Festool domino DF500 voor 90°-verbindingen van plaatmateriaal

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als de domino's gewoon in het hout komen, dan op de staander de onderkant van de plank aftekenen, en die als referentielijn gebruiken. En bij de planken natuurlijk de onderkant van de machine ook uitlijnen op de onderkant van de machine.
Dus (inderdaad) zoals Rik schrijft, zolang je in zowel de plank als de staander van hetzelfde streepje uitgaat maakt het niet uit dat de domino niet 100% in het midden zit.

Even in foto's:
IMG_1131.jpg
In de plank: Dus NIET zo (uitlijnen vanaf boven)...

IMG_1132.jpg
maar uitlijnen vanaf onder, op de zool van de machine.

IMG_1133.jpg
En op de staander op deze manier (voor de foto heb ik hier de machine iets naast het streepje geplaatst), waarbij de rechterkant van het plankje op mijn foto natuurlijk de onderkant van de staander is.
Of door de manier van Rick, om een strook ter lengte van de benodigde uitsparing tussen de planken op de staander te klemmen, en daarmee een aanslag op de plaats van dit streepje te creëren.
Het streepje is dus de onderkant van de plank, waardoor de plank op de juiste hoogte uitkomt, ongeacht de dikte van de plank of de plaats van de domino daarin.


Edit, zie nu dat de tekening van kast helemaal niet 90 graden gedraaid is wat ik eerst dacht. Ik dacht aan een smal staand (boeken)rek. Dan is wat ik hierboven noem als staander dus de bovenregels en de onderplaat, en de planken zijn de rechtopstaande tussenplaten in jouw tekening. Maar het maakt voor het principe niets uit. Dus gewoon consequent OF links OF rechts van de tussenplanken aftekenen.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Nee niet helemaal, dat 'probleem' lost die domiplate wel op als het goed is.

In onderstaand voorbeeld zijn de blauwe vrij makkelijk te positioneren, hoef je niks voor uit te meten maar gebruik je de aanslag van de machine.
De rode zijn lastiger omdat die niet aan de rand van het materiaal zitten, je hebt daar geen vaste referentie.
Dus hoe zorg ik dat de ik de gaten in bijvoorbeeld de onderplaat frees zodanig dat de twee tussenplaten op de positie komen die ik wil?
Bekijk bijlage 96020
Op de rode plekken schroef je de boel gewoon vast, anders wordt het monteren een crime. Mooier is nog om boven de panelen in te kopen waar de stroken komen (zie Viten op YouTube).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Op de rode plekken schroef je de boel gewoon vast, anders wordt het monteren een crime.
Ik ga er vanuit (en ik denk Bert met mij) dat er nog een bovenplank op komt, die de bovenkant van de latten aan te zicht onttrekt? En dat de andere kant van de bodemplaat ook niet van onderaf zichtbaar is?
Dan hoef je die tussenplanken inderdaad niet blind te bevestigen.

Met schroeven kan, maar je hebt juist de domino ook om alles goed uit te lijnen en met de montage niets meer op zijn plaats te hoeven houden en/of uit te meten (wat dan vervolgens weer kan verschuiven tijdens het schroeven).

De rode aan de onderkant kan je in ieder geval wel met domino's doen. En die planken erin zetten voordat je de bovenregels erop legt. Een extra handje/hulpje is dan wel handig om te voorkomen dat ze omvallen en er iets uitbreekt, maar dat is sowieso verstandig.
Voor de bovenregels zou ik er ook domino's in frezen, maar dan in de bovenregel zodanig diep dat de frees er helemaal doorheen gaat. Dat je dus van bovenaf in het gat kijkt. En na het erop leggen van de bovenregels (die je dan dus aan de zijkant al hebt bevestigd met domino's) de domino's er van bovenaf inslaan (en dan nog iets dieper doorslaan met iets duns of een 2e (halve) domino erbovenop, zodat de eerste onderin het gat van de plank komt te zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Deze 5mm plaat klem ik in jou geval op de bodem van de kast en druk de bodem van de domino of lammelo daar tegenaan.
Zoiets was ook mijn idee inderdaad!
Als de domino's gewoon in het hout komen, dan op de staander de onderkant van de plank aftekenen, en die als referentielijn gebruiken. En bij de planken natuurlijk de onderkant van de machine ook uitlijnen op de onderkant van de machine.
Dus (inderdaad) zoals Rik schrijft, zolang je in zowel de plank als de staander van hetzelfde streepje uitgaat maakt het niet uit dat de domino niet 100% in het midden zit.
Kijk en als jij het ook zegt dan moet dat wel de juiste methode zijn. Binnenkort maar even een proefje maken.

Op de rode plekken schroef je de boel gewoon vast, anders wordt het monteren een crime. Mooier is nog om boven de panelen in te kopen waar de stroken komen (zie Viten op YouTube).
In dit geval is dat zeker een optie, maar ik zie het ook wel als mooie leerkans voor als het een keer niet wil.
Viten bleek na een tijdje zoeken Vitten te heten, kan het filmpje wat je bedoelt niet zo snel vinden maar snap wat je bedoelt met dat inkepen, dat was inderdaad een goed idee geweest (maar het hout is al besteld). Zal het onthouden.

Ik ga er vanuit (en ik denk Bert met mij) dat er nog een bovenplank op komt, die de bovenkant van de latten aan te zicht onttrekt? En dat de andere kant van de bodemplaat ook niet van onderaf zichtbaar is?
Dan hoef je die tussenplanken inderdaad niet blind te bevestigen.
Ja er komt nog een bovenblad op.
Uiteindelijk moet het zoiets worden, met een spoelbakje er in, om de handen te wassen en kwasten uit te spoelen etc.

1609962066388.png

Dank allen!
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik stoor me er vooral aan dat er geen vaste aanslag voor 18mm is. Heb net een domiplate besteld om te kijken of dat beter bevalt, mag binnenkort een hoop kasten bouwen voor in m'n werkplaatsje dus kan het dan eens goed testen. Ben benieuwd wat de handigste methode is om een domino midden in een plaat te krijgen voor bijvoorbeeld een legplank, dat heb ik nog niet eerder geprobeerd.
Het is inderdaad juist een voordeel als je de domino’s niét in het midden van de plank freest, niet alleen qua plaatdikte-variatie, maar ook omdat er meer materiaal boven de domino zit (in de legplank), zodat de plank meer gewicht kan dragen. Tenminste, als je de plank tijdens het assembleren dan wel met de juiste zijde omhoog monteert ;) Ik frees de Domino’s altijd in refererend vanaf het bovenvlak, ofwel de mooie kant van de plank, in de staanders teken je de plank posities dan ook af refererend vanaf de bovenzijde van de kast. Voordeel is dat je dan ook gelijk kunt zien aan waar de Domino’s zitten wat de bovenkant van de plank is.

Rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.