Fietsenberging bouwen met douglas - veel vragen van een hobbyist

DaanKT

Nieuw lid
11 jul 2020
7
2
Amsterdam
Beste forumleden, ik ben nieuw hier, en werd op dit forum gewezen op klusidee.nl en ik hoop dat ik deze vraag in het juiste deel van het forum plaats...

Tot nu toe alleen maar gelezen op het forum en een hoop nuttige info gevonden!
Maar nu wordt het tijd zelf weer iets te gaan bouwen en ik heb een hoop vragen, omdat ik nog nooit iets voor 'buiten' heb gemaakt (ok, niet liegen; een plantenbak van steigerhout)


Vrienden van me hebben mij gevraagd onderstaande fietsenberging voor hen na te bouwen, afkomstig van www.thebikeshedcompany.com

overdekte-fietsenstalling-voortuin-4.jpgspokeshed-3-2.jpg

De deksel kan omhoog klappen (dmv gasveer) en de deuren scharnieren naar buiten. De binnenmaat wordt ongeveer 90 x 200 cm. Het model wordt iets anders, met een recht plat dak (uit één geheel, zonder knik) maar wel met afschot. De achterkant en bodem van betonplex. De deksel van betonplex, bekleed met EPDM.
Ik heb de meeste onderdelen zo'n beetje wel uitgedacht, maar heb toch nog enkele vragen waar ik jullie hulp bij wil inroepen.

Het origineel is gemaakt van douglas, en dat wil ik ook gaan gebruiken.
Ik heb een vraag over de vellingdelen van de zijkant en deuren. Bij het origineel vallen deze delen (18mm dik) in een groef, die uitgefreesd is in het frame dat rondom zit.
Ik schat dat het hout voor het frame 50x50 of 65x65 douglas wordt. Zoals te zien is de opstaande rand aan de buitenkant vrij smal, zo'n 10mm. De groef zit dus zoals in deze tekening:
groef.jpg home01.jpg
Nu is de vraag: hoe diep moet ik die groef moet maken om het werken op te vangen? De vellingdelen worden max 90 cm breed (zijkant), of 130 hoog (deurtjes).
Een andere vraag: is die rand van 10mm voldoende om het 'schotelen' van de vellingdelen op te vangen? Of moet ik me daar helemaal geen zorgen over maken?

In het origineel lijkt het (n.a.v. andere foto's) of de vellingdelen aan de binnenkant verbonden worden door een lat, die vervolgens aan de palen is vastgezet. Ik zie nergens schroeven, dus ik ga er van uit het het genageld is. Moet ik de vellingdelen aan de palen nagelen /schroeven ? Of is zo'n steunlat voldoende? Moet ik daarbij nog houtlijm gebruiken of juist niet?
velling.jpgspokeshed-5-7.jpg

En dan de verbinding van de palen (het frame).
spokeshed-5-7 (3).jpg
Het lijkt alsof er lamello's gebruikt zijn, en nagels (dus geen lijm?). Maar ik begreep dat dat voor buitentoepassingen niet gaat. Wie kan mij daar een goede tip over geven?
Ik vind het erg mooi dat er geen schroeven te zien zijn (als die al gebruikt zijn), dus ik zou graag willen weten wat daar een mooie oplossing voor is.

Tenslotte de vraag mbt de afwatering. De vellingdelen staan / liggen aan de onderkant ook in de groef van het frame. Is het voldoende als ik daar gaten in boor zodat het water naar beneden kan worden afgevoerd? En moet ik dan al het hout (vellingdelen en paaltjes) rondom behandelen (beits), of is het juist beter om het 'kaal' te laten zodat het beter kan ademen?

Nog een vraag over het douglas; vaak is dat gedroogd verkrijgbaar. Is het verstandig om dat zelf nog even door te laten drogen of juist niet? Wat is het 'beste' vochtpercentage? Of maakt dat niets uit?

Er komen waarschijnlijk nog wat vragen bij, maar voorlopig zou ik al erg geholpen zijn als jullie mij verder kunnen helpen met het bovenstaande.

Alvast veel dank!
Daan
 

Bijlagen

  • groef.jpg
    groef.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 3
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik zou niet te droog hout gebruiken, want als het dan gaat uitzetten, komen er spanningen op. Die groef zou ik iets van 15 mm doen. Aan de onderzijde inderdaad gaten boren. Eigenlijk is het geen echt goede oplossing, maar beter dan geen gaten. Maar eigenlijk moet je de planken op de frames aanbrengen. Alleen doet dat afbreuk aan het geheel. Ik heb het ook zo met een tuinhekje gedaan omdat vrouwlief met zoals op de foto's persé planken in een frame wilde hebben. Die rand is bij mij ook vrij dun. Ik schat nog dunner dan 10 mm.

De liggers en staanders van de panelen zou ik met pen en gat verbindingen maken. En dan er voor zorgen dat je de staanders van binnenuit tegen elkaar aan kunt schroeven.

En las je gaat verven: gebruik damp-open verf. Anders ligt het er binnen de kortste keren weer vanaf.

Succes!
 

DaanKT

Nieuw lid
11 jul 2020
7
2
Amsterdam
@Superkees: Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb (natuurlijk) weer wat vragen:
Ik zou niet te droog hout gebruiken, want als het dan gaat uitzetten, komen er spanningen op. Die groef zou ik iets van 15 mm doen.
En heb je de planken in de groef vastgezet? En zo ja; hoe?

De liggers en staanders van de panelen zou ik met pen en gat verbindingen maken. En dan er voor zorgen dat je de staanders van binnenuit tegen elkaar aan kunt schroeven.
Pen en gat is geen probleem, maar van binnenuit schroeven zie ik niet voor me, hoe bedoel je dat? En gewone houtlijm voor buiten bij de pen/gat verbinding?

En las je gaat verven: gebruik damp-open verf. Anders ligt het er binnen de kortste keren weer vanaf.
Doe ik. Goeie tip.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik weet eigenlijk niet of ik ze vast gezet heb. Maar als ik nu moet kiezen, zou ik ze gewoon los laten. Voor buiten lijmen heb je een D4 houtlijm nodig. Bv Bison Woodmax (verkopen ze iig bij de Praxis).

Op de foto van de binnenzijde van de achterwand is een plaat vastgezet met latjes van 18x18 mm (?). Op die plek kun je schroeven horizontaal aanbrengen om de zijpanelen aan het achterpaneel te verbinden. Ik snap alleen niet wat die lat daar doet. Als je groeven maakt, heb je die lat niet nodig.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Dat rechte, vaste stuk in de knik zorgt wel voor veel meer stabiliteit. Zelfs als je voor één schuin vlak kiest, zou ik een deel boven ‘vast’ maken, dus het scharnierpunt iets uit de top.
 

DaanKT

Nieuw lid
11 jul 2020
7
2
Amsterdam
Op de foto van de binnenzijde van de achterwand is een plaat vastgezet met latjes van 18x18 mm (?). Op die plek kun je schroeven horizontaal aanbrengen om de zijpanelen aan het achterpaneel te verbinden. Ik snap alleen niet wat die lat daar doet. Als je groeven maakt, heb je die lat niet nodig.
Ja dat is duidelijk. Ik zit vooral nog even met de (pen-gat) verbindingen van de hoeken van het frame, waar de Engelse makers lamello's voor lijken te gebruiken. Zou lamello's / deuvels en lijm voldoende stevigheid bieden wanneer ik de planken niet vast zet?
 

DaanKT

Nieuw lid
11 jul 2020
7
2
Amsterdam
Dat rechte, vaste stuk in de knik zorgt wel voor veel meer stabiliteit. Zelfs als je voor één schuin vlak kiest, zou ik een deel boven ‘vast’ maken, dus het scharnierpunt iets uit de top.
Ja daar had ik al over nagedacht. Er komt een schap in, die al voor wat stevigheid zorgt. Ook komt er een bovenbalk op zo'n 40cm vanaf de achterwand. Ik denk er over om de voorkant nog een extra vast deel te geven zoals op onderstaande foto:
Op deze manier krijgen de zijwanden wat meer stabiliteit en worden de deuren wat minder zwaar.

spokeshed-5-1.jpg

spokeshed-5-2.jpg
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Amai dat is wel een erg mooi kot...voor een fiets :oops:

Er gaan grote momentkrachten komen op die linker en rechter hoeken vooraan onderaan, omdat er boven de deuren geen staander is, die zit pas bij het dak, en dit zijn zware deuren. Laat dat nu net de plaats zijn waar het water pas het allerlaatst wegtrekt. Maak daar dus zeker een heel sterke verbinding.

Verder is de schuine balk aan de binnenkant van de deuren fout gemonteerd (in beide voorbeelden!). Die leunt nu op de onderkant, terwijl die zou moeten leunen op de zijkant. Het doel van de schuine balk is een windverband, maar in deze constructie geeft die enkel extra gewicht om je hoeken nog sneller te doen scheuren.

Als zo'n firma al zo'n basisfouten maakt, is het waarschijnlijk geen slecht idee om de hele constructie aan een kritisch oog te onderwerpen.
 

DaanKT

Nieuw lid
11 jul 2020
7
2
Amsterdam
Amai dat is wel een erg mooi kot...voor een fiets :oops:
Er passen straks 3 fietsen in. En de eigenaars willen er twee dure sportfietsen in kwijt.

Verder is de schuine balk aan de binnenkant van de deuren fout gemonteerd (in beide voorbeelden!). Die leunt nu op de onderkant, terwijl die zou moeten leunen op de zijkant. Het doel van de schuine balk is een windverband, maar in deze constructie geeft die enkel extra gewicht om je hoeken nog sneller te doen scheuren.
Goede tip! Ik zal daar in de constructie rekening mee houden.

Als zo'n firma al zo'n basisfouten maakt, is het waarschijnlijk geen slecht idee om de hele constructie aan een kritisch oog te onderwerpen.
Daarom ben ik zo blij met iedereen die op dit forum meekijkt! Dank voor je reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.