Felder AF14 oververhit, hoe repareren?

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
155
33
Na twee uur continu gebruik met als gevolg zeer warme motor wil mijn Felder AF14 op 220v niet meer draaien. Ook afgekoeld een dag later niet meer. Als ik hem nu aan zet hoor je alleen gezoem maar verder gebeurd er niks. Zit er een oververhiitingsbeveiliging op of is er waarschijnlijk iets doorgebrand? Weet iemand of dit een eenvoudige reparatie is en/of wat een losse motor kost?

mvg Dirk
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.886
1.070
Omgeving Eindhoven
Heb je al geprobeerd om (met de stekker uit het stopcontact) of je de schoepen gewoon vrij kan bewegen?

Maar, als hij nog wel zoemt, denk ik ook aan de condensator. Die is vrij eenvoudig te vervangen en kost maar een paar euro, dat zou sowieso het eerste zijn wat ik zou proberen.
(geen idee hoe handig he bent met electronica, maar de condensator is een meestal witte cilinder met de vorm van een wijnkurk of soms wat groter. Daar staat een waarde op en een voltage, zoek een condensator met dezelfde waarde. Uit een ander topic hier haal ik dat het waarschijnlijk 40 uF / 470V moet zijn.
Die moet ergens in een kastje in/rondom de motor zitten, als je twijfelt even eea openschroeven (weer met de stekker uit het stopcontact) en wat foto's plaatsen hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.325
3.136
Zo'n ding moet de hele dag kunnen draaien zonder erg heet te worden. Geef wat meer informatie , zoals is het ding nieuw, draait de rotor soepel, wat zit er aan knoppenzooi op.
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
155
33
Heb je al geprobeerd om (met de stekker uit het stopcontact) of je de schoepen gewoon vrij kan bewegen?

Maar, als hij nog wel zoemt, denk ik ook aan de condensator. Die is vrij eenvoudig te vervangen en kost maar een paar euro, dat zou sowieso het eerste zijn wat ik zou proberen.
(geen idee hoe handig he bent met electronica, maar de condensator is een meestal witte cilinder met de vorm van een wijnkurk of soms wat groter. Daar staat een waarde op en een voltage, zoek een condensator met dezelfde waarde. Uit een ander topic hier haal ik dat het waarschijnlijk 40 uF / 470V moet zijn.
Die moet ergens in een kastje in/rondom de motor zitten, als je twijfelt even eea openschroeven (weer met de stekker uit het stopcontact) en wat foto's plaatsen hier.
Dank voor het draadje Rob, die had ik gemist in de zoektocht vooraf. De rotor/schoepen draaien gewoon soepel. Heb het klepje van het condensatorkastje wel ff open gehad en lijkt erop dat net als bij Ronny er ook iets uit gesmolten is. Ik kijk morgen wat voor condensator het is. Is die makkelijk te vervangen zonder veel electra kennis? Qua aansluiting zie ik op site in link verschillende soorten, een faston is toch gewoon zoals een stop vervangen ;-) Dank voor alle reacties tot dusver heren!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.325
3.136
Als de condensator in de aansluitkast zit, heeft hij meestal kabelschoentjes. Gewoon de oude opmeten en er een nieuwe voor kopen met de zelfde waarde en inbouw maat. Het maakt niet uit hoe je de kabelschoentjes monteert.
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.336
203
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Heb je de overstroom beveiliging gecontroleerd? Die zit aan het hoofdrelais geschroefd en heeft een draaiknopje met getallen erop, die kun je indrukken als die eruit is geknald, daarna draait hij weer als een zonnetje. Deze dingen knallen er alleen uit als je m een redelijke tijd redelijk tegen overbelasteing aan hebt gebruikt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.071
1.045
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb je de overstroom beveiliging gecontroleerd? Die zit aan het hoofdrelais geschroefd en heeft een draaiknopje met getallen erop, die kun je indrukken als die eruit is geknald, daarna draait hij weer als een zonnetje. Deze dingen knallen er alleen uit als je m een redelijke tijd redelijk tegen overbelasteing aan hebt gebruikt.
maar dan zou ie ook niet zoemen toch? Dan is ie helemaal stroomloos.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.734
3.136
Gaanderen
Heb je de overstroom beveiliging gecontroleerd? Die zit aan het hoofdrelais geschroefd en heeft een draaiknopje met getallen erop, die kun je indrukken als die eruit is geknald, daarna draait hij weer als een zonnetje. Deze dingen knallen er alleen uit als je m een redelijke tijd redelijk tegen overbelasteing aan hebt gebruikt.
Bedoel je een motorbeveiligingsschakelaar of een thermischblok? Ik snap niet hoe je een afzuiger tegen overbelasting aan kan belasten.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
266
68
Grönnen
De condensator is er voor om de motor op gang te krijgen, daar na wordt deze soms uitgeschakeld, hoorbaar door klik, maar dat zie cq hoor je niet vaak meer bij nieuwere spullen.
Maar, een eenvoudige test is het op gang helpen, jaja voorzichtig, in dit geval een slinger geven en dan de spanning er op.
Maar als de motor bij gebruik warm (heet) werd dan vrees ik niet veel goeds.
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
155
33
in mijn ongeoefende oog hoort het er niet zo uit te zien met die grijze massa die er uit komt.
IMG_1117.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.