Extra schuur

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Goedemiddag dames en heren,

Om wat meer ruimte in de garage/werkplaats te creëren ben ik van plan een schuurtje naast het huis te bouwen. De afmetingen van de schuur worden 3 bij 2 meter.
Dit wordt mijn allereerste constructieproject en na ettelijke topics, videos en websites bekeken te hebben resten er nogal wat vragen. Ik zal jullie even kort samen proberen te vatten wat er is en nog moet komen. In de bijlage 2 print screens en de sketchup.

Fundatie is reeds geplaatst door de hovenier. De fundatie is geplaatst op 2 mega anchors, daarnaast een balk aan het huis bevestigd. Fundatie is van azobe, 50x150 Deze komen zo`n 2-3 cm boven de tegels uit.

Dan de toekomst:
Ik wil graag een houtskeletframe bouwen, met daar tegen rabat delen. Schuur hoeft niet geïsoleerd te worden. Enkel opslag fietsen/tuingereedschap.
Voor de constructie heb ik de volgende maten in gedachten:

geel: 44x94 mm
groen: 44x44 mm
Roze 44x69 mm

De lange zijde komt strak tegen een haag aan, en deze zal ik dus waarschijnlijk in 1 keer moeten plaatsen. De andere lange zijde die tegen het huis aan komt bestaat uit een 44x94 mm die tegen het huis aan gebout wordt. Net als de 44x44 mm die verticaal staan.
Voor dakbedekking denk ik aan bitumen dak shingels.

Vragen:
- Materiaal, ik zat zelf aan vuren te denken voor de constructie, en douglas voor de rabatdelen. Combinatie van kosten efficiënt en duurzaam?
- Montagemateriaal houtskelet, ik zal een hele vracht aan schroeven nodig gaan hebben. Makkelijkste/bekendste lijken mij de universele schroeven van Spax? Hebben jullie hier nog aanbevelingen voor?
- montage materiaal rabatdelen, schroeven of nagelen?
- Aansluiting dakbedekking en buitenmuur. Voor een foto zie bijlage, hoe zouden jullie dit waterdicht aansluiten? Ik heb qua hoogte aangehouden tot de eerste voeg onder het hout. Dan die voeg misschien uitfrezen en lood in voegen? Dat kan dan ook mooi aansluiten op de waterborden en windveren.
- Afzuigkap keuken, deze zal dus uitkomen in de schuur, nou willen we uiteindelijk een recirculeer kap, maar tot die tijd zal ik die vieze luchtjes toch echt af moeten voeren. Ik dacht aan een simpele flexibele slang naar de buitenmuur van de schuur, deze zal toch ook geventileerd moeten worden.
- Balkdragers toevoegen, of is enkel schroeven voldoende?

Ik hoop dat jullie er een wijs licht over kunnen schijnen. Het is mijn eerste project, dus iedere tip/op/aanmerking is van harte welkom!

Groet, HLN
 

Bijlagen

  • Schuurtje naast huis.skp
    384,8 KB · Weergaven: 11
  • Schuur geheel.JPG
    Schuur geheel.JPG
    88,9 KB · Weergaven: 41
  • Schuur exploded.JPG
    Schuur exploded.JPG
    103,4 KB · Weergaven: 43
  • Gevelbekleding en ventilatie.jpeg
    Gevelbekleding en ventilatie.jpeg
    210,5 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als de lange wand tegen een heg komt te staan kun je daarvoor misschien beter geimpregneerd nemen. Dat gaat maar moeizaam drogen en is toch uit het zicht
Ik zou de loodslab proberen achter die gevel bel;eding te krijgen. Dat is wat minder destructief als de voeg uitslijpen en werkt net zo goed of beter.
Die slang voor de afzuigkap zal de afzuiging wel iets beperken maar dat zal wel gaan lijkt me
Ik gebruik altijd Forgefast Schroeven | Schroeven & Bevestigingsmiddelen | Toolstation als schroeven
Suc6 met de klus
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Met een dak met een lage hoek is mijn pijnlijke ervaring dat water elke manier zal vinden om onder de dakbedekking te komen, je dak onderlaag te laten rotten en je binnenmuren nat te maken. Dit zal zeker aan de achterkant van u ontwerp geburen.

Ik ben geen expert, dus hoop dat iemand anders een oplossing biedt waarvan ze weten zal werken, maar ik stel voor om een '¬' vorm onder de rand aan de achterkant toe te voegen, met veel bitumineuze lijm om te voorkomen dat water terug naar boven lekt.

Dan denk ik dat het zeer de moeite waard is om te investeren in een enkel vel EDPM voor onder je bovenste dak bedekking te lijmen, en het over de zijkanten te laten lappen, waar je het met veel bitumen dakbedekkingslijm op lijmt. Doe dan the tegels op, en dan de zij- (en voorzij bekleding) aan. Succes!

Ik hoop, met mijn slecht Nederlandse taal is te begrijpen!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
geel: 2x4
groen: 2x2
Roze 2x3
cm ? duim ?

Afzuigkap keuken, deze zal dus uitkomen in de schuur, nou willen we uiteindelijk een recirculeer kap . . . Ik heb qua hoogte aangehouden tot de eerste voeg onder het hout.
wanneer ik de helling van het schuurtje bekijk, valt mij de sterke helling op
die lijkt mij overdreven, zodat er kans bestaat dat je de kap boven het dak uit kan laten komen
komt je dak tot de eerste voeg onder het hout, dan zit het dak pal in het midden van de kap
dat wordt knutselen

1658818576572.png
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Allen bedankt voor de tips en op/aanmerkingen!
@AvdLinden : Dat van dat geimpregneerde is een goed idee, zoals je al zei, je ziet het toch niet.
@Grant837 : Je schrijven is redelijk goed te begrijpen hoor. Ik snap enkel niet helemaal wat je met het '¬' vorm bedoelt, en waar je die zou monteren.
@ZotVanHout : Excuus over de onduidelijkheid van de maten, het gaat om 44x94, 44x44 en 44x69 mm. Dat knutselen van de kap was ik al bang voor. Ik moet het afdekplaatje nog eens eraf halen om te ontdekken hoe het onder die kap eruit ziet. Mijn hoop is dat het gat onder de voeg blijft ;)

Ik zag twee opmerkingen over de hellingshoek, een van een te grote hoek, de ander van een te kleine hoek. De helling is nu 15 graden. Ik meen dat dat een acceptabele hoek was?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
15 graden is de minimale dakhelling voor shingles. Hierbij word een onderlaag geadviseerd. Je kunt ook kijken naar bitumen golfplaatjes.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zag twee opmerkingen over de hellingshoek
hangt er van af wat de dakbedekking is
ik zou een ononderbroken strook nemen
dus bv epdm of profielplaten
ff googlen + aan de leverancier/fabrikant vragen wat het minimum is

de lucht van de dampkap in de schuur uitblazen blijf ik een slecht idee vinden
ik zou ze horizontaal boven het dak van de schuur laten uitblazen
wordt even knutselen, maar in het andere geval ook
tenzij je het dak lager aansluit

1658834665372.png
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
@Grant837 : Je schrijven is redelijk goed te begrijpen hoor. Ik snap enkel niet helemaal wat je met het '¬' vorm bedoelt, en waar je die zou monteren.
Op een heling van 15 graden, water kan makkelijk weer omhoog getrokken worden, niet allen op de bovenzij (onder de shingles) maar ook omhoog langs de onderkant van de underlayment.

1658837992901.png

Ik denk dat de volgende oplossing kan dat voorkomen. Misschien zijn er beter of makkelijker oplossingen, maar ik hebt niets gevonden tot nu toe.
1658838444130.png
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
@Grant837 : Duidelijk! Bedankt :)
@ZotVanHout : Ik was ook zeker niet van plan de lucht van de afvoer zo in de schuur uit te laten komen. Ik wilde met een stuk slang de afvoer weer naar buiten leiden.

Ik zou liefst die golfpanelen vermijden, die vind ik niet direct mooi. Een waterdichte onderlaag onder de Shingles is te overzien. Ik zou evt ook nog kunnen overwegen om de lage kant van de schuur iets lager te maken zodat er een iets grotere hoek ontstaat. Maar ivm beperkte ruimte en dus gewenste maximale hoogte is dat niet een ideale oplossing. Hoe staan jullie tegenover deze handleiding voor het leggen van shingels?

Nuttige tips en vragen heren.
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
profielplaten hebben een andere vorm

rechtuit gezegd . . . omwille van de technische en praktische kant zou ik er nog niet aan denken om shingels te leggen
dan nog beter epdm uit 1 stuk
geuren en kleuren . . .
Okay, duidelijk, geen shingles. Dakplanplaten lijken mij een goed alternatief? Lijkt ook niet direct heel moeilijk, en heeft ook misschien zelfs nog wel een iets beter uiterlijk dan de shingels. Bedankt voor het meedenken.

Ik heb nog niemand gehoord over de constructie zelf? Mag ik daarmee aannemen dat die er zo in principe goed uitziet?

Waar schaffen jullie zulks materiaal aan? Bij de bouwmarkt lijkt mij geen goed plan. Iets als pontmeyer? Wel vrij prijzig...
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Okay, duidelijk, geen shingles. Dakplanplaten lijken mij een goed alternatief? Lijkt ook niet direct heel moeilijk, en heeft ook misschien zelfs nog wel een iets beter uiterlijk dan de shingels. Bedankt voor het meedenken.

Ik heb nog niemand gehoord over de constructie zelf? Mag ik daarmee aannemen dat die er zo in principe goed uitziet?

Waar schaffen jullie zulks materiaal aan? Bij de bouwmarkt lijkt mij geen goed plan. Iets als pontmeyer? Wel vrij prijzig...
Waarom lijkt de bouwmarkt je geen goed plan?
 
J

j1eke

Guest
Weet niet hoe het schuurtje ligt tov de zon, maar als er zon op staat is het in een laag schuurtje met een ongeisoleerd metalen dak alsof je met je hoofd vlak onder een hete radiator staat. Prima om even een grasmaaier weg te zetten, maar veel meer dan snel erin en eruit kun je er dan niet in doen op warme zonnige dagen.
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Ik dacht dat het hout bij gamma/karwei/praxis voornamelijk bekend stond om kromheid en slechte kwaliteit?

@j1eke : het is echt een fietsenschuur, de garage is voor langer verblijf ;)
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
k dacht dat het hout bij gamma/karwei/praxis voornamelijk bekend stond om kromheid en slechte kwaliteit?
Klopt. En dan vergeet je nog de (te) hoge prijs. Ik ben zelf liefhebber van patijtjes B-keus voor dit soort klusjes.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik zoek nog steeds naar feedback op de constructie. Deze mis ik nog :)
Ervanuit gaande dat het 2x4 balkjes betreft zal het wel gaan lijkt me. Ik zou alleen onder het balke dat tegen de muur komt ook een paar pootjes zetten. Dat scheelt belasting op het metselwerk en de bevesting daarvan.
En misschien als schoring nog een kruis van montage band in de rabat wand.
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Ervanuit gaande dat het 2x4 balkjes betreft zal het wel gaan lijkt me. Ik zou alleen onder het balke dat tegen de muur komt ook een paar pootjes zetten. Dat scheelt belasting op het metselwerk en de bevesting daarvan.
En misschien als schoring nog een kruis van montage band in de rabat wand.
Het is niet allemaal 2x4

geel: 44x94 mm
groen: 44x44 mm
Roze 44x69 mm

Dat van die extra ondersteuning zal ik meenemen! Thx :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.