experiment: excentrische schaal uit iep/olm

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nieuw gereedschap moet je in de vingers krijgen. Dus vandaag maar eens een off-center schaal geprobeerd. Dat is zoiets dat op een Midi heel erg lastig is...
IMG_0713.jpg
Buitendiameter = 22cm, binnendiameter = 16,5 cm, hoogte totaal = 7,8cm
IMG_0714.jpg
De bovenrand is gebrand, licht opgeschuurd en het geheel afgewerkt met Microcrystaline wax van Chestnut. Het draaien en uithollen ging eigenlijk prima, een zware stabiele draaibank is wel fijn bij dit soort werk. De barst die je in de rand ziet is het gevolg van het branden:(...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi,

Ik vind de vorm mooi hiervan. De ietwat bolle bovenrand of de kleur ervan doet er (voor mij dan) iets aan af. Of misschien is het branden wat de rand minder strak maakt terwijl ik wel houdt van gestoken lijnen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Leuk experiment alleen esthetisch geen verbetering. Als je wilt branden dan de onderkant. Laten draaien oude draaibank en borstelen met een roterende borstel in de boormachine. Daarna de beschadigde rand opnieuw afdraaien. Ben benieuwd en liever nog in eiken
Want dat geeft een mooi brandpatroon - blokjes.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Hoi,

Ik vind de vorm mooi hiervan. De ietwat bolle bovenrand of de kleur ervan doet er (voor mij dan) iets aan af. Of misschien is het branden wat de rand minder strak maakt terwijl ik wel houdt van gestoken lijnen.
De bovenkant was een leermomentje. Ik had eerst de bovenzijde goed vlak moeten draaien, dan hadden bodem en bovenkant netjes parallel gelopen en had het geheel er strakker uitgezien. Bij de volgende gaat dat er zeker beter uitzien;).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben het met Hans eens. De schaal is mooi gedraaid maar het branden maakt het niet mooier. Maar ik hou er ook niet van om hout te kleuren. De natuur moet zijn werk doen.
Ben ik met je eens als het hout een interessante tekening heeft. Maar ik heb wel stukken hout hier (zonder slaap) zoals olm en esdoorn en daar moet je iets mee (nou ja, moeten) om het interessant te maken. Het is een ontdekkingsreis om te zien wat het effect is van de diverse afwerkingen. Een wijs man zei ooit: als je het niet probeert, weet je het niet☺.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Leuk experiment alleen esthetisch geen verbetering. Als je wilt branden dan de onderkant. Laten draaien oude draaibank en borstelen met een roterende borstel in de boormachine. Daarna de beschadigde rand opnieuw afdraaien. Ben benieuwd en liever nog in eiken
Want dat geeft een mooi brandpatroon - blokjes.
Vr.gr. Jan Pranger.
Dat is een idee, ik heb hier nog wel eiken liggen. Dan ga ik dat ook eens proberen. Dank voor de suggestie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.