Fijnstof meten (2)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Hier nummer 2 in de miniserie over fijnstofmeting.. nu heb ik de puntbronafzuiging wel bijgeschakeld (foto) en de binnen en buitenkant van de schaal geschuurd. De fijnstofmeting APC 3.0. meet keurig gedurende de hele tijd hoeveel fijnstof in de lucht aanwezig is. Zie filmpje (10* versneld). Veruit het grootste deel van de tijd blijft de meter ruim onder de bovengrens va 20 mg/m3 voor deeltjes kleiner 1 micrometer. Alleen bij het schuren van de buitenkant (laatste5 minuten) wordt die bovengrens overschreden, hoewel lang zo erg niet als bij het eerste filmpje. Dat betekent dus dat de eenvoudige aanzuigmond niet voldoende is en er wellicht een betere afzuigkap nodig is. Iemand suggesties?


Voor het filmpje is een groter scherm gewenst.IMG_0357.jpg

 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.626
1.071
Riemst
Veel hangt af van de positie waar je schuurt. De truc is die plek te vinden dat het schuurstof net in de luchtstroom van de afzuiging komt. En dan nog de plek waar de snelheid voldoende groot is om het stof mee te nemen. Iets hoger of lager en het stof dwarrelt in het rond. Misschien verschillende afzuigmonden plaatsen?
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Veel hangt af van de positie waar je schuurt. De truc is die plek te vinden dat het schuurstof net in de luchtstroom van de afzuiging komt. En dan nog de plek waar de snelheid voldoende groot is om het stof mee te nemen. Iets hoger of lager en het stof dwarrelt in het rond. Misschien verschillende afzuigmonden plaatsen?
Dat klopt.. ik heb vanavond even een breed uitlopende zuigmond gemonteerd, de bank links en rechtsom laten draaien en boven en onder de schaal geschuurd. Het is opmerkelijk hoeveel verschil dat maakt maar mn dat je dat met die fijn stofmeter registreren kunt.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
394
184
56
Luzy Saint Martin
Mag ik vragen waarom je zo minutieus met fijnstof bezig bent?
Heb je misschien een astmatische aandoening of maak je je zorgen over inhalatie van fijnstof zonder specifieke aandoeningen?
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Mag ik vragen waarom je zo minutieus met fijnstof bezig bent?
Heb je misschien een astmatische aandoening of maak je je zorgen over inhalatie van fijnstof zonder specifieke aandoeningen?
Interesse, op dit moment geen medische noodzaak of aanleiding. Op dit en andere fora wordt regelmatig gevraagd naar nut en noodzaak van stofafzuigers (wat,welke) en persoonlijke bescherming (luchtkappen) en met die fijnstofmeter kun je proberen de keus te onderbouwen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.626
1.071
Riemst
Interessant zou kunnen zijn om via een rooktest te kijken hoe de luchtstromen lopen. Is niet één op één over te zetten op schuurstof door het verschil in samenstelling en gewicht van de deeltjes, maar zou toch een indicatie geven hoe de afzuiging werkt. Misschien dat schoepen op de aanzuigtrechter een verbetering zouden kunnen zijn. Schoepen die een werveling creëren waardoor de luchtstroom niet meer laminair verloopt in de zuigmond en waardoor er een groter bereik in de ruimte rond de mond wordt bedient.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Interessant zou kunnen zijn om via een rooktest te kijken hoe de luchtstromen lopen. Is niet één op één over te zetten op schuurstof door het verschil in samenstelling en gewicht van de deeltjes, maar zou toch een indicatie geven hoe de afzuiging werkt. Misschien dat schoepen op de aanzuigtrechter een verbetering zouden kunnen zijn. Schoepen die een werveling creëren waardoor de luchtstroom niet meer laminair verloopt in de zuigmond en waardoor er een groter bereik in de ruimte rond de mond wordt bedient.
Oei, rooktest, daar ben ik al een tijdje mee gestopt.. schuren voor houtdraaien doe ik meestal roterend met een haakse boormachine; die stofstroom is lastig te simuleren ben ik bang. Gisteren heb ik een rechthoekige zuigmond gemonteerd en die doet het al veel beter voor de buitenkant, wellicht vanavond tijd om te herhalen. Gewoon recht met een schuurpapiertje zal eenvoudiger zijn qua afzuiging.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
Heb geen verstand van houtdraaien maar ben beroepsmatig wel bezig geweest met afzuigingen (vooral van dampen)
De ‘vangcapaciteit’ van de bocht in het filmpje is gering. Zie bijgevoegd filmpje voor een betere, je geeft zelf ook al aan zoiets gebruikt te hebben.
De kap die je gebruikt moet zo veel als mogelijk om je werkstuk heen gevormd zijn, natuurlijk zonder in de weg te zitten.

 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en wijk0983

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
rooktest, daar ben ik al een tijdje mee gestopt.. schuren voor houtdraaien doe ik meestal roterend met een haakse boormachine; die stofstroom is lastig te simuleren ben ik bang.
Dat klopt wel wat je zegt, rookproeven zijn prima om luchtstromen visueeel te maken maar stof wat bij een bewerking ontstaat wordt weggeslingerd, dat zie je met een rookproef niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Heb geen verstand van houtdraaien maar ben beroepsmatig wel bezig geweest met afzuigingen (vooral van dampen)
De ‘vangcapaciteit’ van de bocht in het filmpje is gering. Zie bijgevoegd filmpje voor een betere, je geeft zelf ook al aan zoiets gebruikt te hebben.
De kap die je gebruikt moet zo veel als mogelijk om je werkstuk heen gevormd zijn, natuurlijk zonder in de weg te zitten.

Deze oranje variant is voor 75 mm, ik heb hem, maar gebruik doorgaans die van 100 mm aansluiting. Om het kommetje beter te omsluiten heb ik hem rechtopstaand gebruikt, dat werkt al beter dan de ronde zuigmond en vandaag uit een van de helften een cirkelsegment gesneden. Ik moet het nog uitproberen en fijnstofmeten.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Dat klopt wel wat je zegt, rookproeven zijn prima om luchtstromen visueeel te maken maar stof wat bij een bewerking ontstaat wordt weggeslingerd, dat zie je met een rookproef niet.
Met het juiste licht kun je de stofstroom een beetje zien afbuigen richting de afzuigmond. Als je de contacthoek van het roterend schuurapparaat iets verandert zie je die stofstroom mee wijzigen en ook dat decente stand beter is voor de afzuiging dan de andere.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.