Fijnstof meten of niet

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Een beetje stoffig onderwerp. Voor ‘nerds only’? Het is niet de bedoeling om dit te erhalen, het dient als een soort referentie.

Binnenkort beschrijf ik in een artikel voor AktieRadius de fijnstofmeter APC 3.0 die ik sinds de Houtdraaidag 2023 gebruik in mijn werkplaats (4 * 4 * 3m3).
In de komende tijd zal ik een paar filmpjes tonen die hopelijk duidelijk maken wat je met zo'n meter kunt vastleggen en aan kennis / inzicht kunt opbouwen over fijnstof rondom het houtdraaien.
Voor dit eerste filmpje wordt een schaaltje van vochtig notenhout aan de buitenkant geschuurd, eerst met de hand K120-K180-K 240, dan roterend K180-K240.
Ik gebruikte voor dit filmpje nu met opzet geen speciale afzuiger om het schuurstof af te vangen, alleen een ruimtezuiger die aanslaat op het moment dat fijnstof ( kleiner dan 1 micrometer) het gehalte van 20 mg/m3 overschrijdt. Die afzuiger slaat af als het fijnstof gehalte onder de 5 is gekomen, helemaal aan het eind.
Die meter registreert: fijnstof tot 10 micrometer (Mass PM10, grijze lijn), fijnstof tot 2,5 micrometer (Mass PM2,5, groene lijn) en fijnstof tot 1 micrometer (Mass PM1, zwarte lijn).
De aanbevolen streefwaarde (WHO, RIVM, 2020) is minder dan 5 mg/m3, maar de meetwaarden rijzen de pan uit, kijk zelf maar.

In een volgende bijdrage laat ik zien als de stofafzuiger tijdens het schuren wèl aanstaat.

Om het filmpje te bekijken is een groter scherm gewenst.

 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Is dit de meter die kor ook verkoopt kiesvoorminder fijnstof. Die heb ik al ruim 2 jaar draaien. Werkt prima.
Ga eens een keer aan de gang met een spuitbus verf. Veel sneller krijg je hem niet omhoog.
Al heb ik de meter al een keer in de 5 cijfers gekregen. De buren kwamen vragen of er brand was. Enkele stukjes hout gezaagd met bot blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Is dit de meter die kor ook verkoopt kiesvoorminder fijnstof. Die heb ik al ruim 2 jaar draaien. Werkt prima.
Ga eens een keer aan de gang met een spuitbus verf. Veel sneller krijg je hem niet omhoog.
Al heb ik de meter al een keer in de 5 cijfers gekregen. De buren kwamen vragen of er brand was. Enkele stukjes hout gezaagd met bot blad.
Inderdaad APC 3.0 van Kiesvoorminderfijnstof.nl. Ook bij het branden van een randje met ijzerdraad (houtdraaien) of frezen krijg je forse uitslag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Bij mij gaat de acp naar verloop van tijd aan. Ligt aan welke machine ik gebruik met welke afzuiging. Bij de lintzaag met stationaire afzuiging gaat ie niet aan. Of ik ben er niet lang genoeg mee bezig. Bij de zaagmachine een kwartier ongeveer. Zonder afzuiging gaat ie binnen een minuut aan. Ik doe dus meestal wel een mondkap/stofmasker op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.