Festool TS55 FEBQ nieuw en ook een verbetering?

T

The Freeman

Guest
Festool heeft onlangs een nieuwe invalzaagmachine de TS55 FEBQ op de markt gebracht. De verschillen tussen de vorige invalzaagmachine TS55 REBQ zijn:

1. zaagbladen van 1,8 mm i.p.v. 2,2 mm
2. een spouwmes van 1,8 mm i.p.v. 2,2 mm

De nieuwe zaagbladen hebben wisseltanden en daartussen een dakrand. En het fijne zaagblad heeft geen 48 tanden maar 42 tanden.

Festool promoot de machine omdat je hiermee twee keer sneller kan zagen.

Nu mijn kijk op deze update.

Het een minimale aanpassing en ik had het fundamenteler gevonden als de nieuwe machine uitgerust zou zijn met een borstelloze motor. Het sneller kunnen zagen is bij mijn gebruik (af en toe inzetten van de machine) niet relevant. Het introduceren van zaagbladen van 1,8 mm die niet op de oudere invalzaagmachines gebruikt kunnen worden zie ik als een nadeel. Ook denk ik dat de slijpkosten hoger zullen zijn omdat er nu drie verschillende slijpvormen ingesteld en geslepen moeten worden.
Verder vraag ik mij af of het dunnere zaagblad wel voldoende stabiliteit levert, waardoor de tanden niet zijdelings kunnen bewegen. Kan een 42 tanden zaagblad fijnere, uitbreeklozere zaagsneden maken dan een 48 tanden zaagblad?

Wat zijn jullie gedachten over deze nieuwe Festool TS55 FEBQ machine?
En als je nog geen invalzaagmachine hebt en je zou kunnen kiezen tussen de TS55 FEBQ of de TS55 REBQ wat zou je keuze dan zijn en waarom?

Voor meer info kun je naar een video van Festool Nederland kijken.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
77
19
Voorne-Putten ZH
Ook ik heb het filmpje gezien dat Festool via de mail zond.
Inderdaad de aanpassing is minimaal en het zou Festool sieren als je dan bv een nieuw, lees dunner, spouwmes kon aanschaffen.
Waarom niet gewoon een nieuw zaagblad wat op de bestaande versie past!
Ook moet je eigenlijk de splinterbescherming vervangen, gaat maar om, 0,2 mm maar toch.
Verder vind ik het een prima machine hoor de TS55 , maar had eerst de Makita versie en daar was ik ook prima over te spreken. De Festool valt bij 45 graden zagen van je rail en de Makita niet. Als ik een nieuwe zou moeten kopen kocht ik weer een Makita, het prijsverschil maakt de Festool voor mij niet echt waar.
Even voor de goede orde ik ben een DHZ dus gebruik de machine niet dagelijks.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.945
834
Enschede, Twente
Ik lees her en der dat de nieuwe TS55 geïnspireerd is op een Mafell die blijkbaar goed verkoopt. Er zal ook iets meespelen van 'moeten' innoveren, omdat de TS55 al jaren nagenoeg niet veranderd is, op wat details na.
Zelf heb ik er weinig behoefte aan — met twee TS55's (eentje in een zaagmodule, de ander voor in de hand), alle types zaagbladen in de kast (sommige dubbel) en een flinke lengte aan rails die bij omschakeling allemaal een nieuwe zaagstrip nodig hebben, zijn de kosten me te hoog. En dat twee keer zo snel kunnen zagen lijkt me een gezocht argument.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
93
73
Het grootste voordeel van het smaller blad lijkt mij dat je minder zaagsel fabriceert.
Ik heb zelf de Makita en zou zo’n nieuw blad wel eens een kans willen geven als mijn huidig blad aan vervanging toe is. Er een nieuwe invalzaag voor kopen als je een TS55 hebt zou ik niet doen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
317
82
Rotterdam
Ik lees her en der dat de nieuwe TS55 geïnspireerd is op een Mafell die blijkbaar goed verkoopt. Er zal ook iets meespelen van 'moeten' innoveren, omdat de TS55 al jaren nagenoeg niet veranderd is, op wat details na.
Zelf heb ik er weinig behoefte aan — met twee TS55's (eentje in een zaagmodule, de ander voor in de hand), alle types zaagbladen in de kast (sommige dubbel) en een flinke lengte aan rails die bij omschakeling allemaal een nieuwe zaagstrip nodig hebben, zijn de kosten me te hoog. En dat twee keer zo snel kunnen zagen lijkt me een gezocht argument.
Bert, ik neem aan dat de voet van de nieuwe versie niet is veranderd. Dat zou niet logisch zijn, want dan kan je ze nooit door elkaar gebruiken met dezelfde verzameling rails. Ik ben daarom van mening dat je geen nieuwe zaagstrip nodig hebt ;)

Ter verduidelijking: die 0,4mm dat het zaagblad dunner is, zal effect hebben aan de rechterkant van het zaagblad. (Ervanuitgaande dat de machine qua bouw / voet / startpunt van de as niet is gewijzigd.)
 
T

The Freeman

Guest
@beansr Een spouwmes van 1,8 mm voor de TS55 REBQ levert Festool niet omdat dit onveilig is. Als je met een spouwmes van 1,8 mm op de TS55 REBQ gaat zagen met een zaagblad van 2,2 mm dan kan het zaagblad afgeklemd kunnen raken.

@Bert Vanderveen Ik verwacht inderdaad dat de zaagstrips van de lineaal niet vernieuwd hoeft te worden omdat de flenzen van beide machines op dezelfde maat staan.

@Superkees De TS55 FEBQ heeft geen kickback stop.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Dat dunnere blad komt voort uit de accu variant. Dunner blad geeft minder weerstand en kan hierdoor sneller zagen of met minder vermogen. In principe moet je elke keer als je je blad verwisseld een nieuwe strip monteren. (Doe ik ook niet hoor) Ik Heb het bekeken omdat ik het zeer interessant vind als ik veel eiken bladen moet schulpen. Dan maakt het me uit. Al is het maar 30% sneller als je 2 uur aan het zagen bent is dat wel veel.
Het zou dus wel kunnen als je het spouwmes verwijderd. Daar heb ik een hekel aan dus voor mij zijn de dunnere bladen (ik heb er 2) voor de afkortzaag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Laat wel gezegd zijn dat Mafell top gereedschap is. En dat we wel een beetje aan het mieren zijn. De verschillen tussen de zagen zijn er. Maar voor de meeste van ons is de snelheid niet het belangrijkst. Bij mij gaat met passen en meten de meeste tijd versleten. Zuiver en haaks is het belangrijkst. Dat doen ze naar mijn mening allebij prima.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.969
868
Oss
Ik ben het helemaal met je eens Wim, ik heb zelf ook de mafell, maar ik denk zeker dat de festool hier niet voor onder doet.
Ik had een festool 300 decoupeerzaag en wilde eigenlijk een mafell aanschaffen, maar wat werd het..., weer een festool, maar nu de 420 op accu. Deze bevalt uitstekend, op de aan/uitknop na, omdat ik de machine niet uit kan zetten als ik deze met 1hand gebruik :p
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
727
31
BE / Tienen
Wat ik nog altijd geweldige troef vind van festool t.o.v. de mafell is het plug-it systeem. Eens je het gewoon bent mis je het echt wel bij apparaten die het niet hebben. Wordt vaak vergeten als men festool & mafell vergelijkt, maar ik vind het echt geweldig. Je kan het dan zogenaamd wel namonteren, maar je bent de garantie kwijt en een contact dat aan de machine bengelt is niet hetzelfde als de socket rechstreeks op de behuizing van het apparaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.969
868
Oss
Nou, daarover kunnen we van mening verschillen.
Persoonlijk zie ik het voordeel niet van zo,n plug-it systeem.
Misschien als je het op een andere manier gebruikt, zoals de snoer bevestigen aan de stofzuigerslang, ja dan kan ik het me indenken.Anders is het toch weer een extra handeling.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Ik heb een stofzuiger met automatische aanslag op zolder staan. Lange (stofzuiger)slang via plafond naar beneden. Parallel aan de slang loopt een( lang) Festool netkabel. Ik kan bovenfrees/invalzaag/schuurmachine op afzuigslang EN netkabel aansluiten en stofzuiger slaat automatisch aan als ik wil beginnen.
Inderdaad erg handig.

Bij normaal gebruik, zit het plug-it systeem niet in de weg. Dat laat je gewoon zitten, geen extra handeling dus.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: brt

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Het Plug-It systeem heeft onmiskenbare voordelen. Veel minder rommel op de werkplek van snoeren die rondslingeren. Het systeem is bedrijfszeker. Een regelmatig terugkerende storing aan draagbare machines is een beschadigde kabel. Door slijtage (te kort plooien aan aansluiting machine) of mechanische beschadiging van de kabel zelf. Is bij Festool een kabel defect, dan is hij eenvoudig te vervangen. Maar sowieso is de kans op beschadiging al kleiner dan bij een vast snoer.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en brt

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
727
31
BE / Tienen
Nou, daarover kunnen we van mening verschillen.
Persoonlijk zie ik het voordeel niet van zo,n plug-it systeem.
Misschien als je het op een andere manier gebruikt, zoals de snoer bevestigen aan de stofzuigerslang, ja dan kan ik het me indenken.Anders is het toch weer een extra handeling.
Laat ons dan maar van mening verschillen :), ben echt fan. Slechts 1 snoer op de werkplaats, ook als je met 5 machines aan de slag gaat. machines snel veilig opzij zetten, geen risico om achter een kabel te blijven hangen... is doorheen de jaren een manier van werken geworden die ik echt niet meer wil missen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en mathieu

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.969
868
Oss
Mijn machines ruim ik na gebruik weer op in de betreffende koffer, vooral, omdat ik de ruimte niet heb om dat aantal machines te laten slingeren. Ik gebruik dus eigenlijk altijd de bij de machine behorende kabel.
Als ik de machines echt intensief zou gebruiken zou ik waarschijnlijk voor het grootste gedeelte voor accumachines gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.