Feedback gevraagd freesprofielen tool

Corbi

Nieuw lid
2 feb 2026
1
3
Deventer
Hoi allemaal,

Mijn naam is Sander. Samen met een goede vriend run ik een software ontwikkel bedrijf. Maar in mijn vrije tijd sta ik graag in de schuur (met wisselend succes) hout projectjes te maken.
Ik merkte dat ik bij het werken met de bovenfrees/freestafel vastliep op het "rekenwerk". Je wilt een profiel maken met meerdere freesjes, maar halverwege kom je erachter dat je de eerste pas te diep hebt gedaan, of dat je offset net niet klopt. Gevolg weer een mooi stukje hout voor in de haard.

Omdat ik van beroep developer ben, dacht ik: "Dit moet ik kunnen automatiseren." We hebben de afgelopen maanden gebouwd aan een tooltje waarmee je visueel frees-stappen kunt stapelen. Het idee is simpel:
  1. Je kiest je maat hout en je freesbitjes
  2. Je ziet direct in 3D hoe het profiel eruit komt te zien.
  3. De tool genereert een PDF-stappenplan met de frees instellingen en malletjes
De tool is nu in beta en helemaal gratis te gebruiken. Ik ben echter alles behalve een professionele hout bewerker, dus ik ben op zoek naar de kritische blik van de experts hier.

Ik zou het enorm waarderen als jullie er eens naar willen kijken https://routerplan.com
Is de PDF duidelijk genoeg om bij een freestafel te gebruiken?

Ik kom hier niet om iets te verkopen, maar puur om te kijken of dit hulpmiddel dat ik voor mezelf heb gemaakt, ook voor anderen nuttig kan zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken en de eventuele feedback!

Groeten, Sander

orf

Actieve deelnemer
5 mei 2020
32
34
Heel mooi gemaakt! En heel erg uitgebreid. Ik om wat kleine dingen tegen:

- Ik kies een freesbit die overeenkomt met wat ik heb, maar de app bepaalt zelf dat dit een 6, 8 of 12 mm as heeft, terwijl dit niet klopt met wat ik heb. Ik kan het in de app niet aanpassen.
- Ik vind het een klein beetje verwarrend bij een straight bit dat de offset vanuit het hart van de freesbit gemeten wordt. Dat zou ik zelf vanaf de rand doen.

Ik ben erg onder de indruk van de applicatie. Super professioneel. Ik ben geen professioneel houtbewerker dus zal het misschien alleen gebruiken voor als ik een moeilijk profiel heb te frezen op de freestafel.

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.165
125
Lekkerkerk/Rotterdam
Interessant programma. Ik zal het delen met mijn collega's. Complimenten voor het bedenken van het programma.

Zie wel dat je kan selecteren welke freesas je machine aankan. maar niet een mogelijkheid bij de frezen.

Is het idee dat mensen zelf de profielen kunnen invoeren. gezien er duizenden verschillende frezen zijn. en ook vele verschillende merken. Je kan het artikel nummer van het frees en merk verplicht stellen als gegevens. Dan kan dat makkelijker gedeeld worden met diverse mensen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
618
144
Oss
Hoi allemaal,

Mijn naam is Sander. Samen met een goede vriend run ik een software ontwikkel bedrijf. Maar in mijn vrije tijd sta ik graag in de schuur (met wisselend succes) hout projectjes te maken.
Ik merkte dat ik bij het werken met de bovenfrees/freestafel vastliep op het "rekenwerk". Je wilt een profiel maken met meerdere freesjes, maar halverwege kom je erachter dat je de eerste pas te diep hebt gedaan, of dat je offset net niet klopt. Gevolg weer een mooi stukje hout voor in de haard.

Omdat ik van beroep developer ben, dacht ik: "Dit moet ik kunnen automatiseren." We hebben de afgelopen maanden gebouwd aan een tooltje waarmee je visueel frees-stappen kunt stapelen. Het idee is simpel:
  1. Je kiest je maat hout en je freesbitjes
  2. Je ziet direct in 3D hoe het profiel eruit komt te zien.
  3. De tool genereert een PDF-stappenplan met de frees instellingen en malletjes
De tool is nu in beta en helemaal gratis te gebruiken. Ik ben echter alles behalve een professionele hout bewerker, dus ik ben op zoek naar de kritische blik van de experts hier.

Ik zou het enorm waarderen als jullie er eens naar willen kijken https://routerplan.com
Is de PDF duidelijk genoeg om bij een freestafel te gebruiken?

Ik kom hier niet om iets te verkopen, maar puur om te kijken of dit hulpmiddel dat ik voor mezelf heb gemaakt, ook voor anderen nuttig kan zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken en de eventuele feedback!

Groeten, Sander

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er al programma's voor zijn. Bij cnc software zit deze functie er al in.

En met stationaire frees werk je met mal of meetklok of freestafel en op kop aftekenen ter controle makkelijk instellen.

Heb pas voor iemand (goot ) kralen nagemaakt. Waren niet meer te krijgen. Of ik ze na kon maken. Heb 7 lengten van 3 m bijgemaakt verschil was niet te zien.
Beitels uit la gepakt en op cnc nagemaakt. Dus zoiets is er al visueel ook

Laatst bewerkt:

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
252
91
Mesch
Wat een leuk initiatief, maar waarom moet ik een account aanmaken om de tool te gebruiken? Als je wil dat je het gratis kan gebruiken, waar heb je dan mijn gegevens voor nodig?

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
101
49
Hillegom
Wat een leuk initiatief, maar waarom moet ik een account aanmaken om de tool te gebruiken? Als je wil dat je het gratis kan gebruiken, waar heb je dan mijn gegevens voor nodig?
Omdat gratis zo goed als niet bestaat! Robert Heinlein (SF schrijver) zij het al 70 jaar geleden: tanstaafel! (there a'int no such thing as a free lunch (zoiets als een gratis lunch bestaat niet))

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.070
4.108
Ik ben benieuwd wie je als doelgroep ziet. Je hebt een soort cnc programma gemaakt voor mensen die geen cnc machine hebben. Voor een beetje hobby freeswerk heb je genoeg aan wat ruimtelijk inzicht en wat goedkope stukjes hout voor een proeffrezing. Maar ik ben een oude man. Ik kan dingen zonder telefoon in een hand.

• Leuk
Waarderingen: CorL en kees poortman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.