Festool stofzuiger

Ton16

Nieuw lid
3 sep 2024
1
0
Acquoy
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een stofzuiger van festool maar ik zie de bomen door het bekende bos niet meer ,
het is voor de hobby ,ik heb op internet al wat gesurft maar kom er niet uit .
en wie heeft er ervaring met kopen in Duitsland waar je setjes kunt kopen die je in Nederland niet ziet.
graag jullie meningen ervaring .

gr; ton
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
594
108
Stiens
DagTon,

Met rubart.de had ik een goede ervaring. Wat stofzuigers betreft kan ik je misschien helpen door te wijzen op de belangrijkste kenmerken:
- Grootte van het stofopvangcompartiment.
- De fijnstofklasse.
- Al dan niet met bluetooth bedienbaar.
- Lengte van de bijgeleverde slang.
- Mogelijk verschil in vermogen / zuigkracht

Ik kan mij niet voorstellen dat Festool in Duitsland en Nederland verschillende assortimenten verkoopt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.887
Gaanderen
Voor de hobbyist zou ik kiezen tussen de ct midi ct 22 of de ct 26 of een ander type met ctl ervoor.
Vroeger werden de festo stofzuigers gemaakt door Wap/alto sr 5 sr 201 en de sr 151 waren 100% wap stofzuigers. Dat is dus ook een prima merk als je het juiste type kiest naast starmix. Dan heb je de duurdere merken wel gehad.
Er zijn maar heel weinig merken die zelf hun stofzuigers maken festool is er een van de andere labellen gewoon.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Het volume van de opvang is het grootste verschil. Verschil in zuigkracht is er amper. De gedachtengang bij mijn keuze was, ik wil een cycloon, dus dan kan ik de kleinste stofzuiger nemen. Het is dus de mini (CTL Mini I) met voorafscheider (CT-VA-20) geworden. Niet de goedkoopste of meest compacte combinatie.

T.a.v. de stofklasse, da's je vrije keuze. Voor de pro's is het anders, als die op klus gaan worden er eisen gesteld.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Festool heeft inderdaad een uitgebreid gamma stofafzuigers, de typeaanduiding begint altijd met CT (CleanTec) en je keuze kan onder meer bepaald worden door:
  • snoer (CTx waarbij x voor de stofklasse staat) of accu (CTxC) - de accu-toestellen zijn intussen ongeveer even goed als de snoertoestellen. De toestellen gebruiken telkens twee batterijen en de looptijd is vergelijkbaar met de looptijd van de batterijen voor de aangesloten toestellen.
    Als je vooral in je werkplaats gaat werken, ben ik voorstander van netsnoeren (en de automatische aanschakeling als je het toestel op het stopcontact van de stofzuiger aansluit).
  • L, M of H klasse - bij Festool zijn de stofzuigerzakken en de fijnstoffilters van L en M klasse dezelfde, alleen zit er bij de M klasse een extra controle op luchtstroom (dus als de zak vol is, er zit ergens een verstopping of je hebt niet de juiste instellingen voor de gebruikte apparatuur & slang, gaat die piepen). Ik vind dat handig, onder meer omdat ik verschillende slangen gebruik, maar het kost wat meer en als je zorgvuldig met je instellingen omgaat, kan je dat zelf controleren.
    Mijn "grote" stofzuiger is een M klasse (CTM 26), de draagbare (CTL SYS) en de accustofzuiger (CTLC Mini) zijn L klasse
  • Automatische filterreiniging (E AC in de aanduiding) of niet - als je met stofzuigerzakken werkt, is dat niet nodig, als je fijner stof dan hout gaat opzuigen houdt de automatische filterreiniging de doorstroming wel beter op peil. Met een voorafscheider (cycloon) komt er heel weinig tot in de stofzuiger, met die combinatie heb ik de allereerste stofzuigerzak pas na een jaar of drie moeten vervangen (de bak van de cycloon gemiddeld ongeveer maandelijks leeggekieperd).
    De meerprijs van de voorafscheider is een veelvoud van stofzuigerzakken, die koop je dus vooral voor het gebruiksgemak, omdat je met de voorafscheider bovenop de stofzuiger gewoon gemakkelijker de slangen kan wisselen, óf omdat je vindt dat Festool extra geld moet krijgen.
    De mini en midi accustofzuiger zijn uitgerust met manuele filterreining.
  • Draagbaar (met schouderriem - die hebben "SYS" als achtervoegsel) of toestel (met wielen) om op de grond te zetten
  • Grootte van de opvangbak (mini heeft bak van 10 liter, CT15 en midi 15 liter, bij de anderen is het nummer de grootte van de opvangbak - telkens 2,5 liter aftrekken voor het nuttige opvangvolume met een stofzak)
Ik ben het helemaal eens met @Wim Kluck 's advies om voor een Mini of Midi in L klasse te kiezen en daar zoals @knotwilg een (inderdaad dure) voorafscheider voor te zetten. Je stofzuigerzakken geraken dan nauwelijks vol, waardoor de automatische filterreiniging ook geen noodzaak meer is.

Bluetooth is wel zeker aan te raden, dat is niet altijd standaard geïntegreerd.
RFID voor slangen is leuk (zit in alle nieuwere modellen), maar geen noodzaak.

Bij mijn weten is het aanbod in Duitsland hetzelfde als in België en Nederland, de Duitse markt is wel veel groter, waardoor de verdelers grotere hoeveelheden aankopen en dus betere inkoopprijzen krijgen. De 3 jaar garantie na registratie geldt sowieso Europees en via de Festool-app.

Voor Festool kijk ik doorgaans eest bij
  • Rubart.de - grote voorraad, OK leveringen naar België voor producten op voorraad (doorgaans twee à drie werkdagen), bijna altijd de beste prijs voor Festool, klanten in België krijgen mails standaard in het Frans (maar als je in het Duits antwoordt, doen zij dat ook), verzendingskosten voor grotere bestellingen (op pallet) kunnen oplopen
  • 't Pannenhuis (Kalmthout) - bijzonder goeie informatie, goeie service door enorm sympathieke mensen, verschillende machines op voorraad, doen soms iets speciaals maar normaal volgen de prijzen de catalogus van Festool :)(), hebben ook CMT frezen, Salice scharnieren enz..
  • Klium - goeie voorraad, bijzonder goeie service, mijn standaard go-to voor alle Knipex en Bahco, levering de volgende werkdag (gratis voor bestellingen boven 125 euro)
Maar omdat ze af en toe leuke aanbiedingen hebben ook wel bij Maschinenhandel Meyer (uitgebreide youtube-informatie met leuke workshops en levering naar België doorgaans héél snel), Toolmax (echt alleen maar voor de speciale aanbiedingen) of bij Toolstation (die hebben af en toe een op=op van einde voorraadproducten aan leuke prijzen)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
(inderdaad dure)
Code:
01-2021  CT Vorabscheider CT-VA-20 204083:       286,28 nu 334,99 ---> +17%
01-2021  Absaugmobil CTL Mini I Cleantec 574840: 369,71 nu 453,17 ---> +22,5%

... en fors duurder geworden :( (veel stevige kunststoffen zijn fors duurder geworden, kunststof prijzen zijn al jaren "speculatief")
 
Laatst bewerkt:

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
104
64
Tilburg
Ik koop Festool meestal online bij Kruis Gereedschappen. Zijn vaak erg gunstig geprijsd, en is een fysieke winkel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.887
Gaanderen
Het geld voor het kunststof zal het niet zijn. Wel de machine en de mal om dit te maken.
Gardena schijnt de enige in Europa te zijn die dit op grote schaal kan. Zij maken ook alle systainers.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Voor hoeveel geld aan kunstof zou daar inzitten ?
De weg van ruwe kunststofproducent tot de uiteindelijke consument is lang en iedere stap pakt marge. Het overgrote deel van de fabrikanten van kunststof producten kopen halffabrikaten in, "compounds", voor het spuitgieten, kalandreren, rotatiegieten, dieptrekken etc. Dat is dan een granulaat, korrel, waar alle hulpstoffen, pigmenten etc al in gesmolten zijn. Kunststof op zich is niet duur want voornamelijk energie, de bewerkingen en andere grondstoffen die er in gaan zijn dat wel.

De grootste spuitgieter ter wereld, in aantal machines is Lego. Maar uit die machines krijg je niet een hele stofzuiger of glijbaan. Daar heb je hele grote apparaten voor nodig met heel veel persdruk.

Dan de mallen, ja die kosten heel erg veel, als je echt goede in Europa laat maken. Die hebben dan ook een levensduur van een aantal decennia als er netjes mee wordt omgegaan. Niet als je glasvezel versterkt kunststoffen gebruikt, dan slijt het snel. Wat denk je waarom een bijvoorbeeld een Hartman vroeger zo weinig wisselingen in de collectie had. Een goede mal gooi je niet zomaar weg.

In een stofzuiger zit nog koper, maar zo'n voorafscheider is alleen maar wat kunststof en energie.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
819
200
Dan de mallen, ja die kosten heel erg veel, als je echt goede in Europa laat maken. Die hebben dan ook een levensduur van een aantal decennia als
Ik begrijp je verhaal en je hebt natuurlijk wel een punt, ik wilde maar aangeven dat de prijsstijging hierboven niet zozeer uit het kunststof komt maar uit de rest van de keten.
Heb ooit in een gereedschapmakerij gewerkt (van de gloeilamenfabriek uit het zuiden) waar ook spuitgietmatrijzen gemaakt werden; gaan geen decennia mee maar pak hem beet 250.000 schoten.
En, zoals je zegt in die voorafscheider zit verder niets dan wat kunststof.
In de basis geen heel veel ingewikkeldere product om te spuiten dan bijv. een bierkrat, wel wat meer onderdelen natuurlijk, maar ik denk dat met name op die voorafscheider heel veel marge zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.