Ferm 20 Volt accu tacker

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Al enige tijd ben ik rond aan het kijken naar een 18GA tacker, ik heb hierbij verschillende draadjes op de forum gelezen. Ook werd door mij internet geraadpleegd om informatie te krijgen. Mijn voorkeur gaat uit naar een accu aangedreven tacker waarbij ik de accu op diverse machines kan gebruiken. Tijdens de zoektocht bleek dat ik ook nog een andere machine op mijn verlanglijstje had staan. Na wikken en wegen besloot ik toch voor de andere machine te gaan waardoor er maar weinig budget over bleef. Een tacker van Makita Dewalt of een ander bekend merk kwam niet meer in beeld, mede omdat ik nog geen ander accu gereedschap van deze merken heb. Bij mijn zoektocht kwam ik ook de tacker van Ferm tegen welke compleet met accu, lader en spijker/nieten geleverd wordt.
Omdat ik mijn bedenkingen had maar weer internet geraadpleegd, diverse ervaringen van Ferm gevonden van goed tot slecht. Verder bleek dat het een Nederlands merk uit Zwolle was.
Omdat ik geen ervaring met tackers heb besloot ik om een gok te wagen en voor nog een €70,= online de tacker besteld. Bij het bestellen van de tacker had ik niet het idee om een topmodel te ontvangen dus mijn verwachtingen waar getemperd.
Vandaag was het zover na een mail van de bezorger werd de tacker geleverd. Nadat de plastic zak was geopend bleek dat de tacker in een doos was verpakt (Foto1)3BA3D90C-7C84-4F99-925C-2DE486763CE7.jpeg
De doos was netjes verzegeld en na openen van de doos lag de tacker met de meegeleverde goederen netjes in het doosje (foto 2).
Verder zaten er diverse nieten en spijkers in een doosje, ook een haak om de tacker aan je broek te hangen was aanwezig. Alles zag er netjes en verzorgd uit.
Nadat de tacker uit de doos was gehaald viel de afwerking zeker niet tegen. De tacker bleek voorzien te zijn van een led licht die met een afzonderlijke schakelaar bediend kan worden zonder de trekker te gebruiken. Boven op de machine bevindt zich een grote draaiknop waarmee de inslag diepte ingesteld kan worden. Bij het draaien zijn er 48 verschillende standen te kiezen.
Na het laden van de accu, die nagenoeg vol bleek te zijn, werd het tijd om de tacker te proberen.
Als eerste bleek dat de tacker geen beveiliging had tegen het droog schieten. Zonder spijkers/nieten is de machine te bedienen waarbij hij een deukje achterlaat. Ook bleek dat je niet van enkel naar meervoudig spijkeren/schieten kan wisselen. Allemaal bij elkaar een gemis maar ik had voor dit geld ook niet vee verwacht. Voor mij is het belangrijkste dat de spijkers goed in het hout komen net onder de oppervlakte.
Om dit uit te proberen werden de langste spijker, 30mm, geladen en de spanning op half gezet. Resultaat was dat de spijkers uit bleven steken. Vervolgens de machine op 3/4 en vol gezet wat geen verbetering gaf.
Na dit toch een beetje tegen vallend resultaat werden de kortste spijkers geladen, hierbij ook de spanning op eerst 1/2, 3/4 en vol gezet. Ook nu bleek dat de spijkers iet geheel verzonken werden en bleven uitsteken (Foto 5 en 6)

Wat verder opviel was dat bij het overhalen van de trekker er even niets gebeurde waarna een spijker werd ingeschoten/geslagen. Ook had ik het idee dat de machine af en toe weigerde.

Alles bij elkaar een teleurstellende ervaring en ik besloot om de machine terug te sturen.
Bij het aanmelden voor een retour stond in de voorwaarde dat de machine in de originele verpakking ongeopend en ongebruikt moest zijn!!!
Volgens mij, heb je gewoon het recht om de machine terug te sturen als deze niet voldoet.

Als er iemand is die een andere ervaring met een soort gelijke tacker heeft en weet wat ik verkeerd doe hoor ik het graag anders gaat hij morgen met de post retour.

Bijlagen

• 06C880B3-0C5F-4A18-A72F-9F8FE9F43E75.jpeg
    06C880B3-0C5F-4A18-A72F-9F8FE9F43E75.jpeg
    134,8 KB · Weergaven: 28
  • 1CABCB35-D752-4651-A640-CDBF4233D1BC.jpeg
    1CABCB35-D752-4651-A640-CDBF4233D1BC.jpeg
    79,4 KB · Weergaven: 24
  • 7D53EB27-C301-4C7A-919E-65AC0A13EEC0.jpeg
    7D53EB27-C301-4C7A-919E-65AC0A13EEC0.jpeg
    70,6 KB · Weergaven: 32
  • 84BF4EE1-6AEC-436A-AB83-844147072E10.jpeg
    84BF4EE1-6AEC-436A-AB83-844147072E10.jpeg
    42 KB · Weergaven: 35
  • 5B166C7E-F730-4176-90D0-FECAFD6A725F.jpeg
    5B166C7E-F730-4176-90D0-FECAFD6A725F.jpeg
    42,5 KB · Weergaven: 36

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.283
637
Duidelijke review. Ferm maakt zijn handelswaar volgens mij niet zelf. De wisselende beoordelingen lijken wel realistisch. Ik heb apparaten van Ferm in handen gehad die beslist niet voldeden maar ben redelijk tevreden over de lamelfrees. Oudere kolomboormachines schijnen heel behoorlijk te zijn.

Je moet vóór het terugsturen wel even proberen om de tacker wat steviger op het materiaal te drukken. Als je hem te losjes vasthoudt, wordt de tacker door de terugslag iets opgetild waardoor de kop boven het oppervlak blijft. Dat verklaart dan ook dat spijkers van verschillende lengte hetzelfde probleem geven.

Ik zie dat @mroden inmiddels dezelfde tip heeft geplaatst.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bij mijn weten mag je een produkt dat je online hebt gekocht altijd binnen 14 dagen terug sturen. Je bent dan zelfs niet verplicht om een reden van retourneren te vermelden. Zelf vind ik het wel zo netjes om de reden te vermelden. De verkoper is ook verplicht jou het volledige bedrag (exclusief de verzendkosten?) terug te betalen. Een tegoedbon of waardebon hoef je ook niet te accepteren. Wanneer de verkopende partij moeilijk doet, is het dreigen met de wetswinkel meestal voldoende.

Maar het is jammer dat de betreffende tacker niet voldoet. Nu moet je weer verder gaan zoeken en dat kost ook tijd.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
De 14 dagen retour geldt alleen bij ongebruikte spullen. De wet kopen op afstand stelt dat je thuis dezelfde mogelijkheid moet hebben om een product te bekijken als in de winkel. De verpakking moet heel blijven, mits dat redelijkerwijs kan. In de winkel schiet je ook niet een paar spijkers af.. Dus als ze kunnen zien dat de tacker gebruikt is, houdt het echt op..

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
513
173
Apeldoorn
Zie onderstaande link;

Consu Wijzer

Zie het kopje "Mag ik mijn aankoop uitpakken en uitproberen tijdens de bedenktijd?"

Uitproberen mag dus, maar met beperkingen. En je mag de verpakking sowieso openen, mits deze niet beschadigd (met cellofaan gaat dit uiteraard niet).

Overigens geldt bovenstaande alleen voor de consument, heb je hem zakelijk gekocht dan heb je een stuk minder rechten, mede omdat je dan geacht wordt professioneel te zijn en daarmee te weten wat je koopt.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
De 14 dagen retour geldt alleen bij ongebruikte spullen. De wet kopen op afstand stelt dat je thuis dezelfde mogelijkheid moet hebben om een product te bekijken als in de winkel. De verpakking moet heel blijven, mits dat redelijkerwijs kan. In de winkel schiet je ook niet een paar spijkers af.. Dus als ze kunnen zien dat de tacker gebruikt is, houdt het echt op..
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Stel ik koop online een wasdroger omdat de online winkel te kennen geeft dat deze super goed de was droogt. En bij mij thuis voelt de was nog vochtig aan. De betreffende wasdroger voldoet dus niet voor mij. Ik weet zeker dat ik deze koop dan ongedaan kan maken, ondanks dat ik de betreffende wasdroger dan 1 gebruikt heb. Hoe het in de wetgeving is geregeld voor een ondernemer weet ik niet. Maar ik vind het vreemd dat een ondernemer als koper minder recht zou hebben op een produkt waar hij of zij zelf geen kennis van heeft en dus in goed vertrouwen de informatie gelooft die de verkoper op de website bij het artikel heeft geplaatst. Je zou volgens mij dan kunnen spreken over misleiding?

Ps: De informatie op Consu Wijzer is niet 100% correct ! Zo heb je recht op een vervangend product of geld teruggave wanneer blijkt dat een verzegelde cd of computerspel niet goed werkt. (Je komt daar alleen achter wanneer je de verzegeling hebt verbroken om het aangekochte produkt te kunnen gebruiken.)

Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
Koop ongedaan maken niet, omruilen voor iets anders, jazeker. Dat zou mooi zijn, gewoon random iets kopen, het een dag gebruiken en dan weer terugsturen.. Nee sorry, hij bevalt toch niet.. Het gebeurt, ik weet t, maar dat valt trouwens dan niet meer onder de wet kopen op afstand, maar onder een ander deel van het consumentenrecht. Je hebt tenslotte recht op een deugdelijk product. Als dat niet het geval is, moet de verkoper je vergoeden of een alternatief aanbieden.

Goed voorbeeld: Ik heb een aantal jaren geleden een telefoon gekocht voor mijn vrouw. Deze mag je uit de verpakking halen, je mag 'm aanzetten en het opstartmenu doorlopen. Dat mag, want je wil graag de telefoon in gebruik zien, dus hetzelfde als in de winkel. Dit recht vervalt overigens zodra je 'm gaat gebruiken. In ieder geval, er was iets met de telefoon, verkeerde keuze gemaakt (mijn ex was nogal kieskeurig met gadgets), dus hij moest terug. Moest een paar keer heen en weer bellen, mailen, maar zo kreeg haar geld terug. Zolang er geen gebruikssporen op zitten, is het prima. Dat is de wet kopen op afstand.

In het geval van TS gaat deze wet dus niet op, maar mag hij wel terugvallen op het recht op een deugdelijk product, maar moet dat dus wel aan kunnen tonen.

En in het geval van een defect product, lijkt het me ook duidelijk en als je daar alleen achter kan komen door het open te maken en te gebruiken, soit.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Gelukkig zijn er ook (goede) winkels waar je een produkt wel even kunt of mag uittesten om te ervaren of het product aan je wensen of verwachtingen voldoet. De goede winkels hebben vaak ook demonstratie-modellen om mogelijke klanten tot een direkte aankoop te verleiden. Meestal zijn dat wel "dure" machines en geen schuurblokjes.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.283
637
We blijven graag op de hoogte.
Nu ben ik eigenlijk wel razend nieuwsgierig of je het nog even hebt geprobeerd met wat steviger vasthouden/aandrukken, en wat het resultaat daarvan was.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.283
637
Dan wordt dat in ieder geval netjes afgehandeld. Nu nog een goede tacker vinden...

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven

@ Roodborst,

Goed om te lezen dat de verkoper niet moeilijk deed.
Maar wil je ons laten weten wanneer je een (voor jou) goede tacker hebt gevonden?

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Het probleem voor mij bij het vinden van een goede tacker is, dat ik nog geen merk gereedschap op accu heb die ook tackers maakt. Ik heb wel verschillende merken op het oog en moet dan ook een lader en accu’s kopen. Ben voornemens een merk te kopen die meerdere apparaten maakt waarbij ik de accu’s kan wisselen zoals DeWalt, Makita enz. Een ding staat bij wel al vast dat ik een 18 GA tacker wil hebben, het merk is nog even niet duidelijk maar ik vind Milwaukee wel heel mooi maar ook heel duur voor een set met 18V.

• Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.