Fijnstof in 21m2 garage workshop

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Inmiddels is dit m'n derde thread over afzuiging, nu iets over fijnstof wat nogal lastig te vinden is.

Ik ben even benieuwd naar wat de keuzes zijn voor afzuiging op;

- Afkortzaag (Kapex 60)
- Excenter (Makita)
- Cirkelzaag (Makita)
- Lintzaag (scheppach)
- Bandschuurmachine stationair (scheppach)
- Kolomboor PDB40

Momenteel gebruik ik een Karcher WD3 met zelfgebouwde cycloon maar maak me wel wat zorgen over fijnstof, met name op lange termijn. Ik wil niet altijd m'n stofmasker op hebben maar ondertussen sta ik wel de nodige uren in deze ruimte per week en dus eens horen wat er beter kan.

Festool heeft zuigers met HEPA filters lees ik, dat zou een upgrade kunnen zijn?
Starmix zit een beetje in de zelfde prijsklasse - dat zou kunnen?

Is een M-klasse zuiger overkill of juist een MUST?

Budget moet ik nog even bepalen maar is niet relevant voor nu zo lang het een beetje in "verhouding" is

Note: afzuiging voor de zaagtafel, VVD en freestafel is voorzien van de HBM 200 Profi... dus out of scope van deze vraag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Dat is een even grote werkplaats als die van mij. Ik heb een ouder model festool en die werkt prima. Er staat ook een grote cycloonfilter en een fijnstoffilter van kor forumnaam #hartvoorhout. Vele leden van woodworking hebben al een filter van hem. Veel beter dan de modellen in de winkel. Kijk hier Minder fijnstof, dat is pas fijn! of even zoeken op het forum er zijn diverse draadjes.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Er staat ook een grote cycloonfilter en een fijnstoffilter van kor forumnaam #hartvoorhout.
Kiesvoorhout ;)

Maar inderdaad. Een fijnstoffilter van Kor heb ik ook. Dat scheelt écht ontzettend veel! Binnen 10 minuten is al het dwarrelende fijnstof verdwenen.
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
Je kan eenvoudig zelf iets maken :

oLEGTPqCUFMkqzZBRzYilG17.jpg
+
wfwDL8u7t8GOMDQFIO2FQ1cj.jpg
+
ZqDdZylwcoR5P0MTmA3XjnAR.jpg
=

5q3Fr6orLQrumOYOGPBNI0kq.png


Kostte nog geen 150 euro.
Werkplaats is ongeveer even groot en in 10 minuten zuigt die al het fijnstof uit de lucht. Eigenlijk veel te krachtig maar beter dat dan omgekeerd.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dat is een even grote werkplaats als die van mij. Ik heb een ouder model festool en die werkt prima. Er staat ook een grote cycloonfilter en een fijnstoffilter van kor forumnaam #hartvoorhout. Vele leden van woodworking hebben al een filter van hem. Veel beter dan de modellen in de winkel. Kijk hier Minder fijnstof, dat is pas fijn! of even zoeken op het forum er zijn diverse draadjes.
Dank voor de tip! Inmiddels al wat leeswerk verder en zal denk ik deze ook wel aan het plafond gaan hangen! Dan blijft nu nog over dat het het beste is zo snel mogelijk bij de bron het meest weg te zuigen. Is het dan overkill om aan een M-klasse zuiger te denken? Of een L-klasse die in sommige gevallen een zelfde filter heeft?

Zo ja, welke?

M.a.w. ga ik afscheid nemen van m'n karchertje?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Je krijgt nooit alle stof gelijk afgezogen. Je moet dus toch een stofmasker op. Fijnstoffilter draait na grove stof gaat in je HBM en je zuigt met je stofzuiger de kleinere machines af. Wat is nu de meerwaarde van een andere klasse ? Deze zuigt ook niet alles al mag je met bepaalde combinaties van stofzuiger en machine 8 uur werken zonder masker dacht ik. (maar het is al weer even geleden dat ik dat gelezen heb)

file:///C:/Users/wim/Downloads/Prestatietoets%20DTS%20400%20REQ%20CTL%20SYS.pdf

Heel snel even doorgekeken en de ctl zit op 99% ctm 99.9 % en de cth 99.995%
Met de kennis die ik nu heb vind ik dat ik met mijn ct26 en de twee ander afzuigers voldoende heb gedaan.
Nu alleen nog bij even snel ook alles aanzetten ☺️
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.945
834
Enschede, Twente
Volgens mij is het voornaamste verschil tussen een L en M klasse zuiger dat de M een sensor moet hebben die aangeeft dat het filter vol is. Voor de rest zijn ze identiek, ook qua werking. Als je simpelweg regelmatig je filter schoonmaakt of vervangt kun je gerust een L nemen.

By the way: HEPA is het Amerikaanse systeem voor het duiden van filterklasse. Die term en L/M door elkaar gebruiken zorgt voor veel verwarring.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Volgens mij is het voornaamste verschil tussen een L en M klasse zuiger dat de M een sensor moet hebben die aangeeft dat het filter vol is. Voor de rest zijn ze identiek, ook qua werking. Als je simpelweg regelmatig je filter schoonmaakt of vervangt kun je gerust een L nemen.

By the way: HEPA is het Amerikaanse systeem voor het duiden van filterklasse. Die term en L/M door elkaar gebruiken zorgt voor veel verwarring.

Inmiddels heb ik dit ook gelezen. M-klasse zal voor de hobbyist niet bijzonder relevant zijn nee. Mocht iemand nog een onderbouwd vergelijk hebben gevonden tussen Starmix en Festool (of andere merken) lees ik het graag.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Je kan eenvoudig zelf iets maken :

oLEGTPqCUFMkqzZBRzYilG17.jpg
+
wfwDL8u7t8GOMDQFIO2FQ1cj.jpg
+
ZqDdZylwcoR5P0MTmA3XjnAR.jpg
=

5q3Fr6orLQrumOYOGPBNI0kq.png


Kostte nog geen 150 euro.
Werkplaats is ongeveer even groot en in 10 minuten zuigt die al het fijnstof uit de lucht. Eigenlijk veel te krachtig maar beter dat dan omgekeerd.
Dat lijkt goedkoop, maar zou wel eens duurder kunnen uitpakken.
En daarbij komt dat het fijnfilter (het roze filter) zeker 50% fijnstof >1 micron doorlaat.
Jammer genoeg denken de meeste mensen dat de lucht schoon is omdat ze niks meer zien zweven, maar deeltjes tot 3 micron kun je niet waarnemen.
Of het moet zijn dat je de fijnstofconcentratie hebt gemeten. Dan hoor ik graag de resultaten.
Natuurlijk doet dit bouwsel altijd iets en dat is beter dan helemaal niets.
En mag ik vragen wat de statische druk van de ventilator is? Het lijkt mij, dat als de filter voller raken de capaciteit snel afneemt doordat dit type ventilatoren weinig druk op kunnen bouwen.
Ik denk, door iets meer te investeren, heb je een kwaliteitsunit die ook nog eens veel langer meegaat.
Als je wilt kan ik je adviseren over de juiste apparatuur en filters.

Groet, Kor
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
Dat lijkt goedkoop, maar zou wel eens duurder kunnen uitpakken.
En daarbij komt dat het fijnfilter (het roze filter) zeker 50% fijnstof >1 micron doorlaat.
Jammer genoeg denken de meeste mensen dat de lucht schoon is omdat ze niks meer zien zweven, maar deeltjes tot 3 micron kun je niet waarnemen.
Of het moet zijn dat je de fijnstofconcentratie hebt gemeten. Dan hoor ik graag de resultaten.
Natuurlijk doet dit bouwsel altijd iets en dat is beter dan helemaal niets.
En mag ik vragen wat de statische druk van de ventilator is? Het lijkt mij, dat als de filter voller raken de capaciteit snel afneemt doordat dit type ventilatoren weinig druk op kunnen bouwen.
Ik denk, door iets meer te investeren, heb je een kwaliteitsunit die ook nog eens veel langer meegaat.
Als je wilt kan ik je adviseren over de juiste apparatuur en filters.

Groet, Kor


De fijnfilter is een f7 die filtert dus 50-65% van de > 1 micron, als ik je website zie verkoop je F9 en die zullen het ongetwijfeld nog beter doen. Statistische druk: geen idee, ventilator op max is iets van een 4-5000 cfm als ik me goed herinner.

EN ja gemeten, daarom dat ik het maakte eigenlijk (en omdat ik dit gewoon leuk vind als problem manager is het wat een beroepsmisvorming)

voor (zonder iets speciaal gedaan te hebben hiervoor):

bSKwz8PLzOphvsfr0qAodiQQ.jpg


Na 15 minuten :

1Ltd1aRX7bF3DNkAwoAmODmZ.jpg


Het werkt veel beter dan ik gedacht had eerlijk gezegd. Het enige nadeel (wat ik wat onderschat had) was dat hoe groot dit wel is. Als ik ooit het eens verander zal ik idd eerder gaan naar iets met een half filter zoals je op je site hebt. Het lijkt me een pak beter dan een stofzuiger die af en toe aanstaat omdat het continue filtert en gezien de prijs iets van een 100-125 euro heel betaalbaar voor iemand die dit als hobby doet.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dat lijkt goedkoop, maar zou wel eens duurder kunnen uitpakken.
En daarbij komt dat het fijnfilter (het roze filter) zeker 50% fijnstof >1 micron doorlaat.
Jammer genoeg denken de meeste mensen dat de lucht schoon is omdat ze niks meer zien zweven, maar deeltjes tot 3 micron kun je niet waarnemen.
Of het moet zijn dat je de fijnstofconcentratie hebt gemeten. Dan hoor ik graag de resultaten.
Natuurlijk doet dit bouwsel altijd iets en dat is beter dan helemaal niets.
En mag ik vragen wat de statische druk van de ventilator is? Het lijkt mij, dat als de filter voller raken de capaciteit snel afneemt doordat dit type ventilatoren weinig druk op kunnen bouwen.
Ik denk, door iets meer te investeren, heb je een kwaliteitsunit die ook nog eens veel langer meegaat.
Als je wilt kan ik je adviseren over de juiste apparatuur en filters.

Groet, Kor
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Die lucht is schoner dan bij mij in huis.. laat staan in m'n garage.. :) Inmiddels heb ik dat zelfde fijnstofmetertje ook binnen gekregen maar ben nog volop bezig met het opbouwen van de werkplaats....

Qua stofzuiger neig ik nu naar de starmix 1625. Ik zie weinig voordeel in de 1635 voor de hobbiest (en evenmin voordeel van een nog duurdere festool). Beide starmix machines zijn even sterk maar de 1635 kan je mee doorwerken terwijl het filter gereinigd wordt, de 1625 reinigt weliswaar automatisch maar niet tijdens gebruik. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat een probleem zou opleveren. Ik neem aan dat dat filter niet elke zoveel minuten gereinigd moet worden.

Qua luchtreiniging lijkt het product van Kor wel een kosteneffectieve oplossing en vermoed dat de metingen dadelijk ook wel bevestigen dat de komst van een luchtreiniger wel een must is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.