Felder 540

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Hallo allemaal,

Ik zal me meteen even voorstellen.
Ik ben Marco 47 jaar altijd bezig met hout. Wij hebben een huis gekocht in Frankrijk wat we nu aan het verbouwen zijn. Dus living my dream :)

Ik heb een Felder 540 lintzaag via via verkregen, nu net aangesloten op 3 phase. Nu valt mij het vermogen van de machine een beetje tegen. Motor 1,5 kw

Nu zit er een aparte schakelaar op om de motorrem vrij te zetten, als ik dat doe start die niet. Hij start alleen op als die op de rem staat. (Op zich raar want waarom zit die schakelaar er dan op ) Een manual kan ik op het internet niet vinden.
Heeft iemand misschien een vergelijkbare machine ? Of wat informatie die mij op weg kan helpen?

Ik hoor het graag.
Groet Marco
 

Bijlagen

  • 16163170837731268371726527644827.jpg
    16163170837731268371726527644827.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 45
  • 16163170974982180364026406964607.jpg
    16163170974982180364026406964607.jpg
    111 KB · Weergaven: 45

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je even de moeite wil nemen om het deksel van het kastje af te halen en dan nog eens een foto te plaatsen. Alleen de motor kunnen starten als de rem er op staat betekent een aansluitfout. Het lijkt logischer dat je alleen kan remmen als de motor uit is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.218
1.857
Terkaple
www.woodworking.nl
Nee, dat werkt wel goed. Die schakelaar is er voor om een nieuw lint om de wielen te leggen, zodat je met de hand de wielen kunt draaien. Maar wettelijk zit er tegenwoordig een motorrem op (sinds 1995 of zo).

Dus je machine werkt correct denk ik. Wat zaag je precies met je lintzaag? Ik heb zelf een niet al te groot model, maar met een nieuw lint verbaas ik me er altijd over met welk een gemak het gaat.
De combinatie lint, aantal tanden per inch, model tanden en het soort hout bepaald wel veel hoe goed je machine het doet.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Hoi Jaap, oké bedankt. Ik vroeg me al af waarom wie schakelaar er op zit.
Ik zaag voornamelijk eiken.

Als ik nu een balkje van 10×10 wil doorzagen kan ik er niet echt hard op duwen. Dan neemt het toerental behoorlijk af. De zaag zat er al op ,is niet heel scherp. Ik had voor 1,5 kw wel iets meer vermogen verwacht.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.218
1.857
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn lintzaag is een ACM star 400. ACM is een italiaanse machinebouwer en maakt volgens mij ook de lintzagen voor Hammer en waarschijnlijk Felder. Die van mij heeft 0,75 Kw vermogen en ik heb niet de indruk dat dat te weinig is.
Zoek eens rond op het forum over zaaglinten, daar zijn verschillende draadjes over en bestel een goed lint wat past bij wat je wilt zagen.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Hij lost de rem dus bij het opstarten, dat is wezenlijk anders dan opstarten met de rem er op.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.628
1.071
Riemst
Dat de motor niet start als je de rem los hebt gezet is veiligheid. Je kan de machine niet ongeremd gebruiken en ook niet starten als je de rem hebt los gezet om het lint te vervangen.
De meeste zaaglinten kan je scherpen met een vijl. Is niet al te veel werk. Mogelijk moet de zetting van de tanden ook nog terug in orde gebracht worden
 

rik

Post veel
8 nov 2010
771
143
Hoi Jaap, oké bedankt. Ik vroeg me al af waarom wie schakelaar er op zit.
Ik zaag voornamelijk eiken.

Als ik nu een balkje van 10×10 wil doorzagen kan ik er niet echt hard op duwen. Dan neemt het toerental behoorlijk af. De zaag zat er al op ,is niet heel scherp. Ik had voor 1,5 kw wel iets meer vermogen verwacht.
Zit er een nieuw lint op? of een die helemaal bot is? Heeft het lint de juiste vertanding een tandvorm voor de zaagsnede die je wil maken?

Ik heb een zaag met een motor van 2 kw en kan daarmee blokken tot 50cm mee schulpen zonder (veel) toeren te verliezen. Ik heb hiervoor een Felder FB400 gehad met een 0,75 kw motor. Als de zaag goed afgesteld was en het juiste zaagblad erop zat had ik geen zaagproblemen. Was de zaag niet goed afgesteld of was het blad niet meer in orde dan gebeurde dit wel redelijk snel. Jou zaag is het grote broertje van dat model, dus ik kan me voorstellen dat die op een soort gelijke manier gevoelig is voor de juiste afstelling.

succes iig.
Gr,
Rik
 

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Zit er een nieuw lint op? of een die helemaal bot is? Heeft het lint de juiste vertanding een tandvorm voor de zaagsnede die je wil maken?

Ik heb een zaag met een motor van 2 kw en kan daarmee blokken tot 50cm mee schulpen zonder (veel) toeren te verliezen. Ik heb hiervoor een Felder FB400 gehad met een 0,75 kw motor. Als de zaag goed afgesteld was en het juiste zaagblad erop zat had ik geen zaagproblemen. Was de zaag niet goed afgesteld of was het blad niet meer in orde dan gebeurde dit wel redelijk snel. Jou zaag is het grote broertje van dat model, dus ik kan me voorstellen dat die op een soort gelijke manier gevoelig is voor de juiste afstelling.

succes iig.
Gr,
Rik
Hoi Rik, de zaag is wel behoorlijk bot.
Ik heb wel een beetje het idee dat de zaag niet echt op toeren komt, dat de rem of een of andere manier blijft hangen. Ik zal de afstelling ooknog (Motor wordt niet warm).
Ik zal morgen proberen om er een video van te maken.
Groet Marco
 

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Ik had nog een foto gemaakt van aansluiting op de motor, zou het kunnen dat die op 220 geschakeld staat?
 

Bijlagen

  • 20210321_132100.jpg
    20210321_132100.jpg
    146,2 KB · Weergaven: 34

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.628
1.071
Riemst
Waar staat die zaag en welk net is er? In Frankrijk kan je nog netten van 3 x 220 tegen komen en als de motor voorzien is voor 3 x 400 heb je een probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Ik zie op de foto dat de motor in "ster" geschakeld is.
(dat is te zien aan hoe de koperen verbindingsstukjes zitten. Hier in een lijn met elkaar)
Daarmee krijg je niet het volledig vermogen.
Daarvoor zou de motor in "driehoek" gezet moeten worden.
Dan komen de verbindingsstukjes parallel aan elkaar te staan.

Zie bijv :

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
zou het kunnen dat die op 220 geschakeld staat?
op de foto zie ik dat de blauwe draad aangesloten is, samen met 3 zwarte
volgens het huidige reglement is de blauwe draad exclusief voor de nulgeleider
ik heb een 3-fase-machine gehad waar geen nulgeleider aangesloten was
die heb je trouwens bij een 3-hoek-aansluiting niet nodig
anderzijds heb ik een 3-fase-machine waar 2 motoren in zitten
de ene draait op 3x400 de andere op 400+N
daar is wel een nulgeleider nodig
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.628
1.071
Riemst
Er worden in de twee voorgaande bijdragen dingen gezegd die niet correct zijn. De motor is aangesloten in ster. Bij een motor met spoelspanning van 230 V op een net van 3x400 is dat juist. In driehoek stook je hem op. Is het een net van 3 x220, dan moet de motor in driehoek. Idem bij een motor met spoelspanning van 400 V.
Kenplaatje van de motor brengt uitsluitsel. De nulleider is voor de werking van een assynchrone driefasige motor niet nodig en wordt nooit aangesloten. Indien een machine vijf polig wordt aangesloten (dus met nulleider op stekker) is het omdat nulleider nodig is voor sturing of toebehoren zoals rem.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
783
122
omg Haarlem
Gewoon eerst een nieuw lint plaatsen lijkt me. Neem een lint met niet teveel tanden (fast cut of flex cut) Machine heeft meer dan voldoende vermogen voor dat werk.

Neem maar eens een botte handzaag en ga dan zagen, moet je ook had werken... :)
Kortom gewoon langzaam alles afpellen. En beginnen met een goed lint is de eerste stap.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
771
143
op de foto zie ik dat de blauwe draad aangesloten is, samen met 3 zwarte
volgens het huidige reglement is de blauwe draad exclusief voor de nulgeleider
ik heb een 3-fase-machine gehad waar geen nulgeleider aangesloten was
die heb je trouwens bij een 3-hoek-aansluiting niet nodig
anderzijds heb ik een 3-fase-machine waar 2 motoren in zitten
de ene draait op 3x400 de andere op 400+N
daar is wel een nulgeleider nodig
Weet je misschien ook waar die rode draad voor is? kan het zijn dat die rode en blauwe draad voor de motor rem zijn? of werkt dat niet zo? ik ben niet zo goed onderlegt in elektrotechniek en ik ben gewoon geïnteresseerd.
 

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Er worden in de twee voorgaande bijdragen dingen gezegd die niet correct zijn. De motor is aangesloten in ster. Bij een motor met spoelspanning van 230 V op een net van 3x400 is dat juist. In driehoek stook je hem op. Is het een net van 3 x220, dan moet de motor in driehoek. Idem bij een motor met spoelspanning van 400 V.
Kenplaatje van de motor brengt uitsluitsel. De nulleider is voor de werking van een assynchrone driefasige motor niet nodig en wordt nooit aangesloten. Indien een machine vijf polig wordt aangesloten (dus met nulleider op stekker) is het omdat nulleider nodig is voor sturing of toebehoren zoals rem.
Oké, nu ben ik het even kwijt. Heb niet heel veel verstand van het elektra gebeuren;) Als ik met mijn duspel tussen de fasen meet heb ik 400 volt. Dus dan zou ik 3 ×220 v moeten hebben. Klopt dat? Dus dan zou de motor in driehoek gezet moeten worden.

Ik had hem eerst aangesloten zonder nul. Maar dan komt de rem niet los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.