festool zaagtafel TKS 80

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
195
22
Gendt
www.vlodt.nl
Beste leden,

Voor mijn klussen kijk ik naar een zaagtafel van festool. Het is een behoorlijke investering en vraag me echt af of het de moeite en vooral het geld allemaal waard is.
Ik betrek namelijk binnenkort een groter pand en denk er over na een stationaire zaagtafel / combitafel te kopen (Hamer). Dat is weliswaar een groter bedrag, maar lijkt me veel prettiger werken. Of zijn dit appels en peren?

Wie heeft er ervaring met de tafel? En is deze z'n geld waard?

Gr Peter

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Vraag is wat je ermee wilt doen. Het zijn machines met verschillende insteek. Een stationaire zaag staat op zijn plek en blijft daar, een bouwzaag is mobiel.
Let wel dat je met de genoemde zaag geen trekfunctie hebt, wat ik juist de kracht vind van de CS70. Die zijn gebruikt vaak redelijk betaalbaar te vinden, kun je altijd nog stationair bijkopen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Ik heb met name voor de TKS80 gekozen omdat
a. Ik mijn vingers graag wil houden
b. Een stationaire zaagtafel met alles erop en eraan te veel ruimte inneemt
c. Ik al in het Festool universum geïnvesteerd had (graag geen commentaar hierop)
d. De prijs/kwaliteit verhouding oké was omdat ik hem in DE besteld heb & een goede deal kreeg

Bijkomend voordeel (ook als punt a niet zou gelden) is dat de TKS80 wat meer zaagvermogen heeft dan de CS70. 80 ipv 70 mm dus & een groter zaagblad is ook gunstig qua zaagbeeld.
Ik had ervaring met trekfunctie omdat ik eens een CS50 heb geleend & vond dat niet zoveel handiger of aangenamer werken dan de standaard 'erdoor duwen' methode. Maar anderen denken daar weer anders over.

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
118
38
Alkmaar
Hier ook een tevreden TKS80 gebruiker. Ook een kleine werkplaats, dus handig weg te zetten. Andere Festool accessoires werken mooi samen met deze tafel. (Zelfde hoogte, onderling koppelbaar etc.)
Ik heb het extra geld graag over voor de kans op behoud van een vinger.
Stuur anders een PB als je meer wilt weten.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik heb met name voor de TKS80 gekozen omdat
a. Ik mijn vingers graag wil houden
b. Een stationaire zaagtafel met alles erop en eraan te veel ruimte inneemt
c. Ik al in het Festool universum geïnvesteerd had (graag geen commentaar hierop)
d. De prijs/kwaliteit verhouding oké was omdat ik hem in DE besteld heb & een goede deal kreeg

Bijkomend voordeel (ook als punt a niet zou gelden) is dat de TKS80 wat meer zaagvermogen heeft dan de CS70. 80 ipv 70 mm dus & een groter zaagblad is ook gunstig qua zaagbeeld.
Ik had ervaring met trekfunctie omdat ik eens een CS50 heb geleend & vond dat niet zoveel handiger of aangenamer werken dan de standaard 'erdoor duwen' methode. Maar anderen denken daar weer anders over.
Ik betwist je keuze niet, maar de trekfunctie is er niet per se voor schulpen, maar voor afkorten. Het scheelt dus potentieel een extra machine, wat met weinig ruimte gunstig kan zijn.
Het zaagbeeld van een CS is prima, voor alles geldt dat je zaagblad gewoon goed scherp moet zijn.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Als je het geld en de ruimte hebt en je hebt geen noodzaak aan verplaatsen, ben je met een Hammer altijd beter af. En wat je vingers betreft: met bewustwording heb je al 90% gewonnen. Zelf heb ik een eenvoudige aanvullende maatregel: altijd zagen met zaagkap en nooit mijn vingers onder de zaagkap.

• Leuk
Waarderingen: Emilio en Buddy

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik heb zelf de TKS80 en ze heeft mijn vinger al eens gered, maar desondanks ben ik er een beetje teleurgesteld in.
Ik heb zelf geen al te grote werkplaats, een voldoende grote formaatzaag past niet, dus mijn idee was ruw op maat met de invalzaag en dan de rest met de TKS80. Ik kocht de set versie vanwege de extra breedte en vooral de schuiftafel. Maar net die laatste is het probleem bij mij. Ze staat te ver van het zaagblad en door het aluminium zit er teveel flex in voor de preciese zaagsneden die ik wil (haaks vooral). Schulpen geen enkel probleem, maar het afkorten blijft prutsen.
Ik ben vorige maand bij festool naar een opleiding stationaire zaagmachines geweest en daar raadden ze de CS70 aan voor meubelbouw en keukeninstallaties en de TKS80 meer als bouwzaag.
Ik heb ook nog een makita afkortzaag, maar die is nog erger om haaks te stellen. Gewoon afkorten is perfect te kalibreren, maar de geleiders voor de schuiffunctie lopen niet parallel met het blad. Na heel wat opzoekwerk en trail & error heb ik ze beter gekregen, maar nog niet perfect.
Heel frustrerend voor zo'n dure machines. Achteraf gezien had ik misschien beter alles anders georganiseerd en voor een formaatzaag gegaan, maar daar heb ik ook niet veel vertrouwen meer in de basismodellen die momenteel in het budget vallen.
Al dat afstellen heeft wel als voordeel dat ik zelf alles kan bijregelen als er eens iets mis is. Je leert wel je machine kennen zo 😓

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
195
22
Gendt
www.vlodt.nl
Ik heb zelf de TKS80 en ze heeft mijn vinger al eens gered, maar desondanks ben ik er een beetje teleurgesteld in.
Ik heb zelf geen al te grote werkplaats, een voldoende grote formaatzaag past niet, dus mijn idee was ruw op maat met de invalzaag en dan de rest met de TKS80. Ik kocht de set versie vanwege de extra breedte en vooral de schuiftafel. Maar net die laatste is het probleem bij mij. Ze staat te ver van het zaagblad en door het aluminium zit er teveel flex in voor de preciese zaagsneden die ik wil (haaks vooral). Schulpen geen enkel probleem, maar het afkorten blijft prutsen.
Ik ben vorige maand bij festool naar een opleiding stationaire zaagmachines geweest en daar raadden ze de CS70 aan voor meubelbouw en keukeninstallaties en de TKS80 meer als bouwzaag.
Ik heb ook nog een makita afkortzaag, maar die is nog erger om haaks te stellen. Gewoon afkorten is perfect te kalibreren, maar de geleiders voor de schuiffunctie lopen niet parallel met het blad. Na heel wat opzoekwerk en trail & error heb ik ze beter gekregen, maar nog niet perfect.
Heel frustrerend voor zo'n dure machines. Achteraf gezien had ik misschien beter alles anders georganiseerd en voor een formaatzaag gegaan, maar daar heb ik ook niet veel vertrouwen meer in de basismodellen die momenteel in het budget vallen.
Al dat afstellen heeft wel als voordeel dat ik zelf alles kan bijregelen als er eens iets mis is. Je leert wel je machine kennen zo 😓
Afkorten doe ik met een kapex.
Ik zoek een bouwzaag maar voorzie dat ik op termijn de formaatzaag het beste aansluit. Vandaar ook mijn twijfels. Ik heb meer dan voldoende ruimte. Dan is verder geen probleem.

Wat lastig van de speling. Maar is dat niet in de marge?

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Op de machine zelf is het beter dan op de schuiftafel.
Die heb ik trouwens ook parallel moeten regelen met de tafel omdat je anders telkens opnieuw moet afstellen als je de afkortaanslag van de tafel naar de schuiftafel wisselt en omgekeerd.
Langere stukken gaan beter dan korte stukken omdat je de afkortaanslag dan anders geleid en vasthoud, maar afgesteld op 90 graden, dan zagen en 89,5 graden meten (bij een kort stuk dan, korter dan de afstand tussen het zaagblad en het draaipunt van de afkortaanslag) vind ik niet binnen de marge.
De schuiftafel van de CS70 is veel zwaarder uitgevoerd.

Over de lengteaanslag heb ik geen klachten.
Ik heb de zaag afgelopen zomer bij festool binnen gebracht omdat ik maar problemen bleef hebben met het afkorten en toen hebben zij alles nagekeken of alles binnen toleratie was en afgesteld en nadien had ik wel brandplekken bij het schulpen en weerstand bij het spouwmes.
Ik heb deze dan iets bijgeregeld zodat hij achteraan 0,2mm verder open staat en sindsdien zaagt ze perfect.
Als het echt spot-on moet zijn zet ik ze iets te breed en regel bij met de fijnregeling.
En alles van dezelfde breedte in 1 keer zagen zonder te verzetten.

Mijn idee toen ik deze kocht was dat ik ze ook kan meenemen naar de werf, maar daar is ze toch een tikkeltje te log voor.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
Ik had eerst gekozen voor een felder k540 maar kocht een huis zonder de daarbij behorende ruimte. De keuze was toen op een Mafell erica 85 gevallen. Met name vanwege de internet referenties en de zaaghoogte. Achteraf gezien voor mij niet de beste keuze. Ik had beter een goede vaste tafelzaag kunnen nemen. Iets als een minimax sc1 of sc 2. Bij de grotere zitten trouwens prima alternatieven voor de felder machines. Deze mafell erica zijn prima machines maar blijven bouwzagen. Als oud festool dealer weet ik dat dit ook geld voor de cs 70 Dit zijn prima machines maar als je platen moet verwerken niet de eerste keus. Ja het gaat prima als eerst met de invalzaag de plaat kleiner maakt. Als je een formaatzaag wil zou ik die nemen. Moet je voor je werk toch een andere keuze maken Festool is tegen hele goed prijzen tweedehands te verkopen. Mafell ook trouwens.
Succes

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Ben inmiddels tevreden gebruiker van een TKS80 tafel. Het kostte me aanvankelijk wel veel moeite om het zaagblad en spouwmes uit te lijnen om goed haaks te kunnen afkorten. Daar is een apart draadje over. In mijn gebruik (meubelbouw) heb ik geen last van speling van de roltafel en afkortgeleider. Heb de set gekocht met lengteaanslag, verbreding, verlenging en roltafel. Die zijn voor mijn gevoel onontbeerlijk, met alleen de tafel kun je niet zoveel. Daarmee is het wel een dure aanschaf. Heb geen vergelijk of er voor dat geld iets beters te koop is maar voor mij was de bescherming van mijn vingers doorslaggevend.

• Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
256
15
Ik ben nieuwsgierig naar de saw stop functie bij de TKS80. Geeft deze niet al te makkelijk een valse ingreep? Dat is namelijk kostbaar. Als mijn vinger(s) gereed worden door een ingreep, is het zeker niet te duur. Maar hoe vaak en/of hoe makkelijk grijpt de TKS80 in als het niet nodig is?

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Ik heb de zaagtafel sinds een jaar wekelijks in gebruik en heb geen valse ingreep meegemaakt. Heb het idee dat het systeem betrouwbaar is. Het werkt via een kleine spanning op het zaagblad en een stroom die gaat lopen als je het aanraakt. Om geleidbare materialen te zagen (metaal, nat hout) moet je de sawstop functie uitschakelen. Daar moet je wel goed op letten anders wordt het een duur geintje (vervangen sawstop cassette en zaagblad)

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Hier ook nog geen enkele keer vals getriggerd en 1 keer zijn werk gedaan.
Wel zoals Koenfu zegt de sawstop bypass inschakelen als je bvb isolatieplaten zaagt.
Als je niet zeker bent van een bepaald materiaal kan je de bypass inschakelen en enkele stukken zagen. Als daarna nog steeds enkel de groene led brand en de rode niet knippert is het veilig en kan je met ingeschakelde sawstop verder werken.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.394
1.154
Ulvenhout
Ik heb sinds een aantal jaar een TKS 80. Ik heb alleen de standaard set met daarbij de verbreding en kan prima uit de voeten. Wel heb ik een grote cross-cut slede gemaakt voor afkorten, zodat ik de afkortgeleider (welke ik dus gebruik als langsgeleider) niet hoef aan te passen. Alles wat ik op dit forum heb gepost heb ik met deze zaagtafel gemaakt.
1 keer is de sawstop geactiveerd terwijl dat niet zou moeten. Het zaagblad stond stil en ik was helemaal niet bezig met zagen. Festool heeft de machine toen terug genomen, alles gecontroleerd (niets gevonden) en met een nieuwe cartridge weer teruggebracht. Prima service. Je moet er alleen op letten dat wanneer het zaagblad stil komt te staan na het zagen je nog een paar seconden moet wachten met het aanraken van het zaagblad.

Wel heb ik er voor gekozen om een upgrade te maken naar een SCM SC2. Repeterend werk is daar toch iets makkelijker op te doen (bijvoorbeeld 4 frontjes afkorten op 80 cm)

Mijn TKS 80 komt dus ergens komend half jaar beschikbaar...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.