Figuurzaag: hand of electrisch?

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
32
3
Utrecht
Sorry, weer een gereedschapvraag van mijn kant. Hoe meer ik doe, hoe meer gereedschap ik nodig lijk te hebben ;-)

Ik ben met een klein houtwerkstukje bezig. Klein kinderspeelgoed. Nou heeft het vrij veel ronde vormen en merk ik dat dat met mijn decoupeerzaag vaak lastig is, omdat die niet altijd makkelijk met bochten overweg kan en het erg dicht bij mijn handen in de buurt komt.

Toen dacht ik aan hoe ik vroeger als kind op school met een hand-figuurzaag wel eens vormen uitzaagde. Dus toen dacht ik: ik koop een figuurzaag!
Echter, toen bleek dat er ook zoiets bestaat als een electrische figuurzaag. Mogelijk sneller/handiger. Maar neemt meer ruimte in op mijn werkbank. Maar ook weer niet zoveel, dus als het daardoor makkelijker/sneller gaat is dat wel fijn. Maar zo'n electrische figuurzaag lijkt dan weer verdomd veel op een lintzaag en daar heb ik een tijd terug serieus naar gekeken en besloten dat dat nog niet echt nodig is (ook ivm kosten en ruimte). Dus,... wil ik nu beslissen; figuurzaag: hand of electrisch.

Het gaat dus vooral om kleine houten speelgoed en andere kleinere werkstukjes met rondingen.

jullie suggesties zijn van harte welkom.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
230
172
Schouwen-Duiveland
Als je veel moet/wilt zagende elektrisch wel fijner dan een hand. Handzagen is een erg tijdrovende klus meestal.

Elektrisch is ook niet dat je snel meters kunt maken. Die je te hard dan loopt je zaagje snel weg.

Ik heb nog wel een elektrisch figuurzaagmachientje staan die voor een klein bedrag weg mag.

Ik meen een topkraft. Geen top spul maar voldoet goed. Zitten nog een berg zaagjes bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.549
590
Je kunt de kleine bochten eerst boren met fostnerboren van goede kwaliteit. Daar moet je dan weinig aan afwerken. De rest met decoupeerzaag.

1729150381275.jpeg
Eclipse decoupeerzaagbeugel 360° draaibaar - Baptist


Als je niet in dunne triplex zaagt maar in multiplex of in massief hout dan werk deze beugelzaag erg goed. Het blad is draaibaar zodat je niet snel door de beugel gehinderd wordt. Het boren moet hier niet meer, dit kan kleine binnenbochten maken, maar je kan uiteraard combineren met boren.


groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
14
1
Lelystad, Nederland
Ik heb ooit op een modelbouwbeurs een figuurzaagtafeltje gekocht dat aangedreven wordt mbv een decoupeerzaag. Licht, klein, alleen geschikt voor het kleinere werk. Maar wel stukken makkelijker op te bergen dan een complete figuurzaagtafel.
Misschien is dat een mooie tussenoplossing.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
137
83
Kapellen (Antwerpen)
Hoe meer ik doe, hoe meer gereedschap ik nodig lijk te mag hebben ;-)
geweldig toch 😇

MIjn elektrische Ferm figuurzaag wordt nog steeds af en toe gebruikt - 30 jaar oud en een heel basic machine, die zet ik in voor zaagsnedes die te fijn zijn om te frezen en voor objecten die te klein zijn voor de lintzaag.
Wat ik er het meeste op mis, is een snelheidsregeling en ik vind dat bij hard hout de zaagjes wel snel bot worden - dat kan ook aan de zaagjes liggen (of aan mijn figuurzaagskills)
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
401
72
Beverwijk. Noord Holland
Ik gebruik al zo’n 25 jaar een (ouder type) Proxxon DSH2. Ik gebruik hem ook heel veel om rechte stukken te zagen, met inachtneming van de drift van het zaagblad. Dus je gaat hem intensiever gebruiken als je er eenmaal een hebt.
Het verschil met een handfiguurzaag is dat je het werkstuk moet draaien tijdens het zagen, en dus niet stuurt met je zaagblad. Voor mij maakte dat wel verschil. Korte bochten kan ik beter zagen met de handfiguurzaag. Met een machine zaag je echter wel haaksere randen.
Het makkelijk kunnen verwisselen van zaagjes telt ook mee, zeker bij zaagwerk van bv gaten of sleuven binnen het werkstuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.