Festool Rotex, zijn er andere kwaliteit merken die zoiets in het assortiment hebben?

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
238
173
Schouwen-Duiveland
Nu mijn Parkside machientje al heel erg snel de geest gaf. Zijn er andere merken die een rotex achtig apparaat hebben?
Ik bedoel Makita, Dewalt, Milwaulkie of Metabo?

Ik ben niet echt opzoek ofzo maar ik ben. E-Nieuws of andere merken zoiets in hun gamma hebben.

De Festool Rolex is behoorlijk duur namelijk.
 

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
12
14
Heel
Ik gebruik met plezier mijn Dewalt DWE6423. Verwijderd snel materiaal, ligt prima in de hand en is goedkoop in aanschaf (86euro bij amazon op het moment). Stofafzuiging icm met mijn bouwstofzuiger werkt ook prima.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
145
87
Kapellen (Antwerpen)
De Rotex-reeks onderscheidt zich van "gewone" excentrische schuurmachines (zoals Festool ETS, Mirka, Metabo, ...) door de mogelijkheid om de schuurzool ook direct aangedreven te gebruiken ("ROTerende EXcenter"). De machine haalt dan de "power" van een bandschuurmachine, maar met meer controle.

Bij mijn weten heeft Bosch een equivalent (GET ipv GEX, bij Bosch heet het "direct aangedreven padrotatie") die volgens reviews goed is, maar voor een vergelijkbare samenstelling (systainer, accessoires...) ook niet echt zo veel goedkoper (zeker niet vergeleken met de Duitse prijzen). Ik heb de Festoolversie gekocht omdat die in mijn Festool-ecosysteem past (en omdat het gewoon een ongelofelijk fantastische machine is). Als je andere Bosch-toestellen hebt (of andere toestellen in L-box), lijkt die GET me zeker een goeie optie.
Makita heeft ook een equivalent (BO6050), daar het het "geforceerde rotatieactie", op websites ziet die er goedkoper uit, maar die heb ik nog nooit in actie gezien, dus daar kan ik weinig over zeggen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.670
797
Enschede
ingoogni.nl
Als alternatief kun je nog kijken naar gebruikte Festool RAS/RAP, maar die zijn alleen rotatie. Als je alleen naar rotatie kijkt is er heel veel in de poets wereld met een M14 aansluiting waar dus ook een schuursteunschijf op past.

De meeste andere merken hebben alleen een 150mm in collectie tegen Festool ook nog een 90 en 125. Die eerste met allerhande voetjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Als alternatief kun je nog kijken naar gebruikte Festool RAS/RAP, maar die zijn alleen rotatie. Als je alleen naar rotatie kijkt is er heel veel in de poets wereld met een M14 aansluiting waar dus ook een schuursteunschijf op past.

De meeste andere merken hebben alleen een 150mm in collectie tegen Festool ook nog een 90 en 125. Die eerste met allerhande voetjes.
Ik heb de ras115 en vind dit meer haakse slijper a chtig dan een rotex.
Kijk anders een naar een festool wet met 8 mm schuuruitslag. Alleen nog tweede hands te verkrijgen. Koop je een oude machine vervang dan de zool. De oude zolen vergaan en dan krijg je een kleverige massa om je as.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.