het roterend schuren van de binnenkant van de kom geen enkel probleem opleverde voor de hoeveelheid fijnstof, maar dat het schuren van de buitenkant allerlei fijnstof deed verspreiden door de werkplaats wat werd opgepikt door de fijnstofmeter.

Er is een aangepaste afzuigmond gemaakt van een rechthoekige trechter (Baptist, 110 * 250 mm, aansluiting 100 mm) waarvan in een flank een soort van cirkelboog is weggesneden, waardoor dat om de kom moet passen. de andere flank is gewoon recht gehouden. Zie foto's.

Het resultaat qua fijnstof is verbluffend, op geen enkel moment wordt de ondergrens van 5 microgram/ m3 overschreden. voor PM 1 of PM 2.5 micrometer.

Alleen op het allerlaatst, als de schuurmachine bovenop de kom wordt gehouden zie je een uitslag boven de 5.



Foto1: zuigmond zonder wijziging




IMG_0360.jpg





Foto2: zuigmond met modificatie (linkerflank deels verwijderd)IMG_0362.jpg

Foto 3: gemodificeerde zuigmond met afgeronde linkerflank


IMG_0361.jpg

Foto 4: vooraanzicht met de zuigmond deels om de kom


IMG_0363.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mathieu

Leep

Actieve deelnemer
19 apr 2023
33
43
Maarsbergen
Leerzame berichten over belangrijk onderwerp, dank! Ga zelf toch ook maar weer eens kijken wat er beter kan (genoeg vrees ik). Heb gelukkig altijd een gesloten kap met filteraftuiging op . Is me de investering wel waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
Daarnaast de compacte ruimtereiniger ook van kiesvoorminderfijnstof
Wat nog een toevoeging zou kunnen zijn.
Wanneer je een ruimtereiniger gebruikt is de lucht die daar uit komt schoon.
Indien mogelijk zou het het beste zijn om de uitgeblazen lucht uit het filter zo dicht mogelijk bij de plek te brengen waar je staat te werken. De schone lucht verdringt dan de vervuilde lucht en werk je dus in schone(re) lucht.
Ik realiseer me dat dit ruimtelijk niet altijd kan en je moet ook niet in de tocht staan, maar wanneer je toch een ruimtefilter hebt is het verstandig om dit zo effectief mogelijk in te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Wat nog een toevoeging zou kunnen zijn.
Wanneer je een ruimtereiniger gebruikt is de lucht die daar uit komt schoon.
Indien mogelijk zou het het beste zijn om de uitgeblazen lucht uit het filter zo dicht mogelijk bij de plek te brengen waar je staat te werken. De schone lucht verdringt dan de vervuilde lucht en werk je dus in schone(re) lucht.
Ik realiseer me dat dit ruimtelijk niet altijd kan en je moet ook niet in de tocht staan, maar wanneer je toch een ruimtefilter hebt is het verstandig om dit zo effectief mogelijk in te zetten.
Het was mss niet duidelijk maar ik heb een luchtreiniger AP2.1 van kiesvoorminderfijnstof.nl met fijne filters en een felder af16 met microfilter. Beide blazen lucht terug in de werkruimte. Mbv de fijnstofmeter kan ik voorlopig concluderen dat deze niet voor mekaar onderdoen, beide reinigen lucht van deeltje tot 1 micrometer, zij het dat de AF16 een veel grotere capaciteit heeft en het daardoor sneller doet. 'Voorlopig' omdat ik daar aan kiesvoorminderfijnstof.nl (Kor vander Meulen) een advies over heb gevraagd. Ik kom later nog met een meting/verslag over het reinigen van de werkplaats, zgn deep cleaning. Dat is ook weer verrassend.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Leerzame berichten over belangrijk onderwerp, dank! Ga zelf toch ook maar weer eens kijken wat er beter kan (genoeg vrees ik). Heb gelukkig altijd een gesloten kap met filteraftuiging op . Is me de investering wel waard.
Deze metingen met de fijnstofmeter laten zien of je de lucht bij de draaibank (ik heb het nu niet over andere machines) effectief kunt reinigen, antwoord is min of meer ja, afh hoe goed je afzuigmond en afzuigsnelheid ter plaatse is. Reinigen betetekent dan minder dan 1 micrometer tot minder dan 5 microgram/m3. Dat is onder de aanbevolen gemiddelde streefwaarde en ver onder de grenswwarde. In principe heb je dan 'clean air' en geen persoonlijke bescherming (fllter) nodig behoudens allergie/astmatische/andere overwegingen. Feit is wel dat er ook met goede afzuiging fijnstof in je werkplaats achterblijft maar in een heel lage concentratie; ook daarvoor is een verse lucht kap in feite niet nodig behoudens je eigen overwegingen. Sommige houtsoorten zoals padouk bevatten inhoudsstoffen die voor sommigen zeer irriterend zijn; daarvoor is een masker of kap uiteraard zewer aan te raden maar dan met name in die gevallen en niet 'in het algemeen'. Persoonlijk vind ik het allereerst aan te raden om te investeren in zeer goede bronafzuiging om dat je daarmee het fijnstof daadwerklijk uit je werkruimte verwijderen kunt.Vervolgens een luchtreiniger (zelfde overweging) en tenslotte een PBM voorziening.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.