Fein multitool accu of Makita 18V multitool, ervaringen en evt adviezen welkom

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
65
7
Stadskanaal
Goedendag,
Ik heb zojuist mn Fein multitool in rook op zien gaan, dat was de 230V uitvoering, de lichte variant, dus moet er een nwe komen. Echter is de vraag, wat gaat het worden. De voorkeur gaat naar een accu type, gezien het feit dat ik veel Makita 18V machines heb zou dit wellicht interessant kunnen zijn. Ik was zeer tevreden over de Fein, maar daar hangt tegenwoordig een stevig prijskaartje aan, vooral de accu versies. En, hij heeft me verrast doordat ie is opgerookt zonder dat ie waarschuwde, dus het lijkt erop dat deze niet tegen overbelasting beschermd was. Graag adviezen en ervaringen. En nee, met alle respect, niet de modellen die je in de supermarkten koopt
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
900
70
Veldhoven
Ik ben maar een amateurtje, mijn gereedschap wordt niet zo zwaar belast als bij een PRO.
Iets totaal anders: LIDL Parkside! Morgen in de aanbieding! Heel veel 20 Volt gereedschap!
Ik heb Makita 14,4 Volt en daarnaast Parkside 20 Volt. Ik heb ook deze tool, bevalt uitstekend!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Ik heb laatst met een makita 18 v gewerkt van een collega. Ik vond de snelwissel met zo'n heveltje fijn werken. De machine was wel erg dik en dus niet prettig met een hand te gebruiken. De machine werkte verder prima. Hij werd niet erg warm, zoals mijn eigen hbm machientje.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.498
422
Dordrecht
Van alles wat ik heb gebruikt is de Fein veruit het prettigst. Ik heb zelf alleen de 230v uitviering, maar heb andere gebruikt vanuit bedrijf of via vrienden.
Het zal ook aan jezelf liggen, want ik heb geen kolenschoppen als handen, dus een wat dunnere greep werkt voor mij ook fijner (nee ik maak hem niet... ). Dat is de reden dat ik geen accu versie heb, want Panasonic heeft geen machine die lekker vast te houden is en Fein en Milwaukee zijn erg duur voor die paar keer gebruik die ik ook met gesnoerd af kan....
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
235
63
Ik heb zelf de DTM51Z. Als je toch al op het 18v pakket van Makita zit zou ik daar voor kiezen. Je kunt dan een losse body kopen. Koop de meest geluids- en trillingsarme die je je kunt veroorloven. Het zijn toch machines die je af en toe gebruikt en meestal niet voor zichtwerk.
Uitzondering is dat ik er soms plinten mee wegzaag op locatie en dat moet wel netjes. Dan is het eerst insnijden, de machine met 2 handen vasthouden en onder de juiste hoek inzagen, en een scherp zaagblaadje helpt ook uiteraard.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
222
92
Rijswijk
Vorig jaar heb ik de DTM52 gekocht. Echt een heel fijne machine die erg weinig geluid en trillingen genereert (voor een multitool natuurlijk).

Enige minpuntje is dat Fein en Bosch het perfecte wisselsysteem hebben. Bij Makita heb je een pin die je moet verwisselen. Maar aangezien ik ook in LXT lijn zit was de keuze snel gemaakt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
Zoals in andere post al geschreven, heb ik een FMM500 en de AMM500. De FMM is het stilst en vibreert het minst dus voor intensiever gebruik neem ik die.
De AMM daarentegen is snel gepakt, maar maakt meer geluid en vibreert meer.
Beide hebben trouwens Starlock voor de bladen

Hievoor een Makita met snoer gehad, zonder snelwissel mogelijkheid. Die heb ik aan een vriend gegeven. Verder nog het vorige model 18V multitool van Bosch gehad en die verkocht toen ik mijn 2e Fein kocht.

Maar terugkomend op je keuze: Ik zou de 230V FMM nemen, even goed zoeken naar een aanbieding maar in Duitsland is gereedschap meestal stukken goedkoper dan in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bert65

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
65
7
Stadskanaal
Zoals in andere post al geschreven, heb ik een FMM500 en de AMM500. De FMM is het stilst en vibreert het minst dus voor intensiever gebruik neem ik die.
De AMM daarentegen is snel gepakt, maar maakt meer geluid en vibreert meer.
Beide hebben trouwens Starlock voor de bladen

Hievoor een Makita met snoer gehad, zonder snelwissel mogelijkheid. Die heb ik aan een vriend gegeven. Verder nog het vorige model 18V multitool van Bosch gehad en die verkocht toen ik mijn 2e Fein kocht.
Ik heb besloten om voor de Fein AMM te gaan, heeft een aantal grote voordelen tov. De Makita
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Ik ben eigenlijk benieuwd waar jullie zo'n ding voor gebruiken, dat je zo veel accucapaciteit nodig hebben?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
Mijn GAS 18V doet het echt beter met de 5,5Ah Procore accu's. Kan langer zuigen en met iets meer vermogen. Bij de GDX merk ik het ook bij lange dikke Tellerkop schroeven.
De 4Ah ProCore moet je vergelijken met de 5Ah accu's en dan zijnn 4Ah ProCore accu's zijn vooral lichter vergeleken met de 5Ah.
De 4Ah Procore levert net zoveel als de normale 5Ah, maar weegt minder. Daar zit ook een deel van het voordeel.

Ik wil tzt mijn BOSCH recipro nog vervangen en ga dan voor het model dat gebruik maakt van de extra kracht van de procore accu's
 
Laatst bewerkt:

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Mijn Fein multimaster is een goeie twintig jaar zonder problemen meegegaan, maar toen ik bij mijn broer een nieuwere versie in handen kreeg, bleek dat vermogen toch zoveel omhoog gegaan dat ik beslist heb om daarin te investeren.
De holding achter Festool had Fein toen net opgekocht - in gewoon Nederlands betekent dat een serieuze prijsverhoging - en helaas had ik nét te lang gewacht om er nog eentje in een systainer te pakken te krijgen.

Ik heb intussen met versies van Dewalt (op accu - goed vermogen, maar bizarre snelheidsregeling in trapjes en nogal lawaaierig), Parkside (op accu - heeft echt geen vergelijkbaar vermogen, snelheidsregeling is onstabiel en dat ding maakt een verschrikkelijke herrie, alleen is die wel heeel betaalbaar), Stanley (op accu - vond ik niet veel beter dan ParkSide), Festool (is identiek aan de Fein-versie op accu op de kleur na en heeft een supercool accessoire om perfect loodrecht te werken, maar bestaat helaas alleen op accu) en Fein (op 230V) mogen werken. Uit die mogelijkheden zou ik meteen terug de Fein 230V "Max" of iets dergelijks kopen: werkt rustiger, heeft alle vermogen dat je zou kunnen nodig hebben, een perfecte en zachte snelheidsregeling, goeie balans zonder die zware batterij op de achterkant, extreem lang snoer zodat je overal geraakt, én ... starlock 🤩🤩🤩

De oude Fein werd verkocht en door bpost tijdens het transport gepikt - de verzekeringsprijs kwam overeen met mijn vraagprijs, dus ik hoop dat er ergens een handige postbode gelukkig mee geworden is.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
65
7
Stadskanaal
Waarom de Fein niet laten repareren?

Vraag, ging de Fein in rook op terwijl de zon vol op zonnepanelen scheen?
Nee, ik geen zonnepanelen, echter dat is wel een ding, de zonnepanelen geven nl een harmonische spanning daar kan elektronica niet best tegen. Ik heb gekeken naar nwe onderdelen, echter alleen rotor en stator zit ik al op 120 euro, nog afwachten wat verder verbrand is
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.